مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

فکر و خیال های اضافی برای اینده

392 بازدید
سوال شده نوامبر 17, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط آذین
سلام وقتتون بخیر من ۱۸ سالم هست و فکر و خیال در ذهنم خیلی زیاده و تقریبا چندین ساله که همیشه در حال ساختن ایندم داخل ذهنم هستم و این موضوع حتی برای چیزهای کوچیکم هست مثلا حرف زدن با یه ادمی که قراره ببینمش رو کاملا تصور میکنم فکر میکنم چه حرفایی بهش بزنم جوابمو چی میده و.... و این فکرا برای اتفاقای عادی زندگیم هستش و رویا پردازی نیست واقعا دیگه خسته شدم چون خیلی از انرژی و وقتمو میگیره باعث شده تایم خوابم خیلی زیاده بشه و تو خوابم حتی فکر میکنم و نیمه هوشیارم اگه میشه راهنماییم کنید
1 پاسخ
پاسخ داده شده نوامبر 17, 2020 توسط ravanshenas حرفه ای (67,280 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در هر دوره از زندگی انسان، خیالبافی وجود دارد اما در دوره نوجوانی شدت آن بیشتر از سایر دوره های زندگی می باشد. نوجوانان از تخیل به عنوان یکی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند زیرا خیالبافی در این دوره برای آنها شیرین است. بنابراين صفت بارز و مشخص دوره جوانی از جنبه عاطفی خیال پردازی شدید است.

تخیلات دریچه‎های اطمینان بخش برای رهایی موقت از مشكلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیاها هستند و بدون شك تخیلات موجب تقویت نیروی ذهن و اندیشه و موجد خلاقیت های هنری ، فكری وعملی می شود اما لازمه آن جهت دادن و تمركز بخشیدن به این نیرو است اما موضوع مهمی در اینجا وجود دارد که اگر شما اهداف ، مسیر ، علایق و... را تنها در خیالپردازی دنبال می کنید و یا اینکه بجای طی کردن مسیر تنها با خیالپردازی به سمت انها می روید و عملکردی در دنیای واقعی ندارید در این حالت دیگر نمی توان خیالپردازی را سازنده در نظر گرفت چون عملکرد اصلی و هدف اصلی که ایجاد انگیزه برای حرکت می باشد را از شما گرفته است و نیروی تخیل از حالت اعتدال خارج شود به نوعی حالت بیمار گونه منجر خواهد شد كه در اصطلاح به آن حالت میتومانی می گویند این پدیده كه در دختران نوجوان و جوان مشاهده می شود به گونه‎ای است كه فرد به دروغ پردازی افسانه ای به مانند صورتی از بیماری میتومانی علاقه پیدامی كند. جوانان حقیقت را ورای امواجی از تصاویر و تخیلات تعبیر می كنند بنابراین باید در قضاوت درباره آنها احتیاط كرد.

خیالبافی زیاد، مانع از درک واقعیت ها می شود و نمی توانید آن ها را همان گونه که هستند در یابید؛در نتیجه مانع از ایجاد ارتباط مطلوب با محیط خود می شوید و بسیاری از موارد که باید برای رسیدن به هدف مورد بررسی قرار گیرد در ذهن فرد حذف می شود تا به خواسته هایش همانطور که دوست دارد پاسخ بدهد . افزون بر این٬با خروج از عالم خیال و ورود به عالم واقعی مشکلات را بزرگ تر و بدتر از آنچه هستند٬ میبینید و در نتیجه دچار اضطراب و ناامیدی می شوید؛ بنابراین بکوشید علل این رفتار را بیابید و آن را کاهش دهید. روابط معیوب و نامناسب اطرافیان و به ویژه والدین با جوان او را به خیال پردازی و انزواجویی بیشتر سوق می دهد و در نتیجه در پاره ای از موارد منجر به اتخاذ روشهای دفاعی می شود. دروغ پردازی افسانه ای و تخیلی یكی از این روشهاست.

در این مسیر شرایط روحی شما ، ناکامی ها ، تعارض هایی که با ان روبرو هستید ، افکار وسواسی ( که نیاز به بررسی دقیق دارد ) ، بیکاری و بدون برنامه بودن ،نداشتن اعتماد به نفس لازم و... می تواند در ایجاد خیالپردازی های غیر نرمال نقش داشته باشد .

در این مسیر نیاز است که برای تشخیص گذاری و کمک به شما به صورت حضوری یا تلفنی فرایند مشاوره را دریافت کنید چون در این حالت نمی توانیم بیان کنیم که خیالپردازی شما نرمال و یا غیر نرمال می باشد در کنار اینکه دلایل آن نیز اهمیت زیادی دارد که نیاز به بررسی و رفع انها می باشد .

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
021-88422495
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,054 سوال

27,809 پاسخ

29,372 دیدگاه

2,898 کاربر

سوالات مشابه
4 پاسخ 3,641 بازدید
1 پاسخ 377 بازدید
2 پاسخ 168 بازدید
سوال شده فوریه 13, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط Maedeh
1 پاسخ 455 بازدید
1 پاسخ 147 بازدید
1 پاسخ 166 بازدید
3 پاسخ 164 بازدید
2 پاسخ 299 بازدید
0 پاسخ 74 بازدید
سوال شده مارس 1, 2022 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط ساحلل حرفه ای (300 امتیاز)
...