مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

لطفا کمکم کنید

243 بازدید
سوال شده مارس 7, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط مبینا
سلام من دختی ۱۲ساله ام که قصد خودکشی داردم پدرو مادرم بارم احمیت نمیدن مثلا میگم دست نده میگه با تو ربتی نداره توی جمع

میگه توی تیز هاشان باید برنده شی ولی هروقت کتاب خواست نخرید

ومن توی بچگی یه اشتباهی کردم فک میکنم بخاطر این
1 پاسخ
پاسخ داده شده مارس 7, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما مبینا جان

ببین عزیزم در مرحله اول اینکه اینکه بخواهی خودت را بکشی هیچ کمکی در مسیر رفع مشکلاتت نمی کند و نیاز است که یاد بگیری در زمان مواجهه شدن با مشکلات که در مسیر زندگی طبیعی هستند از راحل های حل مسئله استفاده کنی تا بتوانی بهترین مسیر با کمترین آسیب را انتخاب کنید .

خودکشی تنها گرفتن فرصت زندگی از خودت می باشد اگر هم درست انجام نشود که با آسیب های جسمی و روحی بیشتر و مشکلات بیشتر همراه می شود پس خودکشی به هیچ وجه راحل نیست بله فراری پر آسیب از مشکلات محسوب می شود .

توانایی حل مسئله به افراد کمک می کند تا از چالش پیش آمده به عنوان یک فرصت استفاده کنند و توانایی های خود را شکوفا کنند یا اینکه به دنبال آموختن مهارت جدیدی باشند تا از عهده مشکل پیش آمده برآیند.

وقتی با مسئله یا مشکلی رو به رو می شویم، طبیعی است که استرس را تجربه کنیم. ولی همه افراد به یک شکل با استرس مقابله نمی کنند. برخی به حل مسئله اقدام می کنند و برخی به هم می ریزند، شما وقتی با مسئله ای رو به رو می شوید، چه احساسی دارید و چه کار می کنید؟این اولین سوالی هست که شما باید از خودت بپرسی چون پاسخ به این سوال می تواند به شما کمک کند تا به مسیر زندگی فردی که داری بهتر توجه کنی .

ه یاد داشته باشید که پیش آمدن مشکل، نشانه ضعف و بی کفایتی نیست. شناسایی افکار منفی در حل مشکل و فرآیند تصمیم گیری و جایگزین کردن آن ها با افکار منطقی، بسیار مهم است. چند راه حل می تواند به کسب نگرش مثبت نسبت به مشکلات کمک کننده باشد.

اول اینکه افکار منفی که به هنگام بروز مشکلات به ذهنتون خطور می کند را یادداشت کنید.بررسی این افکار منفی و اینکه چه قدر این افکار درست هستند و حتی جایگزین کردن این افکار با افکار مثبت در کسب نگرش مثبت نسبت به مشکل به شما کمک می کند.

در گام اول

برای اینکه بتوانیم با مسائل به شیوه صحیحی مقابله کنیم باید بتوانیم به طور صحیحی آن ها را تعریف کنیم. تعریف درست یک مسئله، اینکه بدونیم مسئله چیست و می خواهیم به چه چیزی برسیم تا حد زیادی به حل مشکل کمک می کند. یک تعریف خوب از مسئله ۴ ویژگی دارد.

الف )عینی باشد.

ب)اختصاصی باشد.

ج)قابل سنجش باشد.

د)دست یابی به هدف ممکن باشد.

فرض کنید دانش آموزی در درس فارسی مشکل دارد. صرف اینکه بگوید من با این درس مشکل دارم یافارسی سخت است  و یا من این درس را یاد نمی گیرم نمی توان گفت مشکل خود را تعریف کرده است. زیرا این تعاریف مبهم هستند و کمکی به یافتن راه حل نمی کنند. همان طور که گفتیم مسئله باید عینی و اختصاصی تعریف شود. یعنی این شما دقیقا بگوید کدام مبحث را یاد نمی گیرد؟ دیکته؟ روخوانی یا مثلا نگارش مشکل دارد و نمی تواند آن ها را کنار هم قرار بدهید کند. اگر در مبحث نگارش مشکل دارد دقیقا مشخص کند که کدام قسمت از این مباحث برای وی مشکل آفرین شده است.

قسمت بعدی تعریف مسئله این است که ما با حل یک مسئله به دنبال یک هدف هستیم این هدف باید قابل سنجش باشد و رسیدن به آن امکان پذیر باشد. در مثال قبل ممکن است هدف دانش آموز این باشد که در درس فترسی نمره خوب بگیرد تا معدلش خوب شود.

 باید نمره خوب و معدل خوب را تعریف کنیم. منظور از نمره خوب چیست؟ و دقیقا به دنبال چند نمره افزایش هستیم؟

نکته مهم تر این است که این هدف گذاری باید امکان پذیر باشد و رویایی فکر نکیند . کسی که بالاترین نمره ای که تا به حال گرفته مثلا  ۱3 بوده نمی تواند به یک باره انتظار داشته باشد که در درس ریاضی نمره ۲۰ بگیرد. این فرایند تدریجی است و باید گام به گام طی شود اما گام به گام قابل رسیدن هست .

در مرحله دوم نیاز است که راحل پیدا کنیم :در این مرحله کیفیت راه حل ها مهم نیست. مهم این است که تا جایی که می توانیم ایده بدهیم و تعداد زیادی راه حل را یادداشت کنیم بدون اینکه آن ها را مورد قضاوت قرار دهیم.در مرحله بعد هر راه حل را به طور اختصاصی مورد بررسی قرار می دهیم. مزایا و معایب هر راه حل را یادداشت می کنیم و اینکه این راه حل چه قدر امکان اجرایی شدن داردو در آخر با توجه به مزایا و معایب هر راه حل تصمیم می گیریم که کدام را انتخاب کنیم.

در این حالت شما می توانید در زمان روبرو شدن با هر مشکلی تصمیم گیری بهتری داشته باشید تصمیم گیری که برایتان سازندگی دارد و نه اینکه آسیب زا باشد و اگر از این مسیر جواب بدست نیاورید راحل های دیگری دارید که از آن استفاده کنید.

در مرود پدر و مادر نیز  بهتر است سبک رفتاری و دیدگاهای آنها را به خودشان واگذار کنید و سعی کنید که شما مسیر رشدی خودتان را سپری کنید اگر بخواهید به امید تغییر دادن پدر و مادر پیش بروی ممکن است هرگز رخ ندهد و شما نیز زمانت را از دست بدهی اما اگر از همین سن یاد بگری بر خودت تمرکز کنی می توانی شرایط بهتری را تجربه کنی .

بهتر است در زمان مناسبی در احترام به پدر و مادر بیان کنی که اینکه با شما اینگونه در جمع حرف می زنند چه احساسی را برایت ایجاد می کند و صحبت و احساسات آنها را نیز گوش بدهید .

در کنار اینکه به آنها بیان کنید که تلاش آنها را برای خودتان درک می کنید اما برای درس خواندن به یک سری امکانات دیگر نیاز دارید و می خواهید در صورت امکان این شرایط را برایتان تهیه کنند . دستوری پیش نروید به تلاش انها برای خودتان احترام بگذارید اجازه بدهید که آنها متوجه شوند که شما تلاش های آنها را درک می کنید در کنار اینکه گاهی نیز از هم ناراحت و دلخور می شوید .
دارای دیدگاه مارس 7, 2021 توسط بی نام
نمیتونم بگم اصلا یه جا جمع نمیشن که به حرفم گوش کنند
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,054 سوال

27,799 پاسخ

29,369 دیدگاه

2,044 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 174 بازدید
0 پاسخ 60 بازدید
سوال شده مارس 12, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
4 پاسخ 510 بازدید
سوال شده Mar 15, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط masoud20 ممتاز (140 امتیاز)
1 پاسخ 96 بازدید
1 پاسخ 91 بازدید
...