مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

رشد قد در ۱۶ تا ۱۸ سالگی

265 بازدید
سوال شده نوامبر 19, 2020 در مشاوره تلگرامی توسط Sepehr Mashayekhfar
سلام ، من پسری هستم با قد ۱۷۳ و ۱۶ سال و سه ماهمه ، پدرم ۱۶۹ و مادرم ۱۶۴ قدشونه ، البته پدر بزرگم و داییم بلندقد هستن داییم ۱۸۳ و پدر بزرگم ۱۷۸ ،،، خواستم ببینم ک ب نظر شما طبیعی چقد دیگه رشد قد میتونم داشته باشم با توجه ب اینکه ریشام پر شده کاملا و انگار ب بلوغ رسیدم کاملا
2 پاسخ
پاسخ داده شده نوامبر 19, 2020 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مسیر نیاز است که صفحه رشدی شما مورد بررسی قرار گیرد و براساس انجام ازمایشات لازم در مورد امکان رشد بیشتر متخصص غدد در این مورد نظری را بیان کنند اما به صورت کلی سن رشد حدود 12 سالگی شروع می شود می آید و شتاب تغییرات جسمی و روحی در سال های اول و دوم بلوغ بسیار چشم گیر است؛ اما هر چه زمان پیش می رود این روند کند می شود. در این سال ها قد پسران به سرعت بلند به میانگین قد والدینش نزدیک می شود. علاوه بر این، به لحاظ جنسی تغییرات محسوسی در بدن پسران اتفاق می افتد؛ که مهم ترین آن رشد آلت تناسلی آنها در ۲ سال ابتدایی است؛ ۴ سال پس از شروع این دوران رشد آلت تناسلی پسران تکمیل می شود.

در این بازه زمانی، موی سر و بدن پسران نیز رشد قابل ملاحظه ای پیدا می کند این روند پس از گذشت ۲ سال تقریباً متوقف می شود. بر این اساس، پسرها باید در یک مقطع زمانی ۴ ساله بیشترین تغییرات رشدی را تجربه کنند در اغلب موارد قد، اندام های جنسی و سایر علائم ظاهری آنها تغییر خاصی نخواهد داشت اما بازهم برای همه افراد مدت زمان رشد یکسان نیست و نیاز است که با بررسی استخوان ها و هرمون های رشدی در این مسیر متخصص نظری را بیان کنند .

در این مسیر در کنار بعد ژنتیک نیاز است که نوجوانان به مورادی از جمله تغذیه ، خواب ، ورزش نیز توجه داشته باشند تا بتوانند در این مسیر رشد جسمی بهتری را تجربه کنند.

هورمون رشد در دو ساعت اولیه خواب ترشح می‌شود. هرگز دو ساعت قبل از خواب وعده غذایی سنگین (حاوی مقادیر زیاد مواد غذایی) مصرف نکنید، زیرا نیاز به انسولین بالا بعد از مصرف زیاد مواد غذایی، از آزاد شدن هورمون رشد به مقدار زیاد جلوگیری می‌کند پس بهتر است به عنوان یک فاکتور اصلی نوجوان به خواب شب اهمیت بیشتری بدهد و برای شما در اول بررسی متخصص اهمیت دارد چون اگر صفحه رشدی شما بسته شده باشد امکان ترشح مجدد هرمون رشد وجود ندارد .

به‌ جای اینکه سه وعده غذایی و در هر وعده مقدار زیادی غذا مصرف کنید، سعی نمایید وعده‌هایی غذایی خود را به شش وعده غذایی برسانید تا در هر وعده مقدار کمتری غذا مصرف کنید، زیرا مصرف زیاد مواد غذایی که دارای اندیس گلیسمی بالا (قند بالا) هستند، بدن را وادار می‌کند که مقدار انسولین بیشتری ترشح نماید. این مسئله نه‌ تنها منجر به ذخیره چربی اضافی در بدن می‌شود، بلکه ممکن است جریان هورمون رشد را در بدن متوقف کند پس خوردن غذاهایی که مناسب برای رشد می باشد اهمیت زیادی دارد و تنها غذا خوردن کافی نیست .

انجام ورزش‌های کششی روزمره مثل نرمش‌های روزانه، تأثیر مستقیمی بر روی ترشح هورمون رشد دارند. مقدار و دفعات ترشح هورمون رشد با فعالیت ورزشی شدید مرتبط هست. بعد از فعالیت ورزشی شدید هورمون رشد بیشتری در بدن آزاد می‌شود. برای اینکه شما بیشترین بهره را از فعالیت ورزشی به دست آورید، باید مطمئن باشید که مدت و شدت فعالیت ورزشی شما برای ایجاد پاسخ مناسب (تحریک هیپوفیز قدامی برای ترشح هورمون رشد) کافی است و در این مسیر می توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید ورزش هایی را انتخاب کنید که بهبود عملکرد غده هیپوفیز کمک می کند. شرکت در فعالیت‌های ورزشی هوازی شدید نیز می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون رشد شود اما این یک ایده کلی هست و باید متناسب با شرایط شما برنامه ورزشی نوشته شود .

تغذیه از موراد با اهمیت در رشد می باشد که عموما نوجوان به آن بی توجهی می کند و مصرف زیادی غذاهای فست فودی نیز تاثیر مخربی بر رشد دارد اما مصرف لبنیات سه واحد در روز. هر واحد می‌تواند 1 لیوان شیر یا 1 لیوان ماست یا 2 لیوان دوغ باشد می تواند مفید باشد در این مسیر مصرف غذاهای دریایی نیز می تواند به شرایط رشدی بهتر کمک کند هر روز چند عدد، بادام، بادام‌زمینی و گردخوردن نی زاز توصیه های غذایی برای رشد بهتر هست . غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو و دانه‌های روغنی حاوی املاح زیادی هستند و فواید بسیاری برای نوجوانان دارند البته دقت کنید که این موراد بیان شده برای شما و دوستانی هست که با شرایط مشابه شما و یا در مسیر اولیه رشد هستند اما در اولین گام برای شما چون به نظر می رسد رشد عمده قدی را داشته اید بررسی متخصص و بعد اجرای برنامه ها تحت نظر ایشان می باشد
پاسخ داده شده مارس 8, 2023 توسط بی نام
با سلام
امکان قد تا ۲۴ سالگی وجود داره
بستگی به نوعی که قد میکشی داره
ولی همه * انسان ها تا ۱۸ سالگی به رشد کامل خود میرسن
اما تو با ورزش میتونی قده خودتو بلند کنی تا وقتت تموم نشده
با ورزش هایی مثل والیبال و بسکتبال ودر کنار اینا زدن روزانه ۵۰۰ تا هزار تا طناب و زدن بارفیکس و آویزان شدن به اون میتونی قدت رو بلند کنی
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,020 سوال

27,724 پاسخ

29,309 دیدگاه

2,852 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 170 بازدید
سوال شده ژوئیه 28, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط محدثه
1 پاسخ 194 بازدید
3 پاسخ 705 بازدید
3 پاسخ 76 بازدید
سوال شده مارس 8, 2023 در مشاوره تلگرامی توسط ناشناس
1 پاسخ 93 بازدید
سوال شده اوت 21, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط امیرعلی ایمانی
1 پاسخ 529 بازدید
2 پاسخ 96 بازدید
سوال شده اوت 23, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط ...
2 پاسخ 74 بازدید
سوال شده اوت 16, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط Padideh حرفه ای (200 امتیاز)
1 پاسخ 140 بازدید
...