مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

رشد قد در سنین نوجوانی

111 بازدید
سوال شده ژوئیه 4, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط علی
ویرایش شده ژوئیه 4, 2020
سلام من پسری 14 ساله ام قدم 170 قد پدرم 175 و قد مادرم 165 هست میخاستم ببینم پس از شروع بلوغ رشد قد تا چند سال ادامه پیدا خواهد کرد من اکنون همه * نشانه های بلوغ را دارم و میترسم دیگر قدم بلند نشود زیرا 1 سال زودتر بلوغم شروع شد یعنی از 13 سالگی صدایم تغییر کرده است
این نشانه هارو دارم
موهای دست و پا
موهای شکم و سینه تا حدودی
موهای صورت
موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل
حدود 4 ماه است وقتی به سینه هایم دست میزنم درد میکند
ایا قد من از این بیشتر خواهد شد لطفا جواب بدهید از سال قبل تا اکنون 7 سانت رشد قدی داشته ام
1 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئیه 5, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

به نظر می رسد که بلوغ در شما شروع شده باشد اما در اینجا موضوعی که اهمیت دارد این است که در کنار عوامل ژنتیکی عواملی دیگری نیز در رشد قدی تاثیر دارد که نیاز است نوجوان به آن توجه داشته باشد ژن های متعددی روی بلندی قد تاثیر می گذارند. البته این به این معنا نیست که داشتن دو پدر مادر کوتاه قد شما را ملزم به کوتاه ماندن می کند و همچنین داشتن یک پدر مادر بلند قد تنها فاکتور های بلند قد شدن شما نخواهد بود. قد شما تا زمانی که به اواسط دهه * بیست سالگی عمر خود برسید می تواند بلند تر شود البته به شرط آنکه هنوز صفحات رشدتان باز باشند ( دوره بلوغ شما به اتمام نرسیده باشد ) که این موضوع نیز نیاز است که توسط متخصص غدد مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان در مورد آن نظری داد .

خواب یکی از عوامل تاثیر گذار بر رشد قدی می باشد که بسیاری از نوجوانان ان را نادیده می گیرند نوجوانانی که در سنین رشد به سر می برند به 8.5 الی 11 ساعت خواب احتیاج دارند. هر شب هنگام خواب بدن شما بافت های آسیب دیده را ترمیم کرده و در رشد بدنی و قد بلند شدن شما تاثیر می گذارد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد محیط خواب خود را آرام کرده و نورهای اضافی را حذف کنید.

هورمون رشد (HGH): این هورمون به صورت طبیعی در بدن ما تولید می شود. به خصوص در مواقعی که در خواب عمیق هستید غده هیپوفیز تشویق به ترشح این هورمون می شود. گاهی به تشخیص پزشک این هورمون به داخل خون تزریق می شود و یا به صورت پودر یا قرص مصرف می شود. توجه داشته باشید که مصرف این هورمون بدون تجویز پزشک عوارض جبران ناپذیری دارد.

افزایش قد و تغذیه رابطه * مستقیمی با همدیگر دارند . مطمئن شوید که تمام ویتامین ها و مواد مغذی لازم به بدن شما می رسد و به ویژه در سن رشد تمام نیاز ها به خصوص آن دسته از ویتامین ها و مواد معدنی که برای رشد قدی خود نیاز دارید را دریافت می کنید. به عبارتی شما در سنین رشد باید مطمئن شوید از تمامی گروه های غذایی استفاده کرده و تمامی نیاز های بدن تان را تامین می کنید در این مسیر متخصص غدد با انجام آزمایش ویتامین ها و مواد معدنی بدن شما را بررسی می کند به همین دلیل توصیه می شود که با کمک متخصص غدد برای رشد بهتر پیش بروید .

مصرف به اندازه وکافی کربوهیدرات و کالری

مقدار زیادی کلسیم از لبنیات و سبزیجات سبز دریافت کنید. کلسیم به رشد استخوان های شما و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان هایتان کمک می کند.

ویتامین D کافی مصرف کنید: با خوردن ماهی، قارچ و یا استفاده از نور کافی خورشید می توانید این ویتامین را در اختیار ارگان های بدن تان قرار دهید. ویتامین D در سلامت عضلات و کمک به رشد استخوان ها در کودکان بسیار مفید بوده و کمبود آن باعث ایجاد خلل در رشد استخوانی و همچنین افزایش وزن می شود.

مصرف انواع پروتئین ها برای رشد قدی کامل: با مصرف انواع غذاها اعم از گوشت، تخم مرغ، سویا و یا حبوبات می توانید تمام پروتئین ها را دریافت کرده و نیاز های بدن خود را تامین کنید. پروتئین ها با رفع نیازهای ضروری بدن شما می توانند در رشد قدی تان موثر باشند. توصیه می شود حداقل یک وعده و ترجیحا دو وعد در روز غذای شما از پروتئین تشکیل شده باشد.

از کمبود روی جلوگیری کنید. با مصرف غذاهایی مثل صدف، شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی، مارچوبه و مکمل ها از کمبود روی در کودکان و خلل در رشد قدی آن ها جلوگیری کنید. باید مطمئن شوید که نیازهای کلی بدن به روی کاملا برطرف شود و در صورت کمبود از قرص های مکمل و یا تغییرات غذایی استفاده کنید .

در کنار این موارد ورزش ها نیز می تواند تا زمانی که صفحه رشدی شما بسته نشده باشد کمک کند تا شما شرایط رشدی بهتری را تجربه کنید .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,813 پاسخ

29,373 دیدگاه

2,286 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 451 بازدید
سوال شده اوت 8, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط فاطمه
1 پاسخ 188 بازدید
سوال شده سپتامبر 26, 2019 در مشاوره خانواده آنلاین توسط بی نام
1 پاسخ 74 بازدید
سوال شده اکتبر 18, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط امیر محمد
1 پاسخ 121 بازدید
2 پاسخ 143 بازدید
سوال شده اکتبر 18, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط امیر محمد
0 پاسخ 105 بازدید
سوال شده اکتبر 18, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط امیر محمد
1 پاسخ 162 بازدید
سوال شده اکتبر 3, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
2 پاسخ 568 بازدید
0 پاسخ 91 بازدید
2 پاسخ 109 بازدید
سوال شده می 30, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
...