مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

عادت به خوردن پوست لب

165 بازدید
سوال شده اکتبر 18, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مهراب ممتاز (120 امتیاز)
سلام.من عادت دارم پوست لبم رو بخورم و وقتی استرس بگیرم بیشتر میشه،یا ناخون بخورم در حالی که ناخونامو از ته میگیرم و وقتی که دستامو شستم ناخون میخورم.ممنون میشم کمکم کنید،دلیلش چی میتونه باشه؟من ۷ساله که پوست ناخونامو میجویم.
1 پاسخ
پاسخ داده شده اکتبر 18, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مسیر نیاز است که شما برای طی کردن پروسه درمانی به روانشناس مراجعه حضوری داشته باشید عادت‌هایی مانند جویدن ناخن یا کندن پوست لب یا مکیدن ناخن یا شکستن انگشتان جزو عادت‌های اضطرابی دسته‌بندی می‌شود. به این معنا که هم به صورت عادت می‌توان به آن نگاه کرد و هم به‌عنوان واکنشی که در بیشتر مواقع در حالت اضطراب بروز می‌کند.

اگر این رفتارها با افکار وسواسی نیز همراه باشد دیگر تنها تشخیص اضطراب کافی نیست و می تواند تشخیص گذاری میز متفاوت باشد  وسواس فکری ـ عملی، وسواس موکنی  می توان داشته که با علایم زیر می تواند همراه باشد .

کندن مکرر پوست که به ضایعات پوستی منجر می‌شود و خود فرد و اطرافیان می توانند این آسیب ها را مشاهده کنند. این افراد پوست صورت، دست یا بازو را بیش از سایر نواحی بدن می‌کنند و اعضای بدن خود را دچار ضایعه می‌نمایند. همچنین این افراد پوست سالم، پوست ناهموار، جوش یا پینه یا زخم‌های ناشی از کندن‌های قبلی را نیز می‌کنند.

فرد مبتلا این کار را با استفاده از ناخن، موچین، سنجاق ته‌گرد یا اشیای نوک‌تیز انجام می‌دهد و در برخی موارد با فشردن و مالیدن و گاز گرفتن پوست خود را می‌کنند.

این رفتار چند ساعت در روز انجام می‌شود و ماه‌ها یا سال‌ها ادامه می‌یابد و در زمان های پر اضطراب شدت بیشتری پیدا می کند.

از لحاظ رفتاری غالبا سعی می‌کنند محلی را که کنده‌اند با آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند و عواطفی مانند احساس از دست دادن کنترل، خجالت و شرم و آشفتگی در آنها دیده می‌شود.

در این اختلال غالبا احساس درد ناشی از کندن حس نمی‌شود و به جای آن فرد احساس لذت می‌کند اما می تواند برای او ایجاد نگرانی داشته باشد گاهی این علایم همراه با افسردگی نیز رخ می دهند .

همچنین ممکن است زخم پوست خود را زبان بزند یا پوست روی زخم را پس از کندن، ببلعد.

این افراد غالبا در تنهایی و فقط در حضور افراد خانواده و نزدیکان خود این رفتار را انجام می‌دهند و جلوی دیگران خود را کنترل می‌کنند

در این مسیر شما در طی درمان هم می توانید دلایل رفتاری خود را بشناسید و هم افکار و احساساتان را مورد بررسی قرار بدهید و با طی کردن مسیر درمانی شرایط بهتری را تجربه کنید

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

021-22685895
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,816 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,952 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 100 بازدید
سوال شده ژان 13, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 87 بازدید
سوال شده ژوئیه 31, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
2 پاسخ 132 بازدید
2 پاسخ 144 بازدید
3 پاسخ 240 بازدید
3 پاسخ 127 بازدید
2 پاسخ 216 بازدید
...