مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

میزان رشد قد تا چه سنی است؟

191 بازدید
سوال شده ژوئن 27, 2021 در قبل از ازدواج توسط Ki@n
سلام خسته نباشید
میخواستم ازتون سوال کنم که در پسران رشد قد تا چه سنی ادامه دارد ؟بعضی افراد میگن تا ۱۸ سالگی تمومه .بعضیا هم میگن هنوز تا ۲۰ سالگی رشد وجود داره برای همه .اخر کدام درست است .و یه سوال دیگری دارم اینکه هر یک سانت از صفحه رشد چند سانت باعث رشد قد می شود ؟آیا مقیاسی در این رابطه وجود دارد؟اگر منبعی را میشناسید ممنون میشم معرفی کنید
با سپاس
1 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئن 27, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما آقا کیان

خب در سن نوجواین یکی از دغدغه های مهم برای نوجوان ها رشد قدی هست اما دقت کنید که این تنها یکی از هزاران ویژگی یک انسان می تواند باشد اما در اینجا خب اینکه شما اگر در سن نوجوانی قرار داشته باشید و برای بهبود مسیر رشدی خود تلاش کنید می تواند به شما ها کمک کند اما در این مسیر نیاز است که تحت نظر متخصص غدد پیش بروید .

در انتهای استخوان‌ها صفحه‌ای به نام اپی‌فیز وجود دارد که در سنین رشد از جنس غضروف است و با تاثیر از هورمون رشد غضروف‌سازی می‌کند. با گذشت زمان این غضروف‌ها به ترتیب شروع به استخوانی شدن می‌کنند و غضروف‌هایی جدید نیز ساخته می‌شوند و به این ترتیب استخوان رشد طولی می‌کند و به اصطلاح درازتر می‌شود. تقریبا در حوالی سنین 18 سالگی این صفحات رشد از حالت غضروفی به حالت استخوانی در می‌آیند و دیگر استخوان رشد طولی نمی‌کند. در این حالت است که پزشکان اصطلاحا می‌گویند صفحات رشد استخوانی بسته شده‌اند.

گاهی در برخی از افراد بسته شدن صفحات استخوانی حتی تا 20 سالگی ممکن است که به طول بینجامد یا به طور نادر نیز در سنین کمتری بسته شوند. در هر صورت پس از بسته شدن صفحات رشد استخوانی بلندتر شدن قد دیگر برای شما مقدور نخواهد بود. پس اگر در سنی هستید که صفحات رشد استخوان‌هایتان هنوز بسته نشده می‌توانید با تغییراتی در سبک زندگی خود ترشح هورمون رشدتان را افزایش دهید و به بلندتر شدن قدتان امیدوار باشید.در هرصورت برای هر فرد می تواند این صفحه رشدی متفاوت باشد و نیاز است که حتما متخصص غدد و براساس عکس و رشد حتی نوزادی در این مورد نظر دقیق بیان کنند.

یکی از نکاتی که باید در بررسی سن استخوانی مورد توجه قرار گیرد، آگاهی داشتن کامل از تفاوت های طبیعی پدیده رشد استخوانی در افراد مختلف است. این تفاوت های طبیعی در نوزادان رسیده و شیرخواران کمتر بوده و با افزایش سن کودک بیشتر می شود. سن استخوانی در دختران نسبت به پسران قدری جلوتر می باشد. این اختلاف در 3 سالگی حدودا یکسال و از هفت سالگی تا سن بلوغ حدود دو سال است. از این رو برای دو جنس مذکر و مونث معیارهای جداگانه در نظر گرفته می شود.

یکی از عوامل دیگری که در سن استخوان ها تاثیر دارد، تفاوت های نژادی است. به طور مثال سن استخوانی در سیاه پوستان قدری جلوتر می باشد.

در این مسیر در کنار مراجعه به متخصص غدد اگر صفحه رشدی شما باز باشد می توانید با توجه به موضوعاتی مانند تغذیه ، خواب ، ورزش و اگر نیاز باشد داروهای پزشک شرایط بهتری را تجربه کنید
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,814 پاسخ

29,374 دیدگاه

2,535 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 30 بازدید
سوال شده سپتامبر 3, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط عایرضا ممتاز (100 امتیاز)
0 پاسخ 254 بازدید
2 پاسخ 364 بازدید
1 پاسخ 355 بازدید
1 پاسخ 107 بازدید
1 پاسخ 298 بازدید
0 پاسخ 196 بازدید
سوال شده نوامبر 18, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
...