مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

کوتاه بودن قد

63 بازدید
سوال شده نوامبر 16, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط M
سلام
من 19 سالمه و قدم 170 هست و هم قد بابام هستم و از بقیه اعضا خانواده بزرگتر هستم ولی از بقیه افراد جامعه نسبتا کوتاه تر هستم و میخوام 5 سانتی متر به قدم اضافه کنم آیا راهی هست یا نه!؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده نوامبر 16, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مسیر نیاز است که شما به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید تا صفحه رشدی شما بررسی شود و در این مسیر اگر صفحه رشدی شما هنوز باز باشد در این مسیر به افزایش قد شما کمک شود .

در این مسیر پزشک  رادیوگرافی ساده استخوان‌های مچ دست را درخواست می‌کن و با مشاهده عكس مچ دست، سن استخوانی را تشخیص می‌دهد و می‌فهمد كه آیا صفحه رشد استخوان‌های فرد باز است و هنوز جای رشد دارد یا نه در صورتی‌ که سن استخوانی فرد بالا باشد و صفحه رشد بسته‌ شده باشد، دیگر جایی برای رشد طولی استخوان‌ها نخواهد بود. واقعیت آن است كه در انتهای استخوان‌ها صفحه‌ای به نام اپی ‌فیز وجود دارد كه در سنین رشد از جنس غضروف است و با تأثیر از هورمون رشد، غضروف ‌سازی می‌کند که همه این موراد نیاز به بررسی تخصصی متخصص غدد دارد و نمی توانیم در مورد آن نظری بیان کنیم مخصوصا اینکه شما در اواخر دوران نوجوانی هستید اما در بعضی از مقالات و تحقیقات نشان داده شده است که میزانی از رشد برای آقایان تا 22 سالگی وجود دارد اما برای همه شرایط یکسان نیست و در این مورد متخصص باید نظر خود را بیان کنید .

در رشد قدی در کنار ژنتیک عوامل دیگری نیز نقش دارند که بعد از بررسی متخصص غدد بهتر است به انها توجه بیشتری کنید :

1.هورمون رشد در دو ساعت اولیه خواب ترشح می‌شود. هرگز دو ساعت قبل از خواب وعده غذایی سنگین (حاوی مقادیر زیاد مواد غذایی) مصرف نکنید، زیرا نیاز به انسولین بالا بعد از مصرف زیاد مواد غذایی، از آزاد شدن هورمون رشد به مقدار زیاد جلوگیری می‌کند در کنار اینکه توجه داشته باشید خواب شب اهمیت زیادی دارد پس اینکه فکر کنید می توانید با خواب روز آن را جایگزین کنید یک تصمیم اشتباه می باشد .

2- به‌ جای اینکه سه وعده غذایی و در هر وعده مقدار زیادی غذا مصرف کنید، سعی نمایید وعده‌هایی غذایی خود را به شش وعده غذایی برسانید تا در هر وعده مقدار کمتری غذا مصرف کنید، زیرا مصرف زیاد مواد غذایی که دارای اندیس گلیسمی بالا (قند بالا) هستند، بدن را وادار می‌کند که مقدار انسولین بیشتری ترشح نماید. این مسئله نه‌ تنها منجر به ذخیره چربی اضافی در بدن می‌شود، بلکه ممکن است جریان هورمون رشد را در بدن متوقف کند.

مصرف لبنیات سه واحد در روز. هر واحد می‌تواند 1 لیوان شیر یا 1 لیوان ماست یا 2 لیوان دوغ باشد.
در میان مواد مغذی، مصرف به‌ اندازه‌* پروتئین‌ها و املاح بسیار اهمیت دارد. یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به‌ خصوص چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع پروتئین حیوانی باشد مثل گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و شیر. در میان املاحی که برای رشد قدی لازم‌اند کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور از اهمیت ویژه برخوردار هستند. منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر است. فسفر و منیزیم در گوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان است. فلوئور نیز در آب موجود است. مصرف غذاهای حاوی قند کمتر، از آزاد شدن انسولین جلوگیری خواهد کرد. ورزش کردن، خواب کافی، تغذیه صحیح و کاهش استرس، نه‌ تنها شما را سالم‌تر نگه می‌دارد، بلکه غده هیپوفیز قدامی را برای انجام وظایف خویش که یکی از آن‌ها ترشح هورمون رشد است، تشویق می‌کند پس در این مسیر در کنار موارد بالا که از نظر تغذیه می باشد شرایط روحی شما نیز اهمیت پیدا می کند که بهتر است نوجوان به آن توجه داشته باشد .

3- ورزش‌های  نیز یکی از موارد پر اهمیت در رشد قدی محسوب می شود که با توجه به زندگی های فعلی میزان آن در نوجوانان به شدت کاهش پیدا کرده است  در این مسیر ورزش های کششی روزمره مثل نرمش‌های روزانه، تأثیر مستقیمی بر روی ترشح هورمون رشد دارند که در این مسیر بهتر است یک مربی ورزشی به شما کمک کند تا طبق برنامه و با آگاهی لازم پیش بروید . مقدار و دفعات ترشح هورمون رشد با فعالیت ورزشی شدید مرتبط هست. بعد از فعالیت ورزشی شدید هورمون رشد بیشتری در بدن آزاد می‌شود.

4- بیشترین مقدار هورمون رشد در دو ساعت اولیه خواب ترشح می‌شود. هرگز دو ساعت قبل از خواب وعده غذایی سنگین مصرف نکنید، در این مورد مصرف غذاهای فست فودی که طرفدارهای زیادی دارد می تواند اگر بیش از اندازه مصرف شود بر روند رشد تاثیر داشته باشد . زیرا نیاز به انسولین بالا بعد از مصرف زیاد مواد غذایی، از آزاد شدن هورمون رشد به مقدار زیاد جلوگیری می‌کند. در نتیجه بدن نمی‌تواند از فواید استراحت بهره‌مند شود.
دارای دیدگاه دسامبر 11, 2020 توسط بی نام
پیشنهاد ها تون به من هم کمک کرد ممنون
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,061 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,211 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 77 بازدید
1 پاسخ 58 بازدید
سوال شده نوامبر 12, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 63 بازدید
سوال شده سپتامبر 27, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 154 بازدید
2 پاسخ 104 بازدید
سوال شده Mar 26, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
2 پاسخ 128 بازدید
سوال شده فوریه 15, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط اسماعیلی
4 پاسخ 468 بازدید
سوال شده نوامبر 5, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 82 بازدید
سوال شده نوامبر 3, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط Mohammad aghajanie ممتاز (120 امتیاز)
2 پاسخ 115 بازدید
سوال شده سپتامبر 1, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
...