مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

ارشد و دکتری مهندسی یا ارشدmba

182 بازدید
سوال شده سپتامبر 18, 2018 در مشاوره تحصیلی توسط mina
سلام. من 24 سالمه و برای کارشناسی مهندسی برق خوندم. در دوره * کارشناسی موفق بودم و با معدل بالا این دوره رو گذروندم. برای ارشد در دانشگاه تهران قبول شدم اما ثبت نام نکردم، البته چون بعداز کنکور دچار تردید شدم برای جلو گیری از محرومیت فقط کد رشته های شبانه رو انتخاب کردم. الان سر دوراهی موندم. از کار تو محیط های صنعتی اصلا خوشم نمیاد. اما کار تو محیط های اداری رو هم اصلا دوست ندارم. مثلا اصلا دوست ندارم کارمند یه اداره یا کارمند بانک باشم. همیشه دوست داشتم وارد کاری بشم که انتها نداره. واسه همین وارد مهندسی شدم.چون انتها نداره ولی کارهای اداری تکراری اند زندگی خیییلی معمولی و خسته کننده میشه. از بچگی درس خوندونو دوست داشتم و میخواستم که دکتری بگیرم. ولی نمیدونستم تو چه رشته ای. اصلا تصوری از رشته م نداشتم. الان هم باوجود چندین سال جست و جو رشته ای که علاقه * خاصی بهش داشته باشم رو پیدا نکردم ولی تدریس توی دانشگاه رو دوست دارم. چون از درس دادن خوشم میاد و فکر میکنم محیط کاری خوبی برای من باشه. حالا احساس سرخوردگی و عدم موفقیت و درجا زدن دارم. احساس ناکامی و شکست زیادی میکنم.حتی فکر میکنم من توانایی خوندن ارشد و دکتری رو ندارم. دوست دارم استاد دانشگاه بشم. ولی اصلا امیدی به هیئت علمی شدن ندارم. حالا سر دوراهی گیر کردم. از یه طرف میخوام که برم ارشد رشته * خودمو بخونم و بعد دکتری که جذب هیئت علمی بشم از یه طرف به رشته م علاقه * زیادی ندارم از یه طرف میترسم با وجود عدم علاقه زحمت بکشم و دکتری بگیرم اما با این اوضاع جذب عیئت علمی تلاشم بی فایده بشه و بیکار بمونم. از طرفی میتونم رشته * mba شرکت کنم که بازارکار خوبی داره و لازم نیست تا دکتری بخونی ولی به اونم علاقه ندارم چون زیاد به حوزه های مدیریتی و اقتصادی علاقه ندارم. ولی میدونم بیکارم نمیمونم. لطفا راهنماییم کنید. خیلی سردرگمم. احساس میکنم دارم کاملا ناتوان میشم. احساس میکنم دارم از اون چیزی که میخواستم(کار تو یه حوزه بینهایت)  دست میکشمو وارد زندگی ای که دوست ندارم میشم.
1 پاسخ
پاسخ داده شده سپتامبر 18, 2018 توسط دکتر روانشناس حرفه ای (91,620 امتیاز)
ویرایش شده سپتامبر 23, 2018 توسط دکتر روانشناس
با سلام
دوست عزیز
ببینید به هر حال شرایط کاری و حوزه ها متفاوت است باید در نظر داشته باشید که درسته که   می فرمایید که برق خوندیدو اکنون سر دوراهی موندید ولی به هر حال خودتون بر اساس اون اولویت ها میگید مهندسی رشته دلخواه بوده به خاطر بی نهایت بودن از طرفی علاقه دارید به تدریس خب نکته ای که هست اصلا اینها با هم منافات ندارند .شما سر دوراهی ها گرفتار شدید و با مشکلات رو به رو شدید خب طبیعیه  که با این شرایط نتوانید درست ادامه بدهید ..
ولی این دوگانگی ها  تضادها به خاطر اینکه هدف شما مشخص نیست و زیادی ایده ال نگر هستید و اینده نگر که البته اینده نگر بودن اصلا در حد نورمال بد نیست ولی در مورد شما اینده نگری بیش از حد وجود داره که مشکلاتی رو ایجاد می کنه طبیعتا .  بهتره درنظر داشته باشید که وقتی  می فرمایید استا دانشگاهی یعنی قطعا به لحاظ مالی هم تامین کنندس و هم اینکه خب در همین رشته ای که حتی ارشدان را قبول شدید تلاش کنید بسیار موفق تر هستید تا شروع رشته دیگر و شرایط دیگر
به هر حال نمی توان خمه چیز را با هم خواست یا می گوییم فلان رشته یا اینده کاری و یا حتی بحث درامد و همه اینها را در تظر می گیریم ولی نمی توانیم  بگوییم همه با هم محقق خواهند شد .بلکه باید دقت نظر داشته باشیم  .
اینکه بگوییم درس نمی خوانیم چوت ممکنه دکتری بگیریم و هیئت علمی نشویم باید بدانیم اصلا در ایران اینده کاری مشخص نیست .ان6ایی که امروز استاد هستند هم اگر قرار بود این طو ر فکر کنند و وسواس به خرج دهند اکنون مدارج علمی راطی نمی کردند و هنوز درگیر این بودند که جه رشت6 ای و چه شرایطی را بتوانند بپذیرند ..
به هر حال همه  اینها خودش تردید های را موجب می شود و شرایط سختی را به وجود خواهد اورد .
اینکه شما واقعا اگر هدف تدریس دارید برای ان تلاش کنید و توکل و اصلا نگران اینده نباشید همیشه برای افراد توانمند شرایط کاری خاص انها وجود دارد و اصلا جای نگرانی نیست  که بخواهید نگران باشید که چه کنید ..

شما  به حای تردیدی که باعث میشهوقت و زمان رو از دست بدهید در رشته ای که  با در نظر گرفتن روحیات خودتون انتخاب کردید پیش بروید و نگران نباشید در مورد موفقیت در ان .امیدوارمکه تصمیم درستی بگیرید ..
علاقه به رشته ضمانت طی وردن مدارج علمی و همین طور خلاقیت و کارافریتی در کار است .موفق باشید

در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

02122689534

موفق باشید
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,020 سوال

27,724 پاسخ

29,309 دیدگاه

2,496 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 198 بازدید
سوال شده فوریه 2, 2018 در مشاوره تحصیلی توسط زهرا گلی
1 پاسخ 318 بازدید
2 پاسخ 407 بازدید
3 پاسخ 158 بازدید
سوال شده ژان 24, 2023 در مشاوره تحصیلی توسط Moghtada ممتاز (100 امتیاز)
2 پاسخ 158 بازدید
سوال شده مارس 11, 2018 در مشاوره تحصیلی توسط فرخ
2 پاسخ 215 بازدید
4 پاسخ 321 بازدید
سوال شده فوریه 22, 2018 در مشاوره تحصیلی توسط mehrasa
2 پاسخ 385 بازدید
6 پاسخ 361 بازدید
...