مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

وسواس فکری در مورد عذاب وجدان و احساس گناه شدید

61 بازدید
سوال شده ژوئیه 6, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط Farzin
سلام من خیلی احساس عذاب وجدان شدید دارم. و معمولا وقتی رابطه ام با کسی بد میشه و اون افراد به من بی احترامی می کنن. افکار من تا چند وقت متشنج و آشفته است و عصبانی می شم. چون رفتار بچه ها در مورد من تبعیض آمیز هست (به دلایل قومی و مذهبی) رفتار بدی با من دارن و شخصی که با من همکلاسی بود با نام فرضی علی بار ها به قومیت ما توهین کرده بود و من نادیده می گرفتم ولی ازش متنفر بودم. و اون چون خیلی خنگ بود یه بار یه سوتی جلوی ما داد. بعد چند وقت دیدم دوستام باهاش دوست شدن خیلی بدم اومد. چون به خاطر تبعیض های قومی اونا با هم خوب شده بودن و با بچه هایی از قومیت ما بد شده بودن. ولی به روی دوستام نیاوردم. خلاصه دوستی من با دوستام تقریبا کمرنگ تر شد چون یه فرد خیلی نژاد پرست بین ما رخنه کرد و علی و یه فرد دیگه رو که از همون قومیت بودن با دوستام دوست شدن و جلوی من برنامه ریزی می کردن برن بیرون و به من محل نمیذاشتن. توی وسط امتحانا دوستم دوباره سوتی علی رو یادآوری کرد و من هم خندیدم. بعد علی گفت من ناراحت شدم و رفت. فرداش دیدم علی و دوستم که اونو مسخره کرده بود با هم خوب شدن ولی علی پشت به من وایمیسته و هر وقت با کسی حرف می زنم وسط حرفم می پره یا همش به اون کسی که باهاش حرف می زدم می گفت : بیا بریم دیگه . من اون روز برگشتم خونه اعصابم خرد بود. ولی باز چند روز بعد گفتم شاید رفتار من در گذشته با اون بد بوده . یعنی مغزم می گرده می گرده تا یه جایی ثابت کنه من مقصرم. در حالی که اون افراد مقصرن. ولی وجودم انگار رفتار های ناعادلانه بقیه رو در برابر من نادیده می گیره و همش به خاطر کوچکتری چیزی به من احساس عذاب وجدان میده. من این حس رو سه ساله تجربه می کنم و احساس می کنم رفتارای تبعیض آمیز دیگران اونو تشدید می کنه. اونا به خاطر هوشم به من حسودی می کنن و به خاطر قومیتم و مذهبم حتی معلمانم با من بدرفتارن. و من الان نمی تونم تمرکز کنم. من یه ماه دیگه کنکور دارم و باید از دوران جمع بندیم نهایت استفاده رو بکنم. تو رو خدا بگین چی کار کنم.
1 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئیه 6, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما آقا فرزین

قابل درک هست که شما در این سن دوست دارید در جمع دوستان قرار داشته باشید و ممکن است به دلیل تفاوت های مذهبی و یا قومیتی که بیان می کنید افرادی باشند که با تعصب های بی مورد با شما برخورد کنند اما این موضوع به معنای بی ارزش بودن شما نیست چون هر انسانی خوبی ها و بدی های مخصوص به خود را دارد در کنار اینکه قویمت و مذهب تقریبا انتسابی می باشد و شما نقش زیادی در انتخاب آن نداشته اید و اینکه دیگران بخاطر ویژگی های انتسابی و نه ویژگی هایی که خودت در جهت رشد آن تلاش کرده ای تو را بشناسند نشان از ضعف آنها می باشد و نه شما .

بهتر است سعی کنی از تمرکز بر رفتارهای دیگران خوداری کنی و مسیر رشدی خودت را طی کنی در کنار اینکه به تفاوت های موجود احترام بگذاری با رشد و حضور بیشتر در اجتماع این مسائل کم رنگ تر می شود و در دوران نوجوانی بین نوجوان ها این مشکلات بیشتر به چشم می خورد که بخاطر شرایط سنی و رشدیشان می باشد .

اینکه دوستان خودر ا بخاطر رفاقت و صحبت با فردی که با شما رابطه خوبی نداشته است رها کنید  دادن جایگاه خودتان به فرد دیگری می باشد در صورتی که هردوی شما می توانید در یک گروه دوستی قرار داشته باشید با تمام تفاوت هایی که باهم دارید اما با وجود این تفاوت ها در احترام با یکدیگر برخورد کنید .

وقتی شما تمرکز زیادی بر این موضوعات بگذارید تمرکز شما از موضوعات اصلی زندگیتان مانند کنکور کاسته می شود در صورت یکه اگر بپذیرید هریک از شما ها در جایگاه خودتان محترم هستید و اینکهش ما نمی توانید افکار دیگران را تغییر بدهید و تنها مسئول رفتارهای خودت هستی می توانی مسیر رشدی بهتری را طی کنی .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,020 سوال

27,724 پاسخ

29,309 دیدگاه

2,858 کاربر

سوال مشابهی یافت نشد
...