مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

گوش دادن به موسیقی حرام است؟؟؟ لطفا فقط مشاور مذهبی جواب بده سریع

1,023 بازدید
سوال شده Mar 9, 2020 در مشاوره مذهبی توسط بی نام
سلام خواستم بدونم گوش دادن به موسیقی بی کلام غمگین یا آروم و آهنگای خارجی غمگین و ایرانی حرامه ؟؟؟؟

بعضی وقتا همین آهنگا منو آروم میکنن و همراه با موسیقی فکر میکنم من ۱۵ سالمه و دختر هستم این آهنگارو هم مثل بقیه چندساله گوش میدم  و یه چیزایی درموردش تو اینترنت خوندم و لطفا نگید از مرجع تقلید بپرسین چون ندارم و فقط یه مشاور مذهبی هست که بعضی وقتا بهشون زنگ میزنم و صحبت میکنم آیا لازمه از ایشونم بپرسم؟؟؟؟
3 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 9, 2020 توسط zahra.dehghan2 حرفه ای (22,700 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

گوش دادن به اهنگ اگر شما را از حالت طبیعی خود خارج نکند طبق قوانین دینی حرام نمی باشد. موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. اما بهتر است بازهم برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیق تری بدست بیاورید با مشاور دینی خود صحبت کنید .
پاسخ داده شده Mar 10, 2020 توسط مهدی
سلام علیکم،وقت بخیر
بنده فارغ التحصیل تحصیلات تکمیلی رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش قرآن و حدیث هستم وبیش از ۲۰ سال تجربه آموزشی و علمی دارم
چند نکته:
۱- اینکه به همه مشکلات و گره های ذهنی خودم ودیگران با نگاه مسآله محوری نگاه میکنم واز نظر منطقی هم همه مسائل قابل حل شدن هستنددیر یا زود!مهم این است که ما نگاهمون رو با این مدار تنظیم کنیم.
۲-درخصوص موسیقی دریافت خود بنده از مرجع تقلیدم و تجربه های شخصی ام اینست که موسیقی ای حرام است که مناسب مجالس لهب ولعب(با بیان امروزی ما را از حالت عادی و معمولی خارج کند  ویا مثل مراسم های قاطی و...)باشه واینکه دریافتم و تجربه کردم زمانی که به موسیقی های مختلف (آرام،سنتی،پاپ و...)گوش کردم و این گوش کردن مثلا چندبار تکرار شده،در ادامه در زمانی هم که بیرون هستم یا بیکارم این موسیقی در ذهنم مثل ماشین می چرخد و منهم با اون هم آوا میشم و به نوعی احساسم با احساس و حال وهوای خواننده آن موسیقی یکی میشود و اتفاقا نکته اصلی اینجاست!!در زمان بیکاری و زمانی که میتونم در خصوص مسآله و گره ذهنی ام تمرکز کنم وحل کنم اون آواها بیادم می یاد و اجازه تمرکز وفکر کردن نمیده!!! و به نوعی یعنی من  و ذهنم بجای اینکه درگیرحل مسائلم ودنبال راه های برون رفت وپیشرفت باشم ،،ذهنم مشغول موسیقی است. و اینجاست که به نحوی من بجای پیدا کردن راه حل ،با مشکل کنار اومدم(بجای حل کردنش، پذیرفتم که باشه و منم کاری ازم بر نمیاد)
۳- دریافتم که گوهری در زندگی همانند خلاقیت وجود ندارد،و کسانی توانستند رشد خوب و ارزشمند و ماندگار داشته باشند که خلاقیت داشته اند مثل:شعرا،  دانشمندان کاشف،مخترعین و...  که قطعا ذهنشون متمرکز بر مسآله و دغدغه هاشون بوده نه چیز دیگه !!!جالبه که متوجه شدم خلاقیت زمانی اتفاق میافتد که ذهن خالی از چیزهای مزاحم خلاقیت باشه(ناامیدی،ضعف اعتمادبنفس،غیبت،موسیقی و ...) و افراد موفق علمی و اقتصادی وفنی و.. کسانی بودند که بدنبال حل مساله هاشون رفتند و ذهنشان را درگیر امور دست وپا گیر نکردند
دارای دیدگاه Mar 12, 2020 توسط بی نام
برای من اینطور نیست که ذهنم درگیر یه موسیقی یا آهنگ بشه وقتی تموم شد گوش دادنم دیگه اون آهنگا تو ذهنم درگیر نمیشه یا حواسمو پرت نمیکنه
دارای دیدگاه Mar 13, 2020 توسط بی نام
خیلی جالبه بنده هم این رو تجربه کردم.
دارای دیدگاه Mar 13, 2020 توسط بی نام
حالا کلا گوش دادن به موسیقی بی کلام از نظر شرعی اشکال داره ؟؟
وقتی به این موسیقیا گوش میدم آروم میشم و احساس میکنم یه نفر درکم میکنه
دارای دیدگاه Mar 14, 2020 توسط بی نام
ویرایش شده Mar 14, 2020
مبنای گوش دادن به موسیقی با کلام وبی کلام بودن آن نیست،یک قاعده کلی وجود دارد "اگر این موسیقی ای که شما گوش می دهید مناسب مجالس لهو لعب هست یا نه؟ اگر هست(وشما را از حالت معمول وعادی خارج میکند)درست نیست وگفته شده حرام است،درغیراینصورت مشکلی نباید داشته باشد.
دارای دیدگاه Mar 14, 2020 توسط بی نام
ممنون بابت پاسخگویی
پاسخ داده شده نوامبر 2, 2020 توسط E_lahe1999 حرفه ای (480 امتیاز)
من بهت توصیه میکنم کتاب هایی در رابطه با فلسفه  و شناختن خودت بخونی تئوری هایی ک در رابطه با وجود پیدایش خودت هست و بخونی  . ببین وجود خدا هنوز اثبات نشده حتی وجود خودتم اثبات نشده . علم الان حتی نمیتونه خودشو اثبات کنه . به نظرم یکم تحقیق کن تا ذهنت باز تر بشه  و سعی کن از زندگیت لذت ببری   بخش بزرگی از زندگیت بر این اساس میگذره که تو چیزای جور باجور و امتحان کرده باشی لذت برده باشی و اشتباه کرده باشی و تجربه کرده باشی سعی کن جهانتو بشناسی نه اینکه مغزتو بندازی توی یه شیشه حبسش کنی تا موقع مرگت و هیچوقتم زندگی و لمس نکرده باشی
دارای دیدگاه ژوئن 7, 2021 توسط بی نام
سلام اولا وجود خدا ثابت شده برنامه زندگی پس از زندگی رو ببینید افرادی که مردند و زنده شدن
دارای دیدگاه Mar 13, 2023 توسط بی نام
عزیز من اون تجربه‌ها در واقع تأثیر مواد روان‌گردان هست که به‌طور طبیعی در بدن موجودات وجود داره. تا به حال هیچ برهان عقلی‌ای (دقت کن دارم میگم برهان عقلی، کاری به تجربۀ نزدیک به مرگ و معجزه ندارم) که همه اون رو قبولش داشته باشن و هیچ نقدی بهش وارد نباشه، برای اثبات وجود خدا پیدا نشده. در ضمن مفهوم خدا می‌تونه مبهم باشه و به تعریفی که ما از خدا داریم ربط داره. شاید تعریف خدا در ذهن من یک موجود مجزای از خلقت نباشه ولی فرد دیگه‌ای خدا رو یک موجود ماورائیِ مجزا از خلقت تعریف کنه. پس تا تعریف دقیقی از خدا نداشته باشیم هم نمی‌تونیم دربارۀ اثبات وجودش حرف بزنیم.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,061 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,594 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 128 بازدید
1 پاسخ 315 بازدید
1 پاسخ 142 بازدید
سوال شده اوت 26, 2021 در دوستی یا نامزدی توسط علیرضا.ر ممتاز (140 امتیاز)
1 پاسخ 366 بازدید
...