مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

رفتار نوجوان

98 بازدید
سوال شده فوریه 25, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
با سلام . پسر 16 ساله ای دارم به نام علی که دبیرستان تیزهوشان درس می خونه فوق العاده باهوش . تا دو سال پیش ما مشکلی با ایشون نداشتیم بسیاربا ادب بود و حتی من و پدرش رو در خانه شما صدا می زد نه تو .
الان دو سال حس می کنم اندکی پرخاشکر و زود رنج شده مساله ای که پیش میاد و بحثی میشه بلافاصله قهر می کنه و می خواد که ما همیشه با اون موافق باشیم . به عنوان مثال  چند هفته پیش سرما خورده بود صبح که بیدار شد گفت دو ساعت اول درس مهمی ندارم و نمی رم استراحت می کنم برای دو ساعت بعدی میرم سرکلاس . چون من شرایط و قوانین مدرسه اش رو می دونستم مخالفت کردم گفتم یا اصلا نرو یا به موقع سسرکلاس حاضر شو که همین امر باعث پرخاش پسرم شد والان به مدت دو هفته است حتی سلام به ما نمی کنه و میره تو اتاقش و در را می بنده و فقط برای ناهار و شام میاد بیرون . باهاش صحبت کردم میگه نه شما منو درک نمی کنید و جالبه که میگه شما ها با من قهرید !! در صورتی که ما  علی الخصوص پدرش که حتی می رفت در اتاقش رو باز می کرد و بهش سلام می کرد علیرغم کم محلی که علی به ما می کرد و توی صحبتاش به ما می گه که شما اگر کاری برای من می کنید وظیفه تونه خودتون منو به دنیا آوردید و صحبت هایی که قلب ادم رو به درد میاره
علی خیلی با ادب بود و این ادب رو حتی تو مدرسه حفظ کرده ولی نمی دونم چرا با ما اینطوری شده . چکار کنم ؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده فوریه 25, 2020 توسط dehghan
سلام به شما دوست عزیز

فرزند شما وارد نوجوانی شده اند و در این سن یک سری تغییرات را نوجوان از خود نشان می دهد که ممکن است قبلا وجود نداشته است و به همین دلیل ممکن است والدین با شرایط جدیدی مواجهه شوند که با آگاهی از شرایط دوران جوانی می توانند نتیجه گیری بهتری داشته باشند .

تغییرات جسمی ، روانش ، شناختی ، اجتماعی زیادی در این دوران صورت می گیرد که می تواند در تغییرات خلقی نوجوان نقش زیادی داشته باشد .روز رشد جسمی و اولین نشانه های بلوغ، با نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگ سالان، بخصوص والدین همراه است. این تمایل می تواند در بستن در اتاق یا حمام توسط کودک و یا محرمانه جلوه دادن تغییرات بدن مشاهده شود. این گونه رفتارهای محرمانه و اختصاصی، نقش روانی ـ اجتماعی مهمی در پایان دادن به وابستگی های کودکانه قبلی به والدین و سایر بزرگ سالان ایفا می کند. با افزایش این فاصله، کودک می تواند با دوستان نزدیک خود راز و رمزهایی را مطرح کند و ارتباط های ویژه دوره نوجوانی را با گروه هم سالان و
به دور از والدین و معلمان و دیگر بزرگ سالان به وجود آورد. در کودکان عادی، این فاصله تا آنجا گسترش می یابد که به کشف هویت و جنسیت و سایر جوانب رشد «خود» در آنان منجر شود.

این تغییرات حتی برای خود نوجوان نیز می تواند دست پاچگی و نگرانی نوجوان شده و در خیلی از موارد منجر به بروز رفتارهای ناهنجار و غیرمطلوب در آنان می‌شود و با وارد شدن به گروه همسالان و مواجهه شدن با شرایط جدید گروه همسالان می تواند باعث شود که نوجوان از شما توقعات جدیدی داشته باشد و یا رفتارهای گروه همسالان را تکرار کند تا بتواند به هویت اصلی خود نزدیدک شود.

بهتر است سعی کنید در مورد این تغییرات مخصوصا والد همجنس برای فرند خود توضیح بدهد موضوع را به شکلی دوستانه و با صمیمیت برای فرزندان خود توضیح داده، آن چنانکه خاطره خوشی در ذهن آنها ایجاد کند. والدین در جریان بلوغ نقش حامی را برای فرزندان خود ایفا و به آنها اطمینان دهند که می‌توانند به آنها تکیه و همه چیز را بگویند در این مسیر بهتر است به او نیز بدون قضاوت و توهین اجازه صحبت داده شود .

با توجه به شرایط فعلی بهتر است کنار بیان این تغییرات و صحبت با فرزندتان بهتر است بیان کنید که شما او را دوست دارید هرچند که ممکن است گاهی مجبور شوید با درخواست های او مخالفت کنید .

به او اطمینان بدهید که شما شنونده نیازها و احساسات او هستید بهتر است به او اجازه بدهید استقلال بیشتری داشته باشد البته استقلالی که آسیب زا نباشد در مورد شرایط مالی به او ماهیانه بدهید تا او پول خود را مدیریت کند برای رسیدن به خواسته ها تا هم مدیریت را بهتر آموزش ببینید و هم اینکه متوجه شود برای رسیدن به خواسته ها نیاز است مقداری سختی را تحمل کند .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,816 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,537 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 130 بازدید
سوال شده دسامبر 31, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط Majid salehi
0 پاسخ 104 بازدید
0 پاسخ 82 بازدید
1 پاسخ 200 بازدید
4 پاسخ 469 بازدید
4 پاسخ 495 بازدید
سوال شده اوت 2, 2020 در آموزش جنسی و زناشویی توسط مرضیه
1 پاسخ 1,738 بازدید
سوال شده ژان 7, 2019 در مشاوره مذهبی توسط بی نام
1 پاسخ 92 بازدید
1 پاسخ 186 بازدید
سوال شده دسامبر 2, 2022 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط Adam ممتاز (120 امتیاز)
...