مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

کنجکاوی بیش از حد

1,296 بازدید
سوال شده ژوئیه 13, 2019 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط mentally ill
ویرایش شده ژوئیه 13, 2019
سلام خانم دهقان خسته نباشید من مشکل کنجکاوی بیش از حد دارم که برام یه مشکل شده. جاهایی که باید کنجکاوی نباشه بازم هست و این گاها باعث میشه انرژی بگیره ازم. مثلا کنجکاوی در مورد چیزایی که به من مربوط نیستن یا مثلا صرف کردن انرژی برای ازمایش کردن ادما یعنی من میام وقتی باهاشون رو در رو صحبت میکنم بعضی وقتا عمدا حرف زدنم رو عوض میکنم یا چیزی عمدا میگم تا برخورد ادم هارو ببینم و اون عمق شخصیتشون رو بشناسم ولی این خب گاها مشکل میشه مثلا بعضی وقتا عمدا دوست دارم بعضی افراد رو عصبانی کنم یا تو شرایط مختلف قرار بدم تا فقط تغییر رفتارشون و احساساتشون رو ببینم مثل یه موش ازمایشگاهی و لذت ببرم که خب واضحه که طرفای مقابلم براشون به عنوان خاطره بد تو ذهنشون ثبت میشه. یعنی میگم این کارو بکنم طرف مقابلم چیکار میکنه. مثل یه بازی فکری شده. براشون شرایط مختلف ایجاد میکنم دختر ها و خانم ها رو توی شرایط مختلف میذارم که احساسات مختلفشون رو ببینم هم جنس هام رو هم توی شرایط فکری متفاوت تا عمل هاشون ببینم (اینجا در مورد پسر ها و مرد ها عمل نه احساسات)!

نمیدونم چطور توضیح بدم اونقدر موارد زیاد هستن اصلا نمیتونم با مثال بگم. فقط اینو میتونم بگم که کنجکاوی خیلی خیلی زیاد هست و بعضی جاها که باید کنجکاوی نباشه بازم هست و از کنترل خارج میشه. گاها کنجکاویه طوری میشه که یه تایم خیلی زیادی رو روی کاری میذارم تا فقط این حس کنجکاویه برطرف بشه در صورتی که اصلا لازم نیست و مخرب هم هست ولی از اونجایی که میترسم کنجکاویه با این کار کمتر بشه تمایزی قایل نمیشم.

یعنی "هر چیزی " که قابلیت کنجکاو بودن در موردش باشه هر چیزی بدون هیچ استثنایی اصلا من دنبالش میرم که خب این وسط کلی چیز منفی هست و باعث میشه تاثیر بد روم بذاره از تلف شدن زمان گرفته تا درگیر شدن توی یه دنیا سوال دیگه.

مثلا وقتی کتاب میخونم یا مطلبی رو میخونم و تو این میان یه مطلب که به اصل موضوع ربط نداره ولی من اتفاقی دیدم برمیخورم بعدش حتما میگم باید بخونم ببینم چیه و این مثل شاخه های یه درخت ادامه پیدا میکنه(مشکل وقته که از دست میره) یا مثلا کاراگاه بازی! این کار ثابت منه!

این کنجکاوی های منفی رو چیکار کنم که کنترلشون کنم؟ امکانش هست راهنمایی بفرمایین؟ الان فهمیدم خیلی از مشکلاتی که بوجود میان به خاطر کنجکاوی ای هست که نمیتونم کنترلش کنم چون ازش لذت میبرم یه نیازه انگار که باید تامین بشه.

اخرش نفهمیدم مشکلم چیه! یه جورایی مثل این که دایم میخوام مشکل یا مسله درست کنم برای خودم و دنبال راه حل باشم و حل کنم. همه مشکلاتی که بوجود میان هم همینه خودم شروع میکنم.و مشکلاتی که توی گذشته هم داشتم به خاطر همین بود که کنجکاو بودم و دوست داشتم توی مشکل گیر کنم از این لذت میبردم و شما هم گفتین کنجکاوی نکنم تو بعضی موارد. مثلا خودم رو عمدا تو شرایط مختلف میذارم تا احساسات مختلف رو تجربه کنم.

مشکل من چیه؟ چرا اخه اینکارارو میکنم؟؟؟؟ بعضی وقتا میگم خب که چی تکراری شد لذتی نداره. من مشکلی دارم که این کارا رو میکنم؟ چه مشکلی دارم؟ هر چی مشکل داشتم توی گذشته همه رو خودم بهش شاخه برگ میدادم و سخت ترش میکردم نمیدونم یه لذت خاصی داشت الان هم همینطوره.
3 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئیه 13, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
با سلام خدمت شما دوست عزیز

در این مورد اطلاعات بیشتری در اختیار ما بگذارید تا باهم بیشتر صحبت کنیم.

1. چند سال دارید؟

2. چند مدت است این کنجکاوی های دارید؟

3. این کنجکاوی ها بیشتر در در مورد چه مسائلی می باشد ؟

4. جنسیت خودتان چیست؟

5. میزان تحصیلات و شغل شما چیست؟

6. روابط شما با اعضای خانواده و دوستانتان چگونه می باشد؟

7. بیشترین افکار تکرار شونده ای که دارید چه مواردی می باشد؟

8. برای بهبود این مشکل خودتان چه مسیر هایی را طی کرده اید؟

9. با فهمیدن مشکلات دیگران چه احساسی را تجربه می کنید؟
پاسخ داده شده ژوئیه 13, 2019 توسط mentally ill
من قبلا از شما راهنمایی های سودمندی گرفته بودم در مواردی خانم مشاور.

1. 23 سال

2. شاید از بچگی ... با کامپیوتر خیلی بازی میکردم و هنوز هم میکنم از وقتی بچه بودم بازی فکری و معمایی و ترسناک زیاد میکردم.

3.چیز خاص خاصی به نظر نمیاد در مورد همه چیز یکسان و زیاد.

4. پسر

5.تحصیلات فعلا پزشکی و شغل جوشکاری و کارای فنی ...

6. به نظر خودم معمولی ولی زیاد دوستشون ندارم طرز فکرامون خیلی فرق داره باهم و درک متقابل هم کمه کلا سعی میکنم کم باهاشون رودررو بشم و مدت خیلی زیادی میشه که تنها زندگی میکنم بدون دوست و ... .

7. یه چیزی که بعدا اضافه شده! یعنی یه صفحه فضا بود انگار با پس زمینه سیاه که توش اینور اونور میرفتم ولی بعد از این که یه مشکلاتی پیش اومد 3 نفر به این فضا اضافه شده که وقتی شروع میکنم به سفر تو این خیال اول وقتی بالا میرم یه نفر که حالم ازش شدیدا بهم میخوره رو میبینم(مثل اینکه هواپیما بخواد پرواز کنه و در حین اوج گیری یه ادم دیده بشه) و بعدش وقتی یه مدت جلو میرم و به سمت چپ میرم 2 نفر دیگه رو که ازشون خوشم نمیاد رو میبینم البته کنار این موضوع چندین ادم دیگه رو که به این ادما ربط دارن به صورت نقطه های کوچیک میبینم توی اون پس زمینه سیاه ولی دیده نمیشن فقط وقتی میبینمشون که به این 3 تا نزدیک میشم.

8.این که فهمیدم مشکل اصلی کنترل کنجکاویه. بلاخره فهمیدن مشکل خودش بخشی از روند حل مشکل هست و این همون هست که درخواست راهنمایی از جنابعالی رو دارم.

9. با فهمیدن مشکلات دیگران هیچ حس خاصی پیدا نمیکنم.. اگه منظورتون این بود که اگه طبق گفته بالاترم براشون یه وضعیت درست کنم و براشون مثل یه مشکل باشه چه حسی دارم در جوابش باید بگم که لذت میبرم. اول به راه هایی فکر میکنم که یه ادم چطور میتونه این مشکل رو حل کنه و از چند راه خارج نیست و مثل یه موش ازمایشگاهی که توی قفس گیر افتاده باشه فقط چند حق انتخاب داره و بعد از اینکه مجبور میشه یه راه از اون راههایی که براش پیش بینی کردم رو انجام بده لذت میبرم و خندم میگیره.

میدونم خود سوال و جواب هایی هم که دادم همشون عجیب ان. فقط میخوام بدونم مشکلی من دارم و این که چطور این کنجکاوی منفی رو کمش کنم؟ مثلا ازمایش کردن بقیه ادما و مشکل درست کردن برای خودم برای حل اون و ...... . ازتون خیلی ممنون میشم راهنمایی کنین.
دارای دیدگاه ژوئیه 13, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
دوست عزیز
دقت کنید که این افکار و خیال پردازی های تکراری می تواند در این کنجکاوی های شما نقش داشته باشید و نیاز است که در این سن این موضوع خیالپردازی ها مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد شاید نوعی انتقال باشد که برای شما به افراد دیگر رخ می دهد البته این تنها یک فرضیه است و برای نتیجه گیری نیاز است که شما مصاحبه بالینی شوید و به صورت حضوری به روانشناس مراجعه داشته باشید.
دوم اینکه سعی کنید که برای زندگی روزانه خودتان برنامه ریزی داشته باشید و نقش ناجی را برای دیگران ایفا نکنید چون داشتن این نقش ناجی که در یک مثل قرار دارد می تواند هم برای شما آسیب زا باشد و هم به فرد مقابلتان آسیب وارد کند.
روابط اجتماعی محدود شما نیز می تواند به همین دلیل رخ بدهد چون افراد تمایلی به اینگونه روابط ندارند و یان می تواند برای شما مشکلات بیشتری ایجاد کند.
بهتر است به صورت حضوری به یک روان درمانگر یا شناخت درمانگر مراجعه داشته باشید تا بعد های فکری شما مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد و در بهبود روحیات و عملکرد شما کمک شود.
درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
021-22354282
دارای دیدگاه ژوئیه 13, 2019 توسط mentally ill
بله ممنون از دیدگاه شما. بله متوجهم . من برنامه ریزی میکنم همیشه و این که راستش هیچوقت فکر ناجی بودن نکردم نمیدونم چطور این دیدگاه در شما بوجود اومد.  نه جناب مشاور با هر کسی که دوست میشم بهم میگن تو از بهترین دوستایی هستی که من داشتم. نه این چیزایی که گفتم تو رابطه دوستی پیاده نمیکنم هرگز. فقط علاقه ای به دوست شدن ندارم تنهایی رو بیشتر دوست دارم علتش این هست که وقت خیلی زیادی میتونم داشته باشم برای انجام برنامه هام و ازادی بیشتری دارم و لذت میبرم. فقط دلم میخواد از این کشور خلاص بشم و این افرادی که گفتم تو ذهنم نگه داشتم یه نماد هستن برای اینکه تلاشم رو بکنم تا از اینجا و ادم هاش خلاص بشم که اونم بعده یه مدت میشه همین. ممنون از راهنمایی تون.
پاسخ داده شده اکتبر 24, 2023 توسط 69**313 ممتاز (140 امتیاز)
سلام و خسته نباشید
من هم تا حد زیادی این رفتار رو دارم
از طرف دیگه کمی دچار وسواس هستم
به نظرم مشکل شما ممکنه به خاطر هوش بالا ، عدم تمرکز و وسواس جبری باشه
البته این یه فرضیه هست که نیاز به بررسی بیشتر داره
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,063 سوال

27,825 پاسخ

29,380 دیدگاه

2,669 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 97 بازدید
سوال شده دسامبر 5, 2021 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط اریانا
0 پاسخ 107 بازدید
سوال شده سپتامبر 28, 2019 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط Mizan1234 ممتاز (100 امتیاز)
1 پاسخ 201 بازدید
سوال شده فوریه 20, 2019 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط بی نام
1 پاسخ 146 بازدید
2 پاسخ 63 بازدید
1 پاسخ 399 بازدید
سوال شده مارس 10, 2023 در قبل از ازدواج توسط بی نام
2 پاسخ 73 بازدید
1 پاسخ 43 بازدید
1 پاسخ 227 بازدید
1 پاسخ 311 بازدید
سوال شده دسامبر 31, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
...