مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

بدبخت کردن خود بخاطر دیگران

78 بازدید
سوال شده ژوئیه 19, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
سلام . من پسر 17 ساله هستم . یکی از بدترین خصلت من این هست که توان نه گفتن ندارم و همیشه قصد دارم همه از من رضایت داشته باشن حتی اگه به ضرر خودم باشه کمک کنید چکار کنم
1 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئیه 19, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به  شما دوست عزیز

برخی از افراد مانند شما نمی توانند پاسخ نه بدهند و خود را در معرض آسیب و یا مشکلات بزرگ تر قرار می دهند نه گفتن مهارتی است که بخشی از یادگیری آن مربوط به فن بیان ما و بخش دیگر آن به بعضی از باورهای ذهنی ما بستگی دارد.  بدست آوردن جرأت “نه” گفتن ما را در مسیر رسیدن به اهدافمان کمک می‌کند ، چراکه قبول کردن هر درخواستی از هر کسی، زمان و انرژی مفید مارا برای وقت گذاری برای اهدافمان می‌گیرد. همه ما شاید در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که “نه” گفتن برایمان سخت و دشوار بوده است و همچنین برخلاف اینکه “نه” گفتن را ترجیح می‌دادیم اما باز بله می‌گفتیم. در مقاله چگونه نه گفتن را بیاموزیم به این موضوع می‌پردازیم که چگونه در برابر خواسته های دیگران به راحتی نه بگویم.

دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که به احساسات ما مربوط می شود در اول اینکه ممکن است شرایط محیطی به عنوان مثال گاهی فردی که می خواهیم به او نه بگویم در منبع قدرت قرار دارد مانند پدر ، استاد و... که ممکن است فکر کنیم با نه گفتن به آنها با مشکل مواجهه می شویم و یا گاهی فکر می کنیم اگر جواب نه بدهیم قضاوت و یا برچسب خوب نبودن یا مغرور بودن و... ممکن است دریافت کنید و این موضوع می تواند باعث شود که فرد خود را در معرض پاسخ مثبت به درخواست های دیگران قرار بدهد و همچنین زمان های دیگری نیز وجود دارد مانند اینکه گاهی افکاری مانند این وجود دارد که فکر می کنیم نیازهای دیگری بر ما اولیت دارد زمان های زیادی وجود دارد و در صورت پاسخ منفی فرد احساس گناه را تجربه می کند و...

این ترس ، احساس گناه ، بزرگ تر کوچک تری ، منبع قدرت و.... همه احساساتی هستند که به صورت هشیار و ناهشیار می تواند باعث شود که فرد نتواند در موقعیت ها نه بگوید و این موضوع در افراد می تواند با احساسات متفاوت همراه باشد که بهتر است این احساسات در اول شناسایی شود و بعد نسبت به شرایط شخصی هر فرد در این مورد نظری عنوان شود اما به صورت کلی می تواند با یک سری تکنیک ها شرایط بهتری را ایجاد کرد .

شما باید مرز های خودتان را مشخص کنید که در چه حالاتی نباید از مرز های خودتان فراتر بروید و بدانید که چه مورادی برای شما خطر آفرین می باشد و یا می تواند احساسات ناخوشایندی را ایجاد کند به صورت کلی شناخت خودتان در اولویت قرار دارد . دانستن مرز های خودتان این امکان را به شما می‌دهد تا درخواست دیگران را نسبت به این مرزبندی بسنجید و اگر فراتر از مرز های خودتان بود؛ بتوانید از آن فاصله بگیرید و نه بگویید.

2.دیگری را پیشنهاد دهید و به فرد مقابل بدون اینکه فکر کنید که نه گفتن شما بی احترامی می باشد و یا بدون سرزنش خودتان و... که بسته به شناختی که در بالا توضیح دادیم دارد می توانید دیگری و یا راحل دیگری را به فرد مقابل پیشنهاد بدهید و دلیلتان را توضیح دهید

3.روی خود موضوع متمرکز شوید و عوامل محیطی

4.تمرین کنید و به سرعت به دیگران پاسخ مثبت و منفی ندهید بیان کنید که مقداری وقت می خواهید تا فکر کنید

5.قبول کنید که شما ناجی دیگران نیستید و هر فردی مسئول انتخاب و رفتارهای خود هست و شما در صورتی می توانید همراهی کنید که برای شما آسیبی وجود نداشته باشد.

6.نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید به این موضوع دقت کنید تا بتوانید ویژگی ها و شخصیت خود را محترم بشمارید و با انتقاد یک فرد خودتان را سرزنش نکنید .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,052 سوال

27,798 پاسخ

29,369 دیدگاه

2,291 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 161 بازدید
1 پاسخ 131 بازدید
سوال شده سپتامبر 26, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 157 بازدید
سوال شده سپتامبر 19, 2021 در مشاوره مذهبی توسط .
0 پاسخ 129 بازدید
0 پاسخ 57 بازدید
1 پاسخ 450 بازدید
سوال شده سپتامبر 7, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
2 پاسخ 506 بازدید
...