مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

حسادت بین فرزندان

372 بازدید
سوال شده دسامبر 10, 2017 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط شیما
با سلام، من دارای دو فرزند پسر می باشم. فرزند دومم به تازگی متولد شده و فرزند اولم 3 سالشه. متأسفانه به دنیا اومدن فرزند دومم باعث حسادت پسر اولم شده، طوری که این حسادت رو خیلی واضح نشون میده، زمانی که پسر کوچیکمو بغل می کنم شروع می کنه به گریه کردن و به هم ریختن همه چیز. به توصیه * مادرم سعی کردم زمان بیشتری رو بهش اختصاص بدم اما پسر کوچیکم هم نیاز به توجه داره و دائم باید حواسم بهش باشه. می ترسم بچه را تنها بذارم، می ترسم به خاطر حسادتش کاری کنه. به خاطر همین بیشتر اوقات مادرم و یا خواهرم پیش من هستن و برای نگهداری بچه ها بهم کمک می کنند. نسبت به استخدام پرستار بچه هم حس خوبی ندارم از طرفی می ترسم شرایط پسر اولم با اومدن پرستار بدتر بشه. نمیدونم چکار کنم، تمام سعی ام رو میکنم که به هر دو به یک اندازه توجه کنم اما انگار بی فایده است، مدتی رو هم به پیشنهاد یکی از دوستان پسرم رو مهد فرستادم اما هیچ تأثیری نداشت، تازه پرخاشگری اش بعد از مهد رفتن شدیدتر هم شد، و الان غیر قابل کنترل شده. تورو خدا بگید من باید چکار کنم؟
3 پاسخ
پاسخ داده شده دسامبر 10, 2017 توسط مشاور
این مورد توی خیلی از خانواده های دارای چند فرزند به چشم می خوره. اینجور مواقع پدر و مادرها باید به همون اندازه که به فرزند دوم توجه می کنند به فرزند اول هم توجه داشته باشند. اکثر خانواده ها به نیاز های جسمی فرزنداشون توجه می کنند و این مسئله رو فراموش می کنند که اونها از نظر روحی و روانی نیز نیازمند توجه هستند. شما هم باید بیش از پیش به فرزند اولتون اهمیت بدید طوری که هیچ کمبودی رو احساس نکنه. بهترین کار صحبت با یک مشاور و یا روانشناس کودک و نوجوان هست. مشاوران و روانشناسان فعال تو این حوزه بهتر می تونند شما را راهنمایی کنند.
پاسخ داده شده دسامبر 10, 2017 توسط دکتر روانشناس حرفه ای (91,620 امتیاز)
ویرایش شده دسامبر 10, 2017 توسط دکتر روانشناس
با سلام
د
مادر گرامی فرزند شما در سنی صاحب برادر شده که هنوز به لحاظ درک شناختی در سطح قابل قبولی قرار نگرفته و همین مساله باعث حسادته او شده و ایجاد این شرایط که شما تبعیض قائل میشوید او هنوز به مراقبت احتیاج دارد ولی کودکی دیگر وارد شده و طببعتا این برای او ازاردهنده قلمداد می شود .
با توجه به اینکه  فرزند جدید شما هم مراقبت می خواهد بهتر با فرزند دیگر راجب شرایط نوزاد و مراقبت هایی که اازم است صحبت کنید بهتره د برخی امور اجازه بدید دخالت کند و حس بزرگتر بودن و حامی را داشته باشد مثلا لباس پوشاندن از 6 ماهگی به بعد بحث غذا دادن به برادرش و حتی گاهی چند دقیقای اجازه بغل کردن را با مراقبت خود بدخید
بگذارید احساس کند  که تفاوتی نمی گذارید و قرار نیست  او را حذف کنید کم کم با افزایش سطح شناخت مطمئن باشید مشکل رفع می شود .و بهتره همسر شما برای او زمان بگذارد چون پسر است و همانند سازی می کند حس اینکه پدرش او را فردی قدر و قدرتمند می داند بسیار اهمیت دارد .
اصلا نگران نباشید و بهتره هیچ واکنشی مثل تنبیه نسبت به برخی اقدامات و حسادت ها  نداشته باشید چون شرایط بدتر می شود
امیدوادم به زودی مشکل رفع شود ارجاع به روانشناس کودک در صورت حاد شدن شرایط توصیه می شود

در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

02122689534

موفق باشید
پاسخ داده شده دسامبر 10, 2017 توسط maryam
خانم عزیز، کاملا میشه حرفتون رو درک کرد، به خاطر اینکه فرزندتون تازه به دنیا اومده و صد در صد شما زمان بیشتری رو باید در کنارش باشید، اما خب این مسئله برای یک کودک سه ساله قابل درک نیست تنها چیزی که اون احساس می کنه وجود یک فرزند دگه است ک فکر می کنه قراره به زودی جایگاهی که داشته رو بگیره. گاهی اوقات مسئله * حسادت بین نوجوان ها و حتی جوان ها نیز دیده می شه، که ریشه * اون احتمالا برمی گرده به دوران کودکی که به خاطر بی توجهی و نوع رفتار والدین ادامه پیدا کرده و به زمان حال رسیده. به نظر من بهتره با یک مشاور صحبت کنید چون اون بچه رفته رفته ممکنه بیشتر آسیب ببینه.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,019 سوال

27,724 پاسخ

29,309 دیدگاه

2,943 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 4,073 بازدید
3 پاسخ 193 بازدید
3 پاسخ 230 بازدید
0 پاسخ 171 بازدید
سوال شده ژوئیه 2, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط یه بنده خدایی
3 پاسخ 528 بازدید
1 پاسخ 186 بازدید
2 پاسخ 244 بازدید
1 پاسخ 209 بازدید
سوال شده سپتامبر 26, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مهتاب
...