مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

حاضر جوابی و لجبازی کودک ه ساله

122 بازدید
سوال شده Mar 11, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مبینا
با عرض سلام و خسته نباشید.بنده پسر بچه ای ۵ ساله دادم.پسرم نسبت به من خیلی حاضر جواب،لجباز و گاهی اوقات فحش میدهد.بعنوان مثال اگر به وی میگویم کاری انجام دهد از قبیل جمع کردن لباس و اسباب بازی هایش،در جواب میگوید نمیخوام،دلم نمیخواد.یا اینکه اگر شب ها قرار باشد مسواک بزند با کلی سر و کله زدن باید او را ببرم و کلا اینکه در هر کاری که از او بخواهم سرپیچی میکند.من هن در جواب مدتی او را بی محل میکنم ولی اصلا برایش فایده نداره.واقعا نمیدونم چکار باید انجام دهم.ضمن اینکه از پدرش یشتر حساب میبره
ممنون از پاسخگویی شما
1 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 11, 2020 توسط zahra.dehghan2 حرفه ای (22,700 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

لجبازي نوعي رفتار مقابله اي در كودكان مي باشد كه معمولاًوالدين در مواجهه با آن رفتارهاي مختلفي را نشان مي دهند .البته اکثرا هم  با شكست مواجهه مي شوند.

بهتر است یک سری تغییرات در روابط خود با او ایجاد کنید.بيابيد اين جمله را آناليز كنيم وبراي هر يك راه حلي پيدا كنيم آيا آنچه كه به كودك مي گوييم،سلبي است يا ايجابي .(يعني نكن است يا بكن)!هدف از دستور ما چيست؟آيا كودك واقعاًمي تواند كاري را از او خواسته ايم را يا آن كاري كه او را از انجامش منع كرده ايم برآورده كند؟یادمان نرود که «بايد از هر كسي چيزي را توقع داشت كه بتوان از عهده انجامش بربيايد.»اگردرخلال دستورهاي ريز  ودرشتتان ،درخلال بكن ونكن هاي گاهي زائد وبي فايده می باشد اصولاً،كودكان ميانه خوبي با درخواست هاي سلبي ندارند.پس نكن.فلان كار را بكن،فلان طور راه نرو،جيغ نزن،دست توي بيني ات نكن و…. معمولاً جواب نمي دهد چون کودکان به استقلال بیشتری نیاز دارند که از سمت شما و پدرش مورد احترام قرار گیرد .

دلیل این رفتارهای کودکتان از اهمیت زیادی برخودار می باشد و بهتر است بجای برچسب زدن به این موضوعات توجه کنید :درابتدا بايد دقت كنيم كه ريشه ي آن حركت ناخوشايندي كه كودك انجام مي دهد چيست؟ آيا نياز او براي جلب توجه است؟ آيا آن كار به اوآرامش مي دهد؟آيا نیازحسی است؟آيا سطح توانائي اش در همين حد است؟آيا عادتي است؟

نکته دیگری که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که در مورد دوم،این که واقعاً آن چیزی که از کودک می خواهیم،جداً  چه ضرورتی دارد؟ و اگر او به ما جواب منفی بدهد ما احساس می کنیم به خودش آسیب زده است یا به ما که به حرفمان گوش نکرده است ؟

همه این ها سوالاتی می باشد که بهتر است شما به آن فکر کنید و توجه داشته باشید تا بتوانید با ایجاد یک رابطه دو طرفه در احترام و بدون توهین و احترام به ساتقلال های فرزندتان نتیجه گیری بهتری داشته باشید .

با او بازی کنید و برای او قصه بخوانید و جایتان را در باطی عوض کنید شما بشوید کودک و او مادر و یا پدر و شما سعی کنید که در بازی رفتار درست را انجام بدهید و یا در داستان از او بخواهید که به شخصیت قصه کمک کند تا مشکلش را حل کند که این مشکلات می تواند مشکات خود کودکتان باشد که در قالب قصه و شخصیت های حیوانی بیان می شود .

کارهایی مثلا مسواک زدن را بهتر است خودتان انجام بدهید تا او شما را مشاهده کند به عنوان یک الگو از اینکه به اجبار او را وادار به این کار کنید خوداری کنید و سعی کنید نهایتان به او بگوید وقت مسواک زدن است اگر می خواهد می تواند با شما برای سلامت دندانش مسواک بزند .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,816 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,379 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 70 بازدید
1 پاسخ 128 بازدید
سوال شده دسامبر 11, 2017 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط نرگس
1 پاسخ 214 بازدید
1 پاسخ 72 بازدید
سوال شده مارس 30, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مریم ص
1 پاسخ 132 بازدید
1 پاسخ 72 بازدید
سوال شده اوت 26, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط ع.رحمانی
1 پاسخ 166 بازدید
سوال شده مارس 28, 2018 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مه‌آسا
2 پاسخ 670 بازدید
1 پاسخ 77 بازدید
1 پاسخ 57 بازدید
...