مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

مرگ خواهر و برادر

236 بازدید
سوال شده دسامبر 30, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط پریسا
سلام خسته نباشید من مادرسال گذشته برادرشو از ذست داذ امسالم خواهرشو ک 35ساله بود از دست داد ک 3تا دختر 3و10و14ساله داره مادر از نظر روحی خیلی بهم ریختس گریه نمیکنه فقط هی غصه میخوره و میگه چیکار کنم و سوالایی مقل ایا اون دنیای هم هست یعنی اون دنیا مریم حالش چطوره اذیتش نمیکنن واز این قبیل سوالا میپرسه و اینکه مادرم 6تا خواهرن ک وقتی همه بچه بودن مادر پدرشونو از دست دادن این خالم ک فوت شد 8ماهش بود.میخواستم بپرسم راهی هست ک بهش کمک کنم چیکار کنم ک راحت تر این مرحله رو پشت سر بزاره و کمتر بخودش اسیب بزنه بتونه با این داغ کنار بیاد
3 پاسخ
پاسخ داده شده دسامبر 30, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
با سلام خدمت شما دوست عزیز

نگرانی شما برای مادرتان قابل درک می باشد اما برای اینکه یاشان بتوانند مرحله داغدیدگی را طی کنند نیاز است که با این شرایط روبرو شوند و اجازه بدهید که احساسات خود را نمایش بدهند .نادیده‌ گرفتن احساسات، رفتارهای وسواسی،کوچک جلوه ‌دادن احساسات،بیش‌ ازحد کار کردن که با واکنش انکار همراه می باشد و همچنین خوددرمانی با مواد مخدر، الکل و دیگر مواد مضر می تواند باعث شود که فرد نتواند این مراحل را طی کند و مدتهای زیادی درگیر ان باشد .

مراحل پنج گانه داغدیدگی شامل موارد زیر می باشد که شما ها می توانید با آگاهی نسبت به آن به مادتان کمک کنید که آنها تجربه کنند و صحبت ها و شرایط روحی ایشان را بیشتر درک یکند .

انکار، بی‌ حسی و شوک: بی‌حسی یک واکنش عادی به یک مرگ یا فقدان است و هرگز نباید آنرا با "بی‌تفاوتی" اشتباه گرفت. این مرحله به حفاظت از فرد در برابر شدت فقدان کمک می‌کند. در واقع این مرحله وقتی شخص عزادار باید اقداماتی مانند برنامه‌ ریزی برای یک مراسم خاکسپاری، اطلاع رسانی به خویشاوندان یا  تماشای عکس ، صحبت کردن در مورد آنها و...، می‌تواند مفید واقع‌ شود. با عبور شخص از این تجربه و شناخت تدریجی اثرات آن، انکار و ناباوری اولیه به مرور محو خواهد شد و به فرد کمک می شود که وارد مرحله بعدی شود و با انکار مرگ روبرو نباشد .
پاسخ داده شده دسامبر 30, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)

التماس یا چانه ‌زنی: این مرحله از داغدیدگی با افکار همیشگی درباره "چه چیزی می ‌توانست جلوی این اتفاق را بگیرد" مشخص می‌ شود. برخی از افراد دچار وسواس می‌ شوند و مدام به راه‌های مؤثری برای نجات زندگی یک شخص یا جلوگیری از یک شکست فکر می ‌کنند. فرد مداوم راحل های مختلف را مرور می کند تا به سوالات ذهنی خود پاسخ بدهد

افسردگی: در این مرحله از داغدیدگی، افراد شروع به درک و لمس کردن ماهیت حقیقی مرگ یا فقدان می ‌کنند. علائم شایع افسردگی در این مرحله شامل مشکلات خواب، اشتهای ضعیف، خستگی مفرط، انرژی کم و گریه‌های دوره‌ ای می‌شوند. همچنین فرد ممکن است دچار ترحم ‌به ‌خود، احساس تنهایی، انزوا، گم ‌گشتگی و اضطراب شود.

خشم و عصبانیت: این یک مرحله شایع از داغدیدگی است. معمولاً وقتی رخ می‌دهد که یک فرد احساس درماندگی و ناتوانی می ‌کند. عصبانیت می ‌تواند از یک احساس رها شدن در اثر مرگ یا فقدان ناشی شود. گاهی اوقات، از دست پزشک معالج فرد ازدست‌ رفته یا نسبت به کلیت زندگی، احساس خشم بالایی وجود دارد و یا با سوالاتی در مورد نحوه زندگی ، و عالم هستی و دنیای بعدی و... مواجهه می شود

پاسخ داده شده دسامبر 30, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
پذیرش: با گذشت زمان، فرد می ‌تواند وارد این مرحله شود و با همه عواطف و احساساتی که جزئی از فقدان یا مرگ هستند، کنار بیاید. ترکیب شدن فقدان با تجارب دیگر در زندگی فرد می ‌تواند آغازی برای بهبودی باشد.

طی کردن یان مراحل برای افراد متفاوت می باشد و در یک زمان برای همه انسان ها رخ نمی دهد بهتر است اگر تایم طولانی از فوت خالیتان می گذرد و ماردتان هنوز به مرحله پذیرش نرسیده اند با توجه به اینکه مرگ عزیزان دیگری را نیز تجربه کرده اند چند جلسه مشاوره شناختی را تجربه کنند .

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
021-22354790
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,061 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,506 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 276 بازدید
1 پاسخ 251 بازدید
1 پاسخ 285 بازدید
سوال شده ژان 15, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
4 پاسخ 3,648 بازدید
2 پاسخ 284 بازدید
سوال شده سپتامبر 24, 2022 در مشاوره تحصیلی توسط اااا
1 پاسخ 141 بازدید
سوال شده می 27, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط یه بنده خدا
2 پاسخ 200 بازدید
3 پاسخ 608 بازدید
سوال شده سپتامبر 17, 2022 در قبل از ازدواج توسط ....
1 پاسخ 723 بازدید
2 پاسخ 220 بازدید
سوال شده Mar 29, 2018 در زوج درمانی توسط گیتی
...