مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

دروان بلوغ و‌ دزدی و دروغ نوجوان

87 بازدید
سوال شده ژوئیه 4, 2021 در مشاوره خانواده آنلاین توسط هدایت محض
سلام علیکم
پسرم ۱۵ساله هست و دوران بلوغ رو میگذرونه
در کودکی و مدرسه ابتدایی معلوم نشد چرا دروغ میگوید یا چیزی از بچه ها بر میدارد و اصطلاحا دزدی میکرد
با او صحبت میشد، محبت میشد، حتی برخورد تنبیهی هم صورت میگرفت
اما ادامه پیدا می‌کرد ولی به صورت مخفیانه
تابستان در مغازه آشنا مشغول به کار شد تا هم مستقل‌تر شود و هم پول در بیاورد و برای خودش خرج کند و هم تفریح باشد
بعد از یکماه معلوم شد آرام آرام از دخل پول بر میدارد و هزینه میکند یا جا میدهد
امروز متوجه شدیم بیش از یک میلیون از این طریق پول جمع کرده که مثلاً لو رفته او هم مثل همیشه انکار و دروغ های بسیار زیرکانه
راه حل های که بشه بیشتر با او رفاقت کرد و از این راه کنار زد رو میخواستم
1 پاسخ
پاسخ داده شده ژوئیه 4, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما آقا هدایت

نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام هست اما در این مسیر نیاز است که حتما با مراجعه حضوری فرزندتان به روانشناس مشکلات او را مورد بررسی قرار بدهیم چون می تواند در برای هر فردی دلیل این رفتار متفاوت باشد .

دزدی نوجوانان ممکن است به این دلیل باشد که  آن ها می خواهند هدیه ای برای دوستان یا خانواده خود تهیه کنند تا احساس پذیرش کنند اما پولی برای خرید آن ها ندارند. در نتیجه دزدی می کنند. در این مسیر نیاز است که بررسی شود که آیا فرزند شما به این پول نیاز دارند یا خیر از اهمیت برخودار می باشد .

گاهی اوقات نوجوانان به این خاطر دزدی می‌کنند که شهامت بیان خواسته‌های خود را ندارند. آن‌ها ممکن است به دلیل خجالت از تقاضای پول توجیبی و بدون اجازه شما، از کارت یا کیف پولتان مبلغی را بردارند.

یکی دیگر از دلایل دزدی در نوجوان، می‌تواند هیجان خواهی در آن‌ها باشد. نوجوانان در بازه سنی قرار دارند که از هیجان لذت می‌برند. رفتارهایی مثل دزدی یا رانندگی‌های پرسرعت در آن‌ها، معمولاً به دلیل لذت بردن از هیجان این کارها ایجاد می‌شود و قصد دزدی کردن به جهت استفاده از منافع، چندان مطرح نیست.

نه گفتن در نوجوانان و به‌خصوص در میان جمع دوستانشان، بسیار مشکل خواهد بود. رضایت دوستان و تصوری که آن‌ها از وی خواهند داشت، بیشترین اهمیت را برای نوجوان دارد. درنتیجه، درصورتی که دوستان نوجوان از وی بخواهند این کار را همراه با آن‌ها انجام دهد، احتمال رد کردن این درخواست از سوی نوجوان پایین است. نوجوانان از اینکه دوستانشان آن‌ها را ناتوان بدانند، بسیار نگران خواهند شد و درنتیجه ممکن است به هر رفتاری تن بدهند تا از این باور در دوستانشان اجتناب کنند. توجه داشته باشید که پیروی از همسالان یکی از چالش های دوران نوجوانی است که باید به فرزندتان کمک کنید به خوبی از آن عبور کند.

شاید اصلی‌ترین انگیزه دزدی در نوجوانان، تمایل آن‌ها برای کسب مالکیت یک‌چیز باشد. بعضی از نوجوانان که می‌بینند دوستانشان وسایل گران قیمت‌تری نسبت به آن‌ها دارند یا در مغازه‌ها کالایی را می‌بینند که اگرچه به آن علاقه دارند توان مالی خریدش را ندارند، ممکن است به فکر دزدیدن آن‌ها بیفتند.

با توجه به بارها تکرار این اتفاق نیاز است که حتما برای بررسی شرایط به صورت حضوری او را به روانشاس ارجاع بدهید.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,017 سوال

27,720 پاسخ

29,296 دیدگاه

2,958 کاربر

سوالات مشابه
3 پاسخ 163 بازدید
1 پاسخ 84 بازدید
سوال شده دسامبر 5, 2019 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط آیدا
1 پاسخ 163 بازدید
سوال شده اکتبر 22, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط هاجر
1 پاسخ 240 بازدید
سوال شده اکتبر 20, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط هاجر
2 پاسخ 445 بازدید
5 پاسخ 233 بازدید
0 پاسخ 151 بازدید
5 پاسخ 1,266 بازدید
2 پاسخ 221 بازدید
...