مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

سلام من می خوام درس بخونم اما خوابم می بره موقع درس خوندن

311 بازدید
سوال شده Mar 13, 2021 در مشاوره تحصیلی توسط بی نام
3 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 13, 2021 توسط .
سلام گل.
برو روی پشت بوم یا هوای آزاد درساتو بخون
دارای دیدگاه Mar 13, 2021 توسط بی نام
ممنون واقعا چند روزه نمی تونم درس بخونم
پاسخ داده شده Mar 14, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مورد عوامل زیادی می تواند در احساس خواب آلودگی شما نقش داشته باشد که چند مورد از مهم ترین آنها را بیان می کنم شما با کشف عامل می توانید در جهت بهبود مسیر خود نیز اقدام کنید.

اولین عاملی که ممکن است موجب خستگی زودرس شما در مطالعه شود، سخت بودن آن درس و قابل فهم نبودن برای شما باشد. یعنی ممکن است شما سراغ درسی مانند ریاضی بروید و پایه شما در این درس ضعیف باشد و در هنگام مطالعه، آن درس را یاد نگیرید. این امر موجب می شود که خیلی زود رغبتتان برای خواندن آن درس کم شود و بی حوصلگی و خستگی سراغ شما بیاید.

دومین عامل می تواند نداشتن یک برنامه ریزی شفاف و مناسب شرایط خودت می باشد. برای مثال شما مشخص کرده اید که امروز ریاضی می خوانم ، ولی برای خودتان معین نکرده اید که کدام مبحث و تا چه اندازه. بنابراین دچار سردرگمی می شوید و چون برایتان شفاف نیست که چه هدف کوتاه مدتی پیش رو دارید و دقیقا چه کاری انجام خواهید داد و باعث میشود حجم انبوه کتاب بدون برنامه مشخص، شما را دلسرد و بی حوصله کند و در هنگام مطالعه ، خستگی و خواب آلودگی به سراغتان بیاید.

سومین عامل؛ انتخاب ساعات نامناسب برای درس خواندن. یادتان باشد با شناخت هایی که از خودتان دارید، ساعت های مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید. مثلا درس های مشکل و یاد گرفتنی را به ساعات آخر شب موکول نکنید ویا اگر عادت دارید در ظهر بخوابید و به تازگی می خواهید این عادت را کنار بگذارید، در آن ساعات سراغ درس های شیرین تر و راحت تر بروید به این ترتیب به رفع خواب آلودگی کمک می کنید.

دمای بدنتو همیشه خنک نگه دار.مثلا اگر بیرون تو آفتاب بودی ،وقتی خونه رسیدی حتما یه دوش آب خنک بگیر تا انرژیت دوباره شارژ بشه و هیچ وقت با سرو کله * آفتاب زده نشین پای درسات.

میتوانید برای رفع خستگی چشم ها از حوله * خیس سرد استفاده کنید که هم خواب از سرت بپره و هم خستگی چشمات برطرف بشه.بعد ازصرف غذا…حال چه ناهار باشد چه شام،تا یکساعت بعد از وعده * غذایی نیا سر درس و کتاب و به جاش تو خونه قدم بزنید.

در کنار همه این موراد سطح بدنی شما از نظر هرمون ها نیز اهمیت دارد یعنی اگر همیشه این احساس را دارید بهتر است با پزشک نیز مشورت کنید در کنار اینکه شرایط روحی شما نیز از اهمیت برخودار می باشد زمانی که فرد با افسردگی مواجهه هست ممکن است که با کاهش عملکرد و احساس خستگی بیشتری مواجهه شود.

در کل یک سری راحل ها در کنار رعایت موارد بالا وجود دارد که بیان می کنم و امیدورام که بتواند در بهبود شرایط شما کمک کننده باشد :

برای رفع خواب آلودگی مدتی کوتاه از فضای مطالعه بیرون بروید: بهتر است به هوای آزاد بروید. نور خورشید و هوای تازه سبب می شود تا انرژی شما بیشتر شود و احساس خوبی داشته باشید.

سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.

از مطالعه، در وضعیت درازکشیده خودداری کنید، چون مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند.همچنین در مکانی که می خوابید درس نخوانید.

از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. زمانی که برای مدت طولانی مطلبی را می خوانید، یک تاثیر خواب آور روی ذهن دارد.

هنگام مطالعه، به طور پی در پی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید تا تمرکزتان افزایش یابد.

هنگام مطالعه، در فاصله های زمانی کوتاه، فعالیت بدنی داشته باشید.

گاهی اوقات با صدای بلند مطلب را بخوانید.

مطالعه در زمان مناسب بسیار مهم است.

خواب کافی در شب : این اشتباه در بین اغلب دانش آموزان پیش می آید که شب را به دلیل اینکه سکوت بیشتری دارد، برای مطالعه انتخاب می کنند. اما باید توجه کنید که این کار سبب به هم خوردن سیستم بدنی و ذهنی شما می شود. ضروری است که در شب حداقل 6 ساعت خواب و استراحت داشته باشید. البته نباید بیشتر از 8-9 ساعت باشد زیرا خواب زیاد هم می تواند از عوامل بی حوصلگی و کلافه بودن شما باشد.

فعالیت های بدنی کوتاه بین مطالعه فراموش نشود: سعی کنید هنگام مطالعه ، در فاصله های زمانی کوتاه ، فعالیت های بدنی مختصری داشته باشید.
دارای دیدگاه Mar 14, 2021 توسط بی نام
خیلی ممنون......
پاسخ داده شده Mar 14, 2021 توسط ahrj1382 حرفه ای (7,620 امتیاز)
احتمالا دراز میکشی
بشین رو صندلی
دارای دیدگاه Mar 16, 2021 توسط بی نام
نه روی صندلی می شینم اما خوابم می گیره قبلش سر حالم از بعد از چند دقیقه درس خوندن اینطوری می شم
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,057 سوال

27,816 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,079 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 207 بازدید
1 پاسخ 268 بازدید
1 پاسخ 130 بازدید
سوال شده سپتامبر 19, 2019 در مشاوره تحصیلی توسط 0889648999 ممتاز (100 امتیاز)
2 پاسخ 1,262 بازدید
...