مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

درک نکردن احساسات

234 بازدید
سوال شده ژان 5, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط Mahdiyeh ممتاز (140 امتیاز)
سلام عزیزان.
من دختری ۱۵ ساله هستم. همه بهم میگن خیلی باهوشم. اما مشکلی که من دارم اینه که احساسات مردم رو درک نمیکنم. وقتی دوستم بهم میگه من عاشق کسی شدم اصلا درکش نمیکنم که چرا یک نفر باید عاشق بشه و یا ازدواج کنه. مگه نتیجه ازدواج چیزی بیش از تولید مثل هست؟. تا حالا به کسی علاقهمند نشدم یکبار فک کنم از یکی خوشم اومد اما اون خیلی اجتماعی و کم فکر بود. به انسان ها علاقه ندارم و عشق رو فقط به شغل های جنایی احساس کردم. درسته من علاقه وصف ناپذیری نسبت به حل مسئله های جنایی دارم و هدفم کاراگاه پلیسه. از احساس تنهایی هم لذت میبرم و علاقه ای به چیز های رمانتیک ندارم. تو مدرسه لقب شرلوک هلمز رو بهم دادن که خیلی خنده داره.
با اینحال خانوادم ازم انتظار * دختر رئوف و رمانتیک رو دارن که خیلی بیشتر عادی باشه. وقتی هم بهشون میگم این خود منم باور نمیکنن. مادرم با هیجان درمورد * لباس یا * چیز زنونه حرف میزنه و من که دست خودم نیست  با بی ذوقی گوش میدم. اما کافیه بشنوم * جا گروگان گیری شده... ذووووق... پدرم که اخرین بار بهم گفت معلوم نیست تو دختری پسری یا چی؟  .... درکش نمیکنم اون که میدونه من دخترم!. خیلی نگرانن چون فکر میکنن من در اینده دنبال خطر میرم و خودم رو توی دردسر میندازم. که البته درسته!... چطور بهشون ثابت کنم که من همینم که هستم؟
ممنون☆
2 پاسخ
پاسخ داده شده ژان 5, 2021 توسط Khahar حرفه ای (27,740 امتیاز)
سلام

بروز اینجور گرایش های و خاص پنداری ها در این سن تاحدودی طبیعی هستو برای اغلب جوان ها پیش میاد. بالخره اقتضای سن هست و با گذر زمان حالت نرمال رو به خودش میگیره. هیجانات این دوره که کمتر بشه شما هم یک حالت تعادل پیدا می کنید و دیگران هم قدرت پذیرششون بالاتر میره.

هیجانات این دوران برای هر فردی به یک شکل بروز پیدا میکنه، یکی وسواس زیاد نسبت به چهره و اندامش اندامش پیدا میکنه. بعضی ها حس غریزی وجودشون غلیان میکنه و فکر میکنن این عشق هست. عده ای از پسرها خودشون رو قهرمان تصور می کنند و دنبال ورزش حرفه ای میرن که اصلا با فیزیکشون سازگار نیست. سن بلوغ آغاز افراطی هیجانات  و سونامی خود خاص پنداری هست.  

تقریبا تمام نوجوان ها شکایت دارند که درک نمی شوند و  مورد بی توجهی هستند و اتفاقا  میگویند دوستانی دارند به به نظرشون احترام میگذارند. این جای تعجب نداره و به مرور زمان باشناخت واقعیت های شرایط بهتر میشه. خیلی از دخترها تصورشون از پلیس زن یک خانم ورزشکار و شیک هست که در عملیات های نظامی شرکت میکنه اما در واقعیت کار یک پلیس زن این نیست.  

بسیاری از نوجوانان پسر عاشق خوانندگی هستند اما واقعا صدای مناسبی برای اینکار ندارند و هرچی که بگی باز قبول نمی کنند. حتما تا حالا دیدید نوجوان هایی که هیچ استعدادی ندارند اما دنبال بازیگر شدن هستند. در واقع هر نوجوانی برای جلب توجه و نشون دادن تفاوتش یک راهی رو انتخاب می کنه. که بی تاثیر از عوامل اطراف نیست.  افرادی هستند که دوست دارند فیلسوف بشوند ولی اصلا نمیدونن فیلسوف کی هست ؟ اما چرا عاشق فیلسوف بودن هستند؟ چون یک فیلم راجع به زندگی ارسطو و افلاطون دیده و حالا فکر میکنه فلسفه یعنی همین. یا فردی با قد 150 تاکید داره که مهماندار بشه . پس اطراف ما تاثیر زیادی در علایق ما داره.

ادم باید دنبال ارزوهاش بره و اگر واقعا استعدادی داره، اون رو شکوفا کنه و برای رسیدن بهش نا امید نشه. اما قبل از اون باید شناخت خوب و هدف مناسبی داشته باشه. خواستن توانستن است.

موفق باشی عزیزم.
پاسخ داده شده ژان 5, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

اینکه شما خودتان می دانید که جسیت شما دختر می باشد و این مورد مشکلی ندارید یک نشان مهم در مسیر رشدی شما می باشد حالا اگر شما علایقی متفاوت با دیدگاهای قبلی افراد دارید این ارتباطی با جنسیت ندارد بیشتر به این دلیل شما با این سبک صحبت ها مواجهه می شوید که خلاف دیدگاهای عمومی علایقتان می باشد و این علایق را بیشتر پسرانه می دانند اما داشتن این علاقه هیچ ارتباطی به جنسیت ندارد اما در کنار آن نیاز است که شما به شرایط سنی و رشدی خود نیز توجه کنید شما در سن نوجوانی قرار دارید و در این سن عموما شناخت فرد از خودش کمتر می باشد به مرور زمان و با تجربیات جدید تر و بیشتر می توانید برای آینده خود تصمیم گیری بهتری داشته باشید در کنار اینکه دقت کنید که چه برای زن و چه مرد جز زندگی شغلی موارد دیگری نیز اهمیت دارد که باید به انها توجه کند و در مسیر رشد آنها حرکت کند تا بتواند در آینده شرایط بهتری را تجربه کند .

شما در اینجا بیان می کنید که اساسات و علایق دیگران و حتی احساس به جنس مخالف را زیاد درک نمی کنید و این می تواند با مکانیزم های همراه باشد تا روان از تجربه یک سری احساسات و درک آنها جلوگیری می کند اما اینکه برای شما چه کارکردی دارد را نمی دانیم و نیاز به بررسی دقیق دارد .

دقت کنید که هوش انواع مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آنها هوش هیجانی می باشد که مانند دیگر موارد هوشی در مسیر رشدی شما تکمیل می شود و اگر انسان زمانی متوجه شود که در یکی از هوش ها و درک آن با مشکل مواجهه هست نیاز هست که برای بررسی آن بیشتر دقت کند و در مسیر رشدی آن تلاش کند .

هوش هیجانی یکی از انواع هوش هست که می تواند در مسیر موفقیت به انسان کمک زیادی کند به این معنا که  هوش هیجانی  همان توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها و استفاده از آنها در زندگی است .اینکه چطور احساس‌ها و هیجان‌ها را کنترل کنیم؟ و چگونه از آنها استفاده یا آنها را بیان کنیم که بتوانیم بهترین نتایج را به‌دست آوریم. به گفته سالووی و مایر«توجه به احساسات و هیجان‌های خود فرد و دیگران، فرق گذاشتن بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای راهنمایی افکار و اعمال فرد را هوش هیجانی گویند.»

هوش هیجانی چهار عنصر اصلی دارد. این عناصر همگی بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند؛ ولی می‌توان آنها را به صورت هرم‌مانند نیز در نظر گرفت که مهارت‌های اصلی و بنیادی در سطح پائین قرار دارند و مهارت‌های بالاتر به مهارت‌های پائین‌تر وابسته هستند.علاوه براین عناصر، چهار مهارت وجود دارند که به همراه هم هوش هیجانی را تشکیل می‌دهند. خودآگاهی      ، خود‌مدیریتی ، آگاهی اجتماعی  و مدیریت رابطه چهار مهارت هستند که هر کدام دارای زیر شاخه‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند. این چهار مهارت، همراه با هم، جنبه‌ای از زندگی را دربرمی‌گیرند که هوش معمولی به‌تنهایی هرگز نتوانسته است، آن را تحت کنترل خود درآورد .خودآگاهی از طریق مشاهده دقیق وضعیت خویش و آگاه‌شدن از شرایط و احساسات خود امکان پذیر می‌شود، هنگامی‌که فرد از موقعیت و هیجانات خود آگاه شود دست به تفکر می‌زند و سعی می کند، راه‌حل و استراتژی را به‌کارگیرد تا وضعیت موجود را تغییر دهد، این مرحله خود مدیریتی می باشد. در مرحله سوم که آگاهی اجتماعی است، فرد باید خود را جای طرف یا طرفین مقابل قرار دهد و به مسائل از دید آنها نگاه کند، سپس بازبینی کند که اگر از زاویه دید طرف مقابل به مسائل نگاه کند چه اشکالاتی در کار وجود دارد و به حل آنها بپردازد. در چهارمین مرحله او باید مدیریت رابطه کند تا بتواند مهر تائید بگیرد و به نتایجی که می‌خواهد برسد. فرد باید نشان دهد که به رابطه‌شان هر چه که هست اعتماد دارد و سعی کند نظر طرف مقابل را جلب کند.

بهتر است به خودتان فرصت بیشتری بدهید تا در آینده در شرایط سنی و رشدی بهتر در مورد احساسات و نیازهای خودتان و تصمیم گیری در مورد شغل با شناخت بهتر استعدادها و علایق تصمیم گیری کنید .

اگر بتوانید هوش هیجانی خود را نیز افزایش بدهید می توانید شرایط بهتری را در زندگی فردی ، خانوادگی ، اجتماعی و شغلی تجربه کنید .

در اینجا رشته تخصصی و شغل تخصصی کارگاه وجود ندارد تا جای که بنده اطلاع دارم و برای داشتن یک شغل نظامی و جنایی باید وارد یکی از ارگان های نظامی چون نیروی انتظامی ، سپاه و یا ارتش شوید تا بتوانید به این سمت بروید پس بهتر است انتخاب هایی که دارید براساس واقعیت باشد و نه خیالپردازی و یا حتی شرایط یک کشور دیگر تا بتوانید تصمیم گیری های بر مبنای واقعیت بیشتری داشته باشید .
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,058 سوال

27,817 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,293 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 91 بازدید
سوال شده Mar 12, 2020 در مشاوره خانواده آنلاین توسط بی نام
1 پاسخ 189 بازدید
سوال شده ژان 25, 2018 در دوستی یا نامزدی توسط نادیا
1 پاسخ 170 بازدید
0 پاسخ 118 بازدید
1 پاسخ 153 بازدید
3 پاسخ 1,066 بازدید
1 پاسخ 69 بازدید
سوال شده مارس 6, 2022 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مهیا
...