مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

علت دستشویی نرفتن کودک در سن 6 سالگی

3,943 بازدید
سوال شده مارس 25, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط احسان
با سلام وقت بخیر

من کودکی 6 ساله دارم که برای دستشویی رفتن از سن 4 سالگی خودش را نگه می داشت و دیگه دقیقه نود دستشویی می ره و این کار باعث می شه برخی موقع ها خودش را کثیف کنه من و خانمم اوایل با او صحبت می کردیم و براش توضیح می دادیم ولی فایده نداشت بعد گفتیم شاید تنبیه جواب بده بازم جواب نداد تا اینکه الان به سن 6 سالگی رسیده و الان جوری شده که بعضی وقت ها مدفوع هم در خودش می کنه یک هفته ای است با تشویق گفتم باهاش صحبت کنم شاید جواب بده و بهش گفتم اگر از مامان پرسیدم و دیدم به موقع رفته بودی دستشویی می برمت هر جایزه ای که خودت خواستی برات می خرم که کلی ذوق کرد البته یه کم بهتر شده ولی بازم یکی درمیان اشتباه می کنه و خودش را کثیف می کنه که امیدوارم روش جایزه و تشویق جواب بده. البته بگم محیط خانه ما خیلی آرام هست و پسرم هیچ مشکلی نداره و شدیداً احساس و عواطف خوبی داره و به خوبی با ما در خانه مشارکت می کنه فقط و فقط این نکته منفی در اون حل بشه هیچ نقصی نخواهد داشت.

می خواستم ببینم آیا این روش من مناسب است و راه حل اصولی اون چیه؟

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
3 پاسخ
پاسخ داده شده مارس 26, 2020 توسط zahra.dehghan2 حرفه ای (22,700 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

قابل درک هست که این مسیر برای شما سخت می باشد اما دقت کنید که تنبیه کردن می تواند برای او با اضطراب و فشار روحی بیشتری همراه شود و کنترل ادرار و مدفوع خود را بیشتر از دست بدهد پس بهتر است از سرزنش کردن او خوداری کنید و در زمانی که با این شرایط روبرو می شوید در کنار احترامی که برای او قائل هستید او را به دستشویی ببرید و بیان کنید بهتر بود زودتر این به شما اطلاع می داد و یا خودش به دستشویی می رفت .

بهتر است برای او یک بسته ستاره بگیرید و در محیطی که خودش بتواند ان را بچسباند قرار بدهید و به او بیان کنید که بعد از هر دستشویی رفتن می تواند یک ستاره را بر روی یک کاغذ بچسباند و اگر یادش رفت و در لباس خود دستشویی کرد خودش یک ستاره را کم کند و بعد از به بیست ستاره رسیدن شما برای او یک جایزه می خرید و دفعه بعد تعداد آن را بیشتر کنید .

دقت کنید که بهتر است توجه داشته باشید که میزان استقلال کودکتان اهمیت دارد بهتر است به او استقلال بیشتری بدهید و اجازه بدهید غذا خوردن ، انتخاب لباس و کارهایی که برای او خطرناک نمی باشد را خودش انجام بدهد و از کنترل او خوداری کنید .

در کنار این موارد دقت داشته باشید که کودکان گاهی در زمان بازی و تمرکز بر فیلم و... فراموش می کنند که به دستشویی بروند و در این مواقع بهتر است به او یاداوری شود .

در این مسیر صبوری شما می تواند به او کمک کند شرایط بهتری را تجربه کند .
پاسخ داده شده ژوئن 8, 2020 توسط وحید حرفه ای (11,580 امتیاز)
سلام. من روانشناس نیستم و صرفا تجربه و نظرمو میگم.

این کار کودک به چند دلیل ممکنه باشه:

1- بازیگوشی زیاد و غنیمت دونستن زمان برای بازی

2- راحت نبودن دستشویی منزل و یا دور و تاریک بودن و یا خجالت از والدین (در صورت همراهی)

3- لجبازی بدلیل امر و نهی زیاد

4- اشتباه کودک در اینکه فکر میکنه دفعیاتش عضوی از بدنش هستند

با توجه به حرفای شما احتمالا مورد سوم که **** نیست. مورد 4 هم احتمالش خیلی کمه ولی در این مورد با کودک صحبت کنید و مکانیزم دفع رو واسش توضیح بدید. بچه ها معمولا عاشق دانستن در مورد آناتومی بدنشون هستن. ضمنا در مورد عوارض ناشی از نگهداشتن دستشویی هم توضیح بدید.

ولی به احتمال بیشتر، موارد 1 یا 2 یا هردو ممکنه باشه. برای حل مورد 2 سعی کنید دستشویی همیشه روشن باشه و با هوای مطبوع و راهروی اون هم همینطور. در داخل دستشویی امکانات و رنگ آمیزی و اشکال عروسکی کودکانه ایجاد کنید تا به دستشویی رفتن ترغیب بشه و از حالت خشک و بی روح در بیاد. از سنگ مربوط به کودکان (چه فرنگی و چه ایرانی) استفاده کنید تا کودک خودش بتونه بدون کمک والدین کارشو انجام بده.

برای حل مورد اول باید به کودک اطمینان بدید که رفتنش به دستشویی باعث جمع آوری وسایل اسباب بازی و یا مشغول شدن شما (بعنوان همبازی) به کاری دیگه و از دست رفتن فرصت بازی نخواهد شد. برنامه تلویزیون رو هم میتونید متوقف کنید و ضبط کنید و بعد از بازگشت کودک پلی کنید. در این مورد تشویق یا هدیه هم خیلی میتونه کارساز باشه.
پاسخ داده شده نوامبر 13, 2021 توسط بی نام
سلام من یک کودکه ۴ ساله دارم از ۳ سالگی جیشش رو نگه میداشت و این که شبا تو رخت خوابش جیش میکنه و توی روز هم بدون هیچ اختیاری جیشش میریزه یک روز رفته بودیم یک جایی ۷ ساعت جیشش رو نگه داشت وقتی رسیدیم خونه ۴۰ ثانیه جیش کرد و این که دخترم مدام دستش تو شورتشه و با التش بازی میکنه دیروز بیدار شدم دیدم دخترم نیست دیدم رفته تو تراس شلوارش رو در اورده داره با التش بازی میکنه تا منو دید دستش رو از شورتش کشید چی کار کنم
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,062 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,788 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 212 بازدید
سوال شده ژوئن 1, 2018 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
0 پاسخ 173 بازدید
سوال شده می 1, 2021 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط حسین پور
2 پاسخ 260 بازدید
سوال شده ژوئیه 4, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بانوی ایرانی
2 پاسخ 394 بازدید
0 پاسخ 140 بازدید
سوال شده ژان 19, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
0 پاسخ 134 بازدید
سوال شده اوت 4, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط محسن
1 پاسخ 120 بازدید
سوال شده می 27, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 821 بازدید
سوال شده اوت 25, 2018 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط پناه ممتاز (100 امتیاز)
1 پاسخ 284 بازدید
1 پاسخ 188 بازدید
...