مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

افزایش قد در 15سالگی

103 بازدید
سوال شده ژوئن 8, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
سلام پسری هستم و تازه وارد 15سال شدم و 1ماه گذشته... و حدود 1سال خود ارضايي داشتم و به صورت جدی به تازگی ترک کردم... و قد پدرم 175و قد مادرمبین160تا162 و در حال حاضر قدم 172_173هست ورزشکار هستم و به صورت حرفه ای ورزشم میکنم از کشش ها و تغذیه های خوب از الان دارم به صورت جدی تر استفاده میکنم مثل جنسینگ بادام شیر کنجد انجیر و...و پدرم داخل سن 15_16سالگی به گفته خودشون رشد کردن و بغضی از پسرا هستن که داخل سن 12و13رشدشون رو میکنن و متفق میشن... و بعضیاشون داخل سن 14_15سال شروع میکنه و ادامه داره... من جزو گروه دوم هستم و حدود 1سال هشت قدم شروع به رشد کرده...قد دایی هام همه بالای 180 است و هنوز ریش در نیاوردم، از نظر اخلاق و رفتار خیلی بهشون شباهت دارم و سوال مهم این بود که آیا قدم با انجام دادن ورزش و کشش ها و حرکات اصلاحی و تغذیه خوب و جذب کلسیم و مواد مغذی و ترک خود ارضايي میتونم تا پایان بلوغ سن18_19سالگی بالاتر از 180برسم؟؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئن 8, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مورد که شما دقیقا چه قدی را تجربه خواهید کرد نمی توان نظری بیان کرد و در این مسیر نیاز است که شما به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید تا با بررسی صفحه رشدی و شرایط رشد شما در این سن به شما کمک شود تا بتوانید بهترین رشد قدی را تجربه کنید .

اما در این مسیر مواردی که خودتان نیز به آن اشاره کردید از اهمیت زیادی برخودار می باشد مانند تغذیه ، ورزش ، خواب مناسب ، ژنتیک .در این مسیر یک خودارضایی نیز به صورت غیر مستقیم به دلیل کاهس ایمنی بدن و کاهش خواب در زمان مناسب می تواند بر کاهش قد تاثیر داشته باشد اما در این مورد تحقیقات دقیق و صد در صد وجود ندارد .

قد شما بیش از هر چیز تابعی از عوامل ژنتیکی است. اما اگر والدین شما هر دو قدی کوتاه یا متوسط داشته باشند شما لزوما سرنوشت مشابهی نخواهید داشت. قد، خصوصیتی چندژنی است. یعنی گروهی از ژن‌ها روی آن اثر دارند. اگر در خاندان شما افراد بلندقدی وجود داشته باشند این شانس وجود دارد که ژن بلندی قد به شما هم رسیده باشد.

 خواب کافی

وقتی صحبت از خواب آرام می‌شود، ناگفته پیداست که این یکی از مهمترین عوامل رشد سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان در حال رشد حداقل به ۸ ساعت استراحت شبانه نیاز دارند، ۱۱ ساعت می‌تواند در تقویت رشد سالم بسیار مؤثر باشد.

خواب کافی و با کیفیت بسیار حائز اهمیت است، زیرا بدن هنگام خواب رشد می‌کند و بافت جدید ایجاد می‌کند. مغز ما هورمون رشد را بطور خاص هنگامی که در چرخه عمیق و آرام خواب قرار داریم آزاد می‌کند؛ بنابراین، اگر خواب کافی ندارید، این امر می‌تواند منجر به تولید مقادیر اندک از HGH شود و از این رو شما را از رشد حداکثر قد باز دارد.

مواردی همچون نور و صدا می‌تواند بر روی خواب شما تاثیر منفی بگذارد. همچنین از نوشیدن مواد کافئین دار قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید. به جای قهوه، چای بابونه بنوشید و از اثرات آن لذت ببرید. علاوه بر موارد ذکر شده، قبل از رفتن به رختخواب خود یک حمام آب گرم داشته باشید تا کیفیت خوابتان بهبود یابد.دقت کنید که استفاده از فضاهای مجازی و مخصوصا تغییر شرایط زمان فعلی می تواند باعث شود که میزان خواب شبانه در زمان مناسب برای نوجوانان کاهش یابد و این موضوع از اهمیت زیادی برخودار می باشد .

 رژیم غذایی سالم

تغذیه سالم برای رشد مناسب کاملاً ضروری است، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما برای رشد و نمو کامل دریافت می‌شود. نکته اصلی تغذیه سالم، پایبندی به یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف غذا‌های نا سالم است.

تغذیه مناسب از اهمیت زیادی برخودار می باشد مخصوصا در زمان فعلی که استفاده از فست فودها زیاد شده است نیاز است که نوجوان دقت بیشتری به تغذیه خود داشته باشد و سه مورد زیر را حتما در تغذیه خودش قرار بدهد .

ویتامین D برای رشد سلامت استخوان‌ها ضروری است،‌ به خصوص در مورد کودکان. ویتامین D را می‌توان از غذاهایی مانند ماهی، قارچ و لبنیات، تخم‌مرغ، یونجه و توفو یا قرار گرفتن در معرض نور مناسب خورشید به دست آورد.کلسیم دریافتی هم بسیار اهمیت دارد چرا که استخوان‌ها برای رشد و شکل‌گیری به این ماده نیاز مبرمی دارند. منابع غنی کلسیم عبارتند از پنیر،‌ دانه‌های سویا،‌ ماهی ساردین، سبزیجات و لبنیات.

روی دریافتی خود را با استفاده از غذاهایی مانند حبوبات، مارچوبه، تخم‌مرغ، شکلات و صدف افزایش دهید تا رشد سلامت شما بهبود یابد. مصرف روی به خصوص در کودکان اهمیت دارد چرا که کمبود روی باعث توقف رشد می‌شود.

ورزش

ورزش منظم یا انجام ورزش مورد علاقه‌تان یکی از بهترین روش‌ها برای قدبلند شدن است. بچه‌ها و نوجوانان همیشه تشویق می‌شوند که از نظر فیزیکی فعال باشند چرا که این کار باعث بهبود رشد می‌شود.در این مسیر می توانید از مربی ورزشی خود کمک بگیرید تا تمرینات کششی و تاثیر گذار بر رشد قد را تحت نظر متخصص طی کنید
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,018 سوال

27,722 پاسخ

29,305 دیدگاه

2,287 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 27 بازدید
سوال شده اکتبر 3, 2023 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط Alirezasem86 ممتاز (100 امتیاز)
1 پاسخ 74 بازدید
1 پاسخ 36 بازدید
سوال شده 6 روز قبل در مشاوره تلگرامی توسط 90alio ممتاز (100 امتیاز)
2 پاسخ 110 بازدید
سوال شده سپتامبر 1, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 93 بازدید
سوال شده اوت 21, 2022 در مشاوره رایگان فردی توسط امیرعلی ایمانی
1 پاسخ 140 بازدید
1 پاسخ 109 بازدید
1 پاسخ 154 بازدید
1 پاسخ 107 بازدید
...