مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

از پوشک گرفتن

169 بازدید
سوال شده می 4, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
سلام
من دخترم ۲ سال و ۳ ماه داره الان ۲ ماه و نیمه از پوشک گرفتمش اوایل وقتی لباسشو کثیف می کرد خبر می داد کم کم کثیف بودن لباسش براش مهم نبود و بعد از کثیف شدن هم نمی گفت ما از روز اول دائم خودمون می بردیمش توالت اگه یادمون می رفت لباسشو کثیف می کرد الان هم به جایی رسیده که حتی وقتی می بریمش توالت اونجا دستشویی نمی کنه و وقتی میاد بیرون توی لباسش کثیف می کنه چکار باید انجام بدم؟ روز به روز داره بدتر میشه نه تشویق روش اثر داره نه تنبیه. وقتی لباسشو کثیف می کنه میاد می گه مامان من جیش کردم نمی خواد بهم جایزه بدی!
1 پاسخ
پاسخ داده شده می 4, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما

دوست عزیز دقت کنید که در این مسیر نیاز به صبر و حوصله مشا می باشد و اینکه با آرامش با او برخود ککنید تا بتوانید این مسیر آموزشی را طی کنید .

 عموما بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک معمولاً از 18 تا 24 ماهگی است. با این حال پسران دیرتر از دختران یاد می گیرند که ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند. به همین خاطر بهتر است در مورد پسران پس از پایان دو سالگی اقدام به از پوشک گرفتن فرزند پسر خود کنید. معمولاً کودک کنترل مدفوع را زودتر از ادرار فرا می گیرد البته نیاز است که توجه کنید که آیا کودک شما کنترل بر نگهداری مدفوع و ادرار خود دارد چون ممکن است مشکلات گوارشی و یا هنوز کامل نشدن سیستم کنترل از نظر بدنی برای آنها وجود داشته باشد نباید فراموش کرد که زمان مناسب آن به فرزند و آمادگی او هم بستگی دارد. ممکن است سن از پوشک گرفتن کودک کمتر یا حتی بیشتر باشد.

پاسخ به سوالات زیر به شما  کمک می‌کند تا بداتوانید کودک آمادگی از پوشک گرفتن را دارد یا نه؟

آیا کودک توانایی راه رفتن دارد؟

آیا کودک می‌تواند سرپا بنشیند؟

آیا کودک توانایی گفتن کلماتی همچون بله  یا خیر را دارد؟

زمانی که کودک پوشکش را خیس می‌کند از والدین می‌خواهد پوشکش را باز کنند، یا خودش تلاش می‌کند پوشکش را باز کند؟

زمانی که کودک مدفوع می‌کند یا پوشکش را خیس می‌کند به شما اطلاع می‌دهد؟

آیا کودک می‌تواند پوشکش را حداقل برای ۲ ساعت خشک نگه دارد؟

کثیف کردن شلوار در فرآیند از پوشک گرفتن کودک امری طبیعی است بهتر است هم برای اینکه خودتان از اطمینان بیشتری برای کثیف نشدن منزل و هم احتمال تنبیه و سرزنش او کاهش یابد بهتر است از شورت های مخصوص که در سیسمونی فروشی و یا داروخانه ها برای آموزش وجود دارد استفاده کنید .پس صبور باشید و آستانه تحمل خود را بالا ببرید تا از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنید. هر عکس العمل شما روی تربیت کودک و شکل گیری شخصیت کودک شما تأثیر گذار است.

روش های متفاوتی برای اموزش او وجود دارد برای او قصخ و شعر هایی در زمینه دستشویی رفتن بخوانید و اجازه بدهید او نیز در این مورد صحبت کند .

صندلی توالت برای او خرید تا به دستشویی رفتن علاقه پیدا کند و به کودک گفت هر زمان نیاز داشت، روی آن بنشیند. این صندلی را باید در حمام، دستشویی قرار داد و در زمان لازم از کودک خوائست روی صندلی بنشیند و کارش را انجام دهد.

اگر کودک بعد از 7 دقیقه کاری نکرد، او را از توالت خارج کرده و 15 دقیقه بعد کودک را به توالت بازگردانید البته بهتر است به شرایط دستشویی کردن کودک نیز توجه کنید چون عموما زمان های نسبتا مشخصی برای آن وجود دارد . هر بار که کودک سعی می‌کند کارش را به درستی انجام دهد، او را تشویق کرد تشویق او باید چیزی باشد که او خیلی دوست دارد و در مواقع دیگر نیز به او داده نشود .

سعی کنید به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید این مسیر را بهتر طی کنید :
1. با زبان کودکانه فواید استفاده از لگن را برایش بازگو کنید و توضیح بدهید همه از دستشویی استفاده می کنند می توانید در خانه نیز این موضوع را برای خودتان و... بیان کنید تا او متوجه شود این امر طبیعی می باشد و دیگران نیز مانند او هستند.

2.در مراحل اولیه گرفتن از پوشک، اگر فرزندتان  مدفوع و یا ادرار خود راب یان نکرد  او را تنبیه و یا سرزنش نکنید. تنها کافیست به او تذکر دهید و او را با مهربانی تمیز کنید و او را برای تمیز کردن به دستشویی یا حمام ببرید .

3. هر دو ساعت یک بار بین وعده های غذا فرزندتان را روی لگن بنشانید دقت کنید که این مسیر نیاز به تداوم دارد .

4.در این زمینه، کودکتان را با سایر کودکان مقایسه نکنید. هر کودک ویژگی ها و توانمندی های منحصر به فردی دارد و مقایسه کار درستی نیست دقت کنید که هدف اول سلامت روحی کودک می باشد و او هنوز فرصت برای اموزش دارد .

5.قبل و بعد از خواب روزانه و یا شبانه کودک را روی لگن بنشانید و در زمان نزدیک به خواب به او نوشیدنی ندهید .

6. بعد از 2 یا 3 بار استفاده موفقیت آمیز از لگن دیگر به او پوشک نپوشانید و فقط از شورت  های مخصوص یا شلوار استفاده کنید.

7.به خاطر داشته باشید که کودک در هوای سرد زودتر و بیشتر نیاز به دفع ادرار پیدا می کند پس تعداد دفعات دستشویی بردن او را افزایش بدهید .
 8. محیط دستشویی را برای کودک جذاب کنید و یک سری عروسک و اسباب بازی های او را در آنجا قرار بدهید .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,062 سوال

27,825 پاسخ

29,380 دیدگاه

2,143 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 129 بازدید
1 پاسخ 163 بازدید
1 پاسخ 176 بازدید
سوال شده مارس 26, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
0 پاسخ 130 بازدید
سوال شده ژان 24, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 137 بازدید
سوال شده نوامبر 16, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
2 پاسخ 298 بازدید
2 پاسخ 326 بازدید
سوال شده می 26, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 141 بازدید
سوال شده مارس 28, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 341 بازدید
سوال شده Mar 5, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
0 پاسخ 355 بازدید
سوال شده نوامبر 8, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
...