مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

رفتار عجیب پسرم

145 بازدید
سوال شده ژوئیه 15, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
سلام

من مادر یک پسر 16 ساله هستم.پسر خیلی آدم اجتماعی  و بسیار آدم متینی هست اما توی هفته اخیر خیلی عجیب شده.توی این هفته اصلا حرف نمیزنه.بیشتر اوقات از خونه میره بیرون اما وقتی هم که تو خوونه هست هیچی نمیگه و همش تو فکره.باید چند بار صداش بزنی تا به خودش بیاد.با این که بیشتر وقته خالیش رو با رفتن توی اینترنت پر می کرد الان اصلا سمت کامپیوتر و گوشی نمیره.در واقع کلا هیچ کاری تو خونه نمی کنه و مدام یا بیرونه یا یه گوشه میشینه و میره توی فکر.توی این هفته دوبار شبا تو خواب فریاد زده و هراسون از خواب بیدار شده.هر چی هم بهش میگیم چی شده هیچی نمیگه.هم خودم باهاش حرف زدم هم باباش.همه جوره هم سعی کردیم از زیر زبونش بکشیم بیرون که چی شده اما هیچی نگفت.از صحبت دوستانه بگیر تا حتی کتک هچی نمیگه و فقط گریه میکنه.باباش دیروز به زور بردش پیش یک مشاور اما پیش مشاوره هم یک کلمه حرف نزد.یکبارهم موقع بیرون رفتن تعقیبش کردیم اما فقط رفت توی یک پارک و نشست همون جا تا غروب بعد پاشد راه افتاد سمت خونه.قبلا همش با دوستاش میرفت بیرون اما الان تنهاست.توی این چند روزه خوراکش خیلی کم شده(قبلا خیلی پر خور بود) و خیلی هم کم میخوابه البته کلا در روز بیشتر از 7 ساعت نمی خوابید اما الان دیگه خیلی بخوابه 4 یا 5 ساعته اون هم به صورت پراکنده.نمی تونه راحت بخوابه.وقتی از خواب بیدار میشه معلومه کابوس دیده.تورا خدا یه راهی جلوی پام بزارید.بچم داره از دست میره.
2 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئیه 15, 2020 توسط وحید حرفه ای (11,580 امتیاز)
سلام خواهر گرامی. من روانشناس نیستم و صرفا نظرمو بر اساس تجربه میگم.

اولا که هرگز به زور متوسل نشید. اصلا کار خوبی نبوده که کتکش زدید. شما باید با او صمیمی تر بشید تا حرف دلشو بگه.

حتما مواردی وجود داره که شک داشته باشید که اتفاق افتاده. مثلا شکست عشقی، اعتیاد، تحقیر توسط دیگران، دیدن روابط زناشویی والدین (البته اگر با این موضوعات آشنایی نداره) و غیره.

این موارد رو خودتون بهش پیشنهاد بدید. درواقع حرف بذارید توی دهنش.

پس اینگونه عمل کنید. ابتدا در یک محیط آرام و دو نفره (یا شما یا پدر. فقط یکی از شما) بشینید و باهاش صحبت کنید. همون اول هم نروید سر اصل موضوع. مثلا میتونید ببریدش گردش تفریح بیرون از منزل. یا همون پارکی که اونجا میره میشینه. از زندگی بگید. از خوشبختی بگید. از داشتن فرزند خوبی مثل او بگید. از اینکه چقدر احساس خوبی دارید وقتی میبینید پسرتون مردی شده و مادرش با خیال راحت میتونه بهش تکیه کنه. بهش اعتماد بنفس بدید. بگید که بهش افتخار میکنید. بعد از همه اینها او راحت تر میتونه حرفشو بزنه.

حالا ازش بپرسید چه اتفاقی افتاده. و اینجا خودتون حرف بذارید تو دهنش. مثلا بگید به کسی علاقمند شدی؟ از دوستان یا خانوادت و دیگران حرکت ناپسندی دیدی؟ کسی تحقیرت کرده؟ کار اشتباه یا گناهی انجام دادی؟ ببین پسر گلم تو باید چیزی که توی فکرت هست و اینقدر ذهنتو مشغول کرده رو بروز بدی. مطمئن باش هرچقدر هم این موضوع بد یا سخت باشه من با گوش جان میپذیرم و دوتایی باهم حلش میکنیم. میخوای بگم پدرت باهات صحبت کنه؟ ما خیلی نگرانتیم. چون میبینیم چند وقته تو خودتی. خب نمیخوایم اذیت بشی چون مهمترین موضوع در زندگی ما هستی. تو دلگیر باشی تمام زندگی مون دلگیره.

بهرحال تنها راه اینه که صمیمی تر بشید و توی دلش نفوذ کنید. اصلا هم در کاراش سرک نکشید. چون اگه بفهمه زیرنظرش دارید قضیه خیلی بدتر میشه. ضمنا اگر موضوع رو گفت و خیلی واستون سخت بود، خیلی سریع و خشن عکس العمل نشون ندید. حتی اگه موضوع اعتیاد باشه.
پاسخ داده شده ژوئیه 15, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

نگرانی شما برای  نوجوانتان قابل احترام می باشد اما دقت داشته باشید که او باید به شما اعتماد کند تا نگرانی های خود را بدون ترس از سرزنش ، تنبیه و دیدگاه منفی و به امید درک شرایط سنی او بیان کند زمانی که شما با سرزنش کردن و یا تنبیه و کتک بخواهید با او ارتباط برقرار کنید کمکی که به شرایط روحی او نمی کنید هیچ بلکه فشارهای روحی بیشتری را نیز به او وارد می کنید پس بهتر است در این مسیر این سبک رفتاری را حذف کنید و دقت داشته باشید که او یک نوجوان می باشد و نیاز است که در احترام با او برخورد کنید حتی اگر دیدگاها و نظرات خلاف شما باشد .

در این مسیر برای نوجوان شما تا زمانی که خودش صحبتی نکند نمی توانیم بیان کنیم که چه اتفاقی افتاده است اما شرایط روحی او نشان از افسردگی دارد و اگر این علایم یک فهته دیگر نیز ادامه یابد می توان افسردگی را تایید کرد اما در این مورد بهتر است سعی کنید که در زمان مناسبی در احترام و بدون سرزنش بیان کنید که نگران او هستید و می خواهید که اگر او مایل هست مشکلاتش را با شما در میان بگذارد تا به او کمک کنید و یا اینکه به کمک یک روانشناس بدون حضور شماها این مشکلات را بررسی کند به او فرصت ارامش داشتن و فکر کردن بدهید و مجدد به او پیشنهاد رفتن به پیش روانشناس را بدهید و بخواهید که فکر کند و بعد تصمیمش را به شما بیان کند .

آنچه در اینجا قابل رویت می باشد شرایط روحی نامناسب فرزند شما می باشد که می تواند بر عملکرد روابط دوستی ، خانوادگی ، تغذیه ، خواب و.... او تاثیر منفی داشته باشد و برای سن نوجوانی می تواند بسیاری از مسائل از اهمیت برخودار باشد که بر این روند تاثیر داشته باشد .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,062 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,492 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 153 بازدید
2 پاسخ 762 بازدید
1 پاسخ 102 بازدید
سوال شده نوامبر 2, 2018 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 130 بازدید
2 پاسخ 285 بازدید
2 پاسخ 296 بازدید
1 پاسخ 152 بازدید
سوال شده دسامبر 24, 2017 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مارال
1 پاسخ 193 بازدید
3 پاسخ 520 بازدید
...