مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

سلام به همه لطفا اگر میتونید به من راهکار بدید خیلی ممنونم

163 بازدید
سوال شده Mar 23, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط ناشناس
سلام راستش نمیدونم سوالی که میکنم درسته یا نه اصلا پرسیدن داره یا نه ولی من چند هفتس که واقعا درگیرم
دختری 15 سالم که خیلی خیلییی زودرنجم و نمیدونم مشکل از کجا ست خیلی رو خودم کار کردم که زود گریه نکنم یه شدت زود گریه میکنم و اصلا نمیتونم بغضمو نگه دارم بچه تر که بودم خیلی رو این موضوع رو خودم کار کردم و خیلی بهتر شدم ولی الان چند هفتس که هروز یهو بی دلیل حالت عصبی و بدی بهم دست میدی و هر چی فکر منفی و بده میاد تو سرم. از اینکه آنقدر بی دلیل اعصابم خورده و. یهو حالم بد میشم خیلی متنفرم!  اولش فکر کردم حالا درست میشه ولی هروز ادامه داره و من نمیدونم دلیلش چیه خیلی از شبا گریه میکنم خودم تعجب میکتم که چرا لطفا نگید  مشاور و.. روانشناسان جون نمیتونم این موضوع رو با مادر و بقیه درمیون بزارم نمی خوام اونا هم بی دلیل ناراحت بشن یه مشکل دیگه هم دارم اینکه خیلی احساس گناه میکنم هر اتفاقی که میوفته کلی فکرم میکنم که نکنه تقصیر من باشه یا نکنه من کاری کردم این احساس گناه رو تغریبا دو سالی میشه که دارم
لطفا جواب بدید خیلی ممنونممم❤️
1 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 23, 2021 توسط aramis
سلام،نوروز بر شما پیروز و فرخنده باد.
دوست عزیز شما هیچ وقت نباید همه اتفاقات بد رو به گردن خودتون بندازید و به مقصر بودن کسی فکر نکنید و به فکر راه چاره باشید.

زودرنجی هم بخاطر شرایط روحی شماست که تقویتش کردید بدید صبر و تحمل خودتونو بالا ببرید حرفی شنیدید به خودتون سریع نگیرید  
ببینید که این چند هفته چه مسائلی پیش اومده که شما دوباره حالت بغض و گریه رو استفاده میکنید،شاید نشان از کمبود توجه،محبت و...از سمت خانواده یا دوستان شما باشه.و راهکار براش پیدا کنید
البته در نوجوانی پرخاشگری،عصبانیت،زودرنجی بابت هورمونهای ترشح شونده در این دوران خیلی اتفاق میفتن و اینجا خود نوجوان باید خودش رو کنترل و مدیریت کنه و والدین هم باید کمکش کنن.
احساس گناه بعد انجام کار اشتباه توی نوجوانی بسیار اتفاق میفته و نوجوان فکر میکنه بخاطر خامی و بی تجربگی ممکنه هر اشتباهی کنه
شما اصلا هیچ وقت نباید احساس گناه کنید و حتی اگر اشتباهی کردید باید به فکر جبران باشید و اینکه دیگه اون کارو تکرار نکنید،این به این دلیل نیست که هر کاری به اشتباه کنید و به بهانه اینکه نوجوانید یا اینکه انسان خطاکاره خودتونو گول بزنید.هر کار اشتباهی که کردید از اون درس بگیرید.حتی میتونید اونهارو یادداشت کنید.
بهتره شما احساساتتونو بنویسید و این نوشتن احساسات برای اکثر خانمها و دخترها بخاطر قوی بودن احساسات و عاطفه بیشتر به اونها کمک میکنه.
شما میتونید مواقع احساس بغض و نگرانی گریه کنید اما گریه کردن های بی دلیل و روزانه و حتی ساعتی اسیب زا هستند و نشان دهنده وجود مشکلات روحی و خلقی درون شمان.
 صحبت با والدین خیلی توصیه میشه،والدین پرتحربه هستن و این شرایط رو گذراندن و اکثر مواقع با پنهانکاری نوجوان اونها خیلی مسائل رو متوجه میشن،این رو خود من به شخصه بارها تجربه کردم‌.صحبت با والدین خیلی کمک کنندس و مشکل شما طوری نیست که از بیان اون به مادر بترسید،شما کنترل خشم تونو از دست دادید و دائم احساس گناه درباره اتفاقات بد میکنید و این با انجام راهکارها و صحبت با والدین و شنیدن توصیه اونها قابل حل شدنه.
درسته توی نوجوانی نوجوان سرکش میشه و علاقه نداره به والدین و بزرگترها مسائل خودشو بگه و علاقه به صحبت با خودش یا دوستاش داره اما این توی خود ریختن باعث گریه زیاد و بغض و دلگرفتن های بی دلیل میشه.شرایط شما هنوز پیشرفته نشده و میتونید توی همین مرحله درستش کنید اما اگه اقدام نکنید ممکنه نیاز به مشاوره دارودرمانی و شرایط هاد تر بستری شدن بشه.حتما جدی بگیرید.
شما در هیچ شرایطی نباید از خودتون متنفر باشید،باید احساساتتونو بپذیرید و به خود تون احترام بذارید،برای خودتون ارزش قائل شید،حس تنفر و گناه رو نسبت به خود و بقیه توی زندگیتون راه ندید و رشته افکار منفی ذهنتون رو بیرون بکشید.
✅مطالعه کتابهای مفید غیر درسی
✅نوشتن احساسات و حالات
✅ورزش و رقص
✅دوش روزانه
✅تغذیه سالم(سرخ کردنی❌غذاهای آماده❌شیرینی❌و...)
✅شناختن حساسیتها،دوست داشتنی ها،ویژگیهای خوب و بد خود
✅داشتن برنامه ریزی روزانه برای انجام کارها
✅استفاده کمتر از فضای مجازی،آهنگها و موزیکهای هیجانی و محیط های بسیار شلوغ برای مدتی
✅انجام نرمشهای آرام بخش
✅گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش و آرام یا صداهای طبیعت(باران،وزش باد،صدای پرنده ها و...)
✅تماشای غروب آفتاب
✅بو کردن یک گل مورد علاقه خود
✅روشن کردن شمع هنگام غروب و تماشای آن،یا روشن کردن یک عود
برای حس خوب
✅تصور کردن خوابیدن روی یک ابر،یا قرار دادن پاها در رودی زلال و خنک
✅احترام به احساسات خود،یعنی برای مثال  بپذیرید که از فرد ریاکار خوشتان نمی آید و  هم چنین بپذیرید که دوست دارید خوش رو باشید.
و در این دو مورد احساس،هر گز خود را سرزنش نکنید
✅یک خانه ذهنی در یک محیط جنگلی،ساحلی،کوهستانی،روستایی هر کدام از مکان ها که دوست دارید برای خودتان بسازید،یک محیطی که در مواقع نگرانی،سختی،غم به آن پناه ببرید و آنرا در ذهنتان تصور کنید و به آن پناه ببرید،در آن محیط بِدَوید،بخندید،شاد باشید.
✅هدف گذاری کنید،برای مثال هدف کوتاه مدت شما داشتن یک روحیه انعطاف پذیر(یعنی در برابر خشم خود مقاوم باشید و در برابر سختیها،حرفها و رفتارها انعطاف داشته باشید و شکسته و خرد نشوید!)
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,054 سوال

27,809 پاسخ

29,372 دیدگاه

2,729 کاربر

سوالات مشابه
0 پاسخ 126 بازدید
سوال شده مارس 7, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 241 بازدید
...