مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

عصبانیت وعذر خواهی

185 بازدید
سوال شده نوامبر 2, 2020 در مشاوره خانواده آنلاین توسط ستاره
سلام من موقع عصبانیت نمیتونم خودم خوب کنترل کنم واگه همسرم حرفی بزنه خیلی بد جوابش میدم من از این اخلاقم واقعا دارم اذیت میشم هر بار عذر خواهی میکنم همسرم میبخشه و من قول میدم بار اخر باشه ولی متاسفانه دوباره تکرار میشه وهمسرم دیگه عذر خواهی منا قبول نمیکنه ومن بهش حق میدم چون میبینه من تغییری نکردم من واقعا بعد از اینکه بد حرف میزنم پشیمون میشم ولی خب دیگه فایده ای نداره چون همسرم ناراحت کردم میخوام بدونم چطوری این اخلاقم درست کنم و اینبار چطوری معذرت خواهی کنم که قبول کنه میدونم خیلی ازمن ناراحته من باید چیکار کنم
1 پاسخ
پاسخ داده شده نوامبر 2, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

همانطور که خود شما اشاره کردید رفتارهای شما و نوع برخوردهای که با اطرافیان مخصوصا همسرتان دارید می تواند تاثیر زیادی بر روابط شما با اطرافیان بگذارد پس بهتر است که در این مسیر دلایل این سبک رفتاری مورد بررسی قرار گیرد تا شما افکار و احساساتی را که تجربه می کنید بهتر بشناسید و از مسیر بهتری به آن پاسخ بدهید که برایتان سازندگی و رشد را به دنبال داشته باشد .

زمانی که شما احساسات و افکار خود را به درستی نشناسید ممکن است به اشتباه با رفتارهای نامناسب به آنها پاسخ بدهید هرچقدر که شما شناخت بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید می توانید شرایط بهتری را نیز تجربه کنید .

تفکر منفی  نیز تاثیر زیادی بر این روند زندگی شما خواهند داشت که منجر به طغیان های خشم بسیاری می شود و نیاز است که شما احساسات خود را با افراد بدانید تا آنها را جابجا نکنید . اغلب اوقات وقتی چیزی اتفاق می افتد که شما را ناراحت کند، ممکن است بعد از مدتی که به آن فکر می کنید دیگر مسئله بدی برایتان نباشد چون هیجان اولیه از بین رفته است . به عنوان یک مثال ساده  شما به خرید به فروشگاه می روید و در محوطه پارکینگ یک فرد دیگر ، ناگهانان فضایی را که انتخاب کرده بودید، واردش می شود و شما مجبور می شوید به دنبال جای پارک دیگری بگردید .

این شرایط و رفتار شما را عصبانی می کند و به خودتان بیان می کنید که این آقا چه بی ادب هست و شما می خواهید چیزی به راننده بگویید، اما چون آن ها کمی ترسناک به نظر می رسند، در تمام مدت زمانی که از این "بی عدالتی" عصبانی می شوید، به کارهای خود ادامه می دهید چون مجبور هستید امنیت خود را حفظ کنید .

حالا حواس خود را از تمام چیزهایی که می خواهید به آن فرد بگویید ، پرت می کنید، و فراموش کرده اید که خوراکی مورد علاقه پسرتان  را بخرید! وقتی او را می بینید و این را به او می گویید، به گریه می افتد و به شما می گوید که چه قدر مادری بدی هستید وشما این حادثه و فردی را که جای پارک شما را گرفت و این مشکلات را درست کرد را سرزنش می کنید سپس یک همسرتان که می آید و کار دیگری انجام می دهد که شما را ناراحت می کند و اینجاست! خشم منفجر می شود و برای شما جابجایی رخ می دهد و باعث می شود که به همسرتان واکنش شدیدی نشان بدهید در صورتی که اینقدر رفتار همسرتان در حالت عادی ناراحت کننده نیست که نیاز به این میزان از واکنش باشد .

اگر صحبت خود را در محوطه پارکینگ تغییر دهید، این چرخه می تواند متوقف شود "مردم گاهی بی ادبی می کنند، و فرد جای پارک مرا ندید و یا وانمود کرد که ندیده است. مجبور نیستم به او اجازه دهم روز مرا خراب کند ؛ من می توانم یک انتخاب دیگر داشته باشم. بله،این آزار دهنده است، اما ارزش ندارد مسائل مهم زندگی مرا خراب کند هرچقدر که تعریف ها و افکاری که دارید در جهت مثبت حرکت کند می توانید این چرخه معیوب را بهتر مدیریت کنید و مسیر خودتان را ادامه بدهید .

یک سری روش های آرام سازی می تواند رد زمان خشم و عصبانیت به شما کمک کند .

در اول دقت کنید که قرار نیست شما در همان زمانی که احساسی را تجربه می کنید به آن پاسخ بدهید به خودتان فرصت بیشتری بدهید و بعد در زمان مناسب تری در مورد موضوع صحبت کنید .

دوم آهسته نفس بکشید، اما نفس های عمیق بکشید تا واکنش استرسی که معمولا همراه با عصبانیت همراه است را خنثی کنید.

سوم یک کلمه یا عبارت آرامش بخش را تکرار کنید، که می تواند این موارد باشد " آرام باش"، "بیخیال"این مورد حتی می تواند یک ذکر هم باشد

چهارم بر روی عضلات خود فشار دهید و سپس آن ها را رها کنید البته بهتر است روش آرام سازی را و یا ریلکستیشن را تمرین کنید .

اما دقت کنید این موارد شاید کمک کند که عملکرد بهتری داشته باشید اما درمان محسوب نمی شود و نیاز است که متخصص افکار و احساسات شما را مورد بررسی قرار بدهد چون گاهی حتی خطاهای شناختی نیز در واکنش های خشم تاثیر دارند و باعث ایجاد رفتارهای هیجانی و تکانشی در افراد می شود که سریع نیز پشیمانی را به دنبال دارد .

پس بهتر است در این مسیر یک دوره مراجعه به روانشناس را به صورت حضوری تجربه کنید .

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

021-22685741
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,054 سوال

27,810 پاسخ

29,373 دیدگاه

2,536 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 359 بازدید
3 پاسخ 170 بازدید
3 پاسخ 159 بازدید
2 پاسخ 209 بازدید
1 پاسخ 111 بازدید
2 پاسخ 244 بازدید
سوال شده نوامبر 29, 2020 در زوج درمانی توسط نفیسه ممتاز (140 امتیاز)
1 پاسخ 47 بازدید
سوال شده می 16, 2023 در مشاوره خانواده آنلاین توسط ⁦༎ຶ‿༎ຶ⁩
1 پاسخ 99 بازدید
2 پاسخ 188 بازدید
1 پاسخ 216 بازدید
...