مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

خیال پردازی های نوجوان

1,255 بازدید
سوال شده مارس 27, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
سلام من دختری 18 ساله هستم احساس میکنم دارم توی دنیای رویا و خیال زندگی میکنم با خیالاتم از خواب بیدار میشم و با اونا روز رو به شب میرسونم وقتی دارم درس میخونم خودم رو توی اینده میبینم و عین بچه ها خودمو توی نقشم فرو میبرم و کاملا غرق میشم راستش این موضوع منو اذیت نمیکنه فقط میخواستم بدونم ایا مسعله جدی و خطرناکیه؟ نکنه تا اخر عمرم همش تو خیالات باشم.البته این واسه وقتاییه که توی خلوت خودم هستم ولی وقتی که توی جمع هستم مشکلی ندارم.
1 پاسخ
پاسخ داده شده مارس 28, 2020 توسط zahra.dehghan2 حرفه ای (22,700 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در دوران کودکی و نوجوانی میزان خیالپردازی های افراد افزایش می یابد و باعث می شود که فرد بتواند مسیر خود را تصور کند و پیش برود خیال پردازی خوب است اما تا زمانی که بهنجار باشد. خیال پردازی حد و اندازه ای دارد. داشتن رویا و یا به قول بعضی‌ ها خیال ‌پردازی یکی از مکانیسم‌ های دفاعی بدن ما است که اگر به جا و درست استفاده شود مفید و کارآمد خواهد بود، اگر هم نادرست استفاده شود و با عملکرد عادی زندگی ما تداخل پیدا کند می ‌تواند مخرب باشد. همانند مواقعی که گریه می ‌کنیم و یا خشمگین می ‌شویم و یا دچار هر هیجان دیگری می‌ شویم، رویا داشتن نیز یک مکانیسم هیجان‌ مدار است و افرادی که بتوانند در زندگی خود آن را درست و تحت کنترل به کار گیرند، موفق خواهند بود.

رویا پردازی ناسازگار (یا خیالبافی ناهنجار) به گونه ای از رویا پردازی گفته می شود که شخص به صورت افراطی آن را انجام می دهد و عموما تا چند دقیقه * اول، خود به طور کامل متوجه انجام این کار نیست. علاوه بر این، در رویا پردازی ناسازگار، شخص دقیقه ها و گاهی ساعت ها از کار خود دست کشیده و به رویا پردازی و ساخت سناریوهای مختلف در ذهن خود می پردازد.

کتاب خواندن، تماشای فیلم، یا سر رفتن حوصله می توانند عوامل شروع کننده این گونه رویا پردازی باشند. به این شکل که شخص در حین خواندن کتاب، ایده ای به ذهنش می رسد که ناگهان غرق در تفکر درباره * آن می شود. دقایقی بعد، خود را در حال ساختن داستان ها و سناریوها و همچنین در حال صحبت درباره آن موضوع می بیند. گاهی از موضوع اولیه نیز رد شده و به موضوعات دیگر می رسد و فرد را از کارهای روزمره و عملکرد اصلی خود دور می کند .

معمولا به صورت ناخودآگاه، برای فرار از واقعیات زندگی و یا پنهان کردن ضعف خود در بخشی از زندگی اقدام به این گونه رویا پردازی می کنند. برخی پزشکان نیز از این رویا پردازی افراطی، برای افرادی که دچار افسردگی یا اضطراب اجتماعی هستند، استقبال می کنند.

در این مسیر بهتر است به صورت حضوری به روان درمانگر مراجعه داشته باشید تا بتوانیم در این زمینه به شما کمک کنیم تا بتوانید مسیر بهتری را تجربه کنید و در کنار خیالپردزای بهنجار بتوانید در مسیر عملکرد و در دنیای واقعی برای رسیدن به اهداف خود گام بردارید اگر رسیدن به خواسته ها تنها به خیالپردازی معطوف شود می تواند برای شما آسیب زا باشد .

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
021-22354762
دارای دیدگاه نوامبر 14, 2021 توسط M
سلام من یک دختر ۱۳ ساله هستم و داعم در خیالات سرمیکنم این باعث بیشتر شدن اعتماد به نفسم شده ولی خیلی میترسم که نکنه خیلی خطر ناک باشه درضمن اینم بگم که خیالم در مورد آیندم که ۱ درصد ممکن نیس اتفاق بیفته هستش
دارای دیدگاه فوریه 25, 2022 توسط بی نام
سلام
من هم همینطور منم یک دختر ۱۳ساله هستم که این اتفاق افتاده ولی باید به یه مشاور مراجعه کنی من خود پیش مشاوره دارم میرم البته فقط بخاطر این مشکل نه
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,018 سوال

27,724 پاسخ

29,309 دیدگاه

2,102 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 226 بازدید
سوال شده مارس 10, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
4 پاسخ 180 بازدید
سوال شده ژوئیه 20, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط نوجوان ۱۵ ساله
1 پاسخ 518 بازدید
1 پاسخ 120 بازدید
سوال شده مارس 15, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط رومانا
1 پاسخ 154 بازدید
0 پاسخ 145 بازدید
سوال شده مارس 26, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
0 پاسخ 266 بازدید
سوال شده مارس 12, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
2 پاسخ 460 بازدید
5 پاسخ 862 بازدید
1 پاسخ 379 بازدید
...