مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

افزایش سریع قد

124 بازدید
سوال شده نوامبر 5, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط Hmn
با سلام
من نزدیک ۱۵ سال سن دارم و قدم ۱۶۰ سانتی متر می باشد
میخواستم بدونم چطور میتواتم هر چه سریعتر قدم را بلند کنم و افزایش دهم
1 پاسخ
پاسخ داده شده نوامبر 5, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
با سلام خدمت شما دوست عزیز

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک فرد به اندازه ای که باید یا مد نظر دیگران است رشد نکند. به طور کلی مسایل ژنتیکی اولین ومهم ترین علت کوتاهی قد در کودکان است. در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد كودک در سال طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.

نوع دیگر از کوتاهی قد، تأخیر سرشتی در رشد نامیده می شود که شامل کوکانی است که از سن 2 سالگی، كوتاهی قد دارند. این کودکان سرعت رشدشان در سال تقریبا طبیعی است، اما سن استخوانی آنها عقب‌تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، اما در نهایت، بیشتر این كودكان به حد ژنتیكی قد خود می‌رسند.

در اول نیاز است که رشد شما تا زمان فعلی توسط متخصص مورد بررسی دقیق قرار گیرد که جز کدوم یک از دو گروه بالا می باشید.

در کنار موارد بالا بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، كمبود ویتامین D و کمبود كلسیم كه موجب نرمی استخوان می‌‌شود، بیماری سلیاك (ناتوانی در تحمل گلوتن موجود در گندم)، كم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های كلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا كبدی و كم‌كاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.

آن چیزی که در اصل باعث افزایش قد و رشد طولی می شود، ترشح هورمون رشد است. هورمون رشد در قسمت غده هیپوفیز مغز ترشح می شود و روی رشد استخوان ها تاثیر می گذارد. میزان ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی، خواب و بیداری است. فعالیت فیزیکی و خواب مناسب ترشح هورمون رشد را تحت تاثیر قرار می دهد.

 رژیم غذایی علاوه بر تاثیر در هورمون رشد، استخوان ها و بدن را آماده ساخت و ساز و متابولیسم مناسب می کند تا استخوان ها رشد خوبی داشته باشند. کمبود ترشح هورمون رشد به ویژه در دوران کودکی سبب توقف رشد طبیعی افراد و کوتاه قدی آن ها می شود.

همچنین مصرف برخی داروها مانند داروهای كورتونی و اختلالات رشد داخل رحمی نیز ازعلل دیگر كوتاهی قد كودكان هستند.به طور کلی همه ما در 3 مرحله رشد می‌‌کنیم؛ 2 سال اول زندگی 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش قد داریم. این رشد سریع قد با افزایش سن كاهش می‌ یابد؛ از2 سالگی به بعد کودكان هر سال 5 تا 7 سانتی‌متر قد می‌‌كشند.

 البته در نزدیكی سنین بلوغ سرعت رشد كمتر خواهد ‌شد. سرانجام در دوره بلوغ یك جهش رشد قدی وجود دارد كه به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتی‌متر و دختران 20 تا 25 سانتی‌متراست. حداكثر جهش رشد قدی در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی‌تر بلوغ است.

به‌ طور معمول در سنین 15 تا 17 سالگی در دختران و 16 تا 18 سالگی در پسران، صفحات رشد(صفحات غضروفی استخوان) بسته می ‌شوند و امكان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت.پ

در کنار این موراد نیاز است شما ب مزایای کلی خواب، نیز توجه کنید در طول سال های رشد خود از خواب کافی بهره ببرید تا افزایش قد مناسبی داشته باشد.خوابیدن و به نوعی استراحت کردن از موارد بسیار مهم است که اگر می خواهید رشد کنید باید حتما به آن توجه کنید.

برای دقیق صفحات رشدیتان نیاز به مراجعه به متخصص غدد می باشد تا بتوان بر مبنای اطلاعات صفحات رشدی شما به شما کمک کرد.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,815 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,638 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 342 بازدید
سوال شده نوامبر 8, 2019 در مشاوره تلگرامی توسط امیرحسین
1 پاسخ 153 بازدید
1 پاسخ 20 بازدید
1 پاسخ 40 بازدید
سوال شده 12 ژان 2024 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نامم ممتاز (100 امتیاز)
0 پاسخ 80 بازدید
سوال شده اکتبر 5, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط مجیدداااا ممتاز (100 امتیاز)
1 پاسخ 148 بازدید
1 پاسخ 218 بازدید
سوال شده اوت 12, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط zanyar ممتاز (100 امتیاز)
1 پاسخ 57 بازدید
سوال شده ژوئن 10, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 44 بازدید
4 پاسخ 461 بازدید
سوال شده نوامبر 5, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
...