مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

طرز برخورد با کودک

166 بازدید
سوال شده Mar 13, 2018 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط ahmadreza
سلام طرز برخورد و تربیت فرزند 9 ساله چگونه باید باشد؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 13, 2018 توسط دکتر روانشناس حرفه ای (91,620 امتیاز)
ویرایش شده Mar 14, 2018 توسط دکتر روانشناس
با سلام
 

کودکان 9 ساله احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. ممکن است یک لحظه خوشحال و لحظه‌ای دیگر ناراحت باشند. آنها به آسانی آزرده می‌شوند و حتی ممکن است گاهی با دوستان خود درگیر شوند.

 

استقلال

 

بسیاری از کودکان 9 ساله مستقل هستند و می‌توانند از پس بیشتر کارهایشان برآیند. آنها از رفتن به سینما،  خوابیدن در خانه دوستان‌ و تقسیم نظرات و افکارشان لذت می‌برند.

 

اعتماد به نفس

 

کودکان 9 ساله به شدت دوست دارند توسط دیگران پذیرفته شوند و به همین دلیل به آسانی از انتقاد ناراحت و شرمگین می‌شوند. آنها می‌توانند دچار عدم اعتماد به نفس شوند. در این سن دوستان و نظرات‌شان برای آنها اهمیت دارد. والدین می‌توانند با آنها درباره اهمیت مستقل بودن و چیزی که درست است، حتی اگر مخالف نظر دیگران باشد، صحبت کنند. آنها را تشویق کنید تا بهترین انتخاب را بکنند و با خود و دوستانشان مهربان باشند.

 

استرس

 

درست شبیه بزرگسالان، کودکان نیز می‌توانند برای کارهای روزانه خود استرس داشته باشند. در سن 9 سالگی تکالیف کودکان بیشتر می‌شود. ممکن است آنها در فعالیت‌های فوق برنامه مثل ورزش، موسیقی که احتیاج به تمرین دارد، شرکت کنند. برای بیشتر کودکان 9 ساله انجام این کارها می‌تواند باعث استرس و ناراحتی شود.

 

کودکان 9 ساله از خطرات و حوادث دنیای واقعی آگاه‌تر می‌شوند. ترس درباره حوادثی چون جرم و طوفان یا ناراحتی درباره مرگ والدین در آینده جای ترس از ارواح را در آنها می‌گیرد. والدین می‌توانند با آنها درباره این مسائل صحبت کنند و به آنها این اطمینان را بدهند که از آنها حمایت خواهند کرد. همچنین باید از مقدار خواب کودکان و برنامه‌های تلویزیونی که مشاهده می‌کنند، آگاهی یابند، زیرا کم‌‌خوابی می‌تواند روی حالات آنها تاثیر بگذارد و فیلم‌های خشن، ترسناک یا ناراحت‌ کننده موجب ناراحتی آن‌ها شوند.

 

رشد

 

کودکان 9 ساله در آستانه نوجوانی هستند. در سال‌های آینده آنها تغییرات بارزی را در بدن خود مشاهده می‌کنند. والدین می‌توانند درباره این تغییرات و انتظاری که کودکان باید داشته‌ باشند، صحبت کنند تا این دوره را ساده‌تر پشت سر بگذارند.

 

ممکن است آنها در این سن بلندتر یا کوتاه‌تر از دیگران باشند. شما همچنین باید تفاوت‌های دیگری را در بدن او انتظار داشته باشید. چیزی که در این دوران اهمیت دارد این است که آنها هنوز تحت تاثیر والدین خود هستند و به تبع فرم بدن و فعالیت‌های فیزیکی آنها نیز متاثر از آنها است. زمانی که والدین ورزش می‌کنند، غذای سالم می‌خورند و به وزن و فرم بدنشان اهمیت می‌دهند، الگوی خوبی برای کودکان خواهند بود و آنها نیز همان گونه رفتار می‌کنند. معمولا سن بلوغ برای پسران بین 9 تا 14 و برای دختران 8 تا 12 سالگی است.

 

مهارت‌های حرکتی

 

مهارت‌های حرکتی کودکان 9 ساله قوی‌‌تر از کودکان کوچک‌تر است. این توانایی باعث می‌شود آنها مهارت‌های فیزیکی خود مانند سرعت و قدرت و دیگر فعالیت‌های بدنی مثل رقص را در خود تقویت کنند.

 

شما می‌توانید فعالیت‌های بدنی متفاوتی را از او انتظار داشته باشید. کودکان 9 ساله هماهنگی، تعادل و تحمل بیشتری دارند. بعضی‌ها می‌توانند در ورزش‌هایی چون اسکیت و شنا یا در ورزش‌های گروهی و رقابتی مثل فوتبال یا بسکتبال شرکت کنند.

 

رشد شناختی

 

کودکان 9 ساله درباره جهان اطرافشان کنجکاوند. آنها پر از سوال‌هایی درباره چرا و چگونگی اشیا هستند. آنها ممکن است درباره هر چیزی از چرایی جنگ گرفته تا چگونگی بهبود طبیعت و رنگ آبی آسمان بپرسند. آنها می‌توانند منتقادانه فکر کنند یا حتی نظرشان را راجع به چیزها بگویند.

 

حال بهترین زمان برای معرفی ابزار تحقیق مثل وب سایت‌های بچه‌ها و مجلات جدید است. کتابخانه نیز مکانی مناسب برای کسب اطلاعات درباره چیزهای مورد علاقه او است. کودکان در این سن تمرکز بالاتری دارند. آنها قادرند روی چیزی به مدت 1 ساعت یا حتی بیشتر تمرکز کنند و از تحقیق کردن درباره چیزی که به آن علاقه دارند لذت ‌ببرند، می‌خواهد خواندن کتاب باشد یا بازی بسکتبال.

آنها به خوبی در گروه‌ها عمل می‌کنند و دوست دارند در یک رشته خاص تا کسب مهارت کافی فعالیت کنند. والدین می‌توانند از آنها حمایت و آنها را برای ادامه دادن راهشان تشویق کنند.

 

خواندن و نوشتن

 

کودکان 9 ساله مهارت کافی برای خواندن و نوشتن دارند و قادرند تا احساسات و نظرات خود را با لغات پیچیده بیان کنند. شما می‌توانید از آنها انتظار داشته باشید تا انواع مختلف متون واقعی و تخیلی مانند بیوگرافی‌ها، اشعار، داستان‌های تاریخی و.. را بخوانند و انواع مختلف متون مانند گزارشات، مقالات، داستان‌ها تخیلی را بنویسند. همچنین می‌توانند با استفاده از مواد لازم تحقیق کنند و اطلاعات کافی را به دست آورند و پس از نتیجه‌گیری گزارشی تهیه کنند.

در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

982122354790

موفق باشید
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,018 سوال

27,721 پاسخ

29,298 دیدگاه

2,541 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 264 بازدید
3 پاسخ 356 بازدید
4 پاسخ 212 بازدید
1 پاسخ 108 بازدید
1 پاسخ 166 بازدید
2 پاسخ 168 بازدید
سوال شده مارس 7, 2018 در مشاوره تحصیلی توسط عاطی
1 پاسخ 112 بازدید
1 پاسخ 81 بازدید
2 پاسخ 236 بازدید
2 پاسخ 143 بازدید
...