مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

میخوام از شر این مریضی راحت بشم لطفا کمکم کنید

394 بازدید
سوال شده اوت 1, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط ۰
باز کردن از نو اوت 4, 2021
سلام من نوجوان هستم تقریبا ۳ سالی هست که گرفتار این مریضی هستم من هرچیزی که باعث میشه که خیال پردازی کنم دور کردم از خودم مثل فیلم و هرچی آهنگ داشتم پاک کردم من هروقت خیال پردازی میکنم متوجه میشم و فرق رویا و زندگی واقعی رو میدونم من میخوام درمان بشم لطفا کمکم کنید موقع مدرسه ها هروقت درس میخوندم تمام از درس دور میشدم و خیال پردازی میکردم از این بابت ناراحت بود و روی درسام تعصیر بدی گذاشته لطفا یه راه حل بگین من خیلی تلاش میکنم حتی چند ماه پیش یک شب خیال پردازی نکردم
2 پاسخ
پاسخ داده شده اوت 1, 2021 توسط mohammad ali حرفه ای (12,540 امتیاز)
با سلام
به نظر من در این خصوص حتما به یک مشاور مراجعه کن تا هم از این حالت بیای بیرون و هم یک برنامه درسی و شیوه صحیح مطالعه کردن رو بهت بیاموزند
بهترین راه این هست تا بخای دنبال جوابت داخل سایت بگردی
پاسخ داده شده اوت 1, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

خب اولین گام در مسیر بهبود این شرایط می تواند همین باشد که شما می دانید مسیری که طی می کنید آسیب زا هست اما در کنار بینش به مشکلی که وجود دارد بهتر است در گام بعدی از سرزنش کردن خودت خوداری کنی چون سرزنش کردن تنها شرایط روحی سخت تری را برایت ایجاد می کند .

اینکه در خیالپردازی های شما چه افکاری و احساسات و شرایطی تجربه می شود از اهمیت زیادی برخودار می باشد چون دنیای خیالی دنیایی هست که همه چیز تحت کنترل شما می باشد و ناکامی وجود ندارد خب ممکن است که فرد به دنیای خیالی خود بیش از اندازه توجه کند.

تفکر انتزاعی در دوران نوجوانی رشد می کند و عواطف در او شدت پیدا می کند. گاهی به دلایلی به سمت تخیل گرایی مفرط پیش می رود.

در هر دوره از زندگی انسان، خیالبافی وجود دارد اما در دوره نوجوانی شدت آن بیشتر از سایر دوره های زندگی می باشد. نوجوانان از تخیل به عنوان یکی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند زیرا خیالبافی در این دوره برای آنها شیرین است. بنابراين صفت بارز و مشخص دوره جوانی از جنبه عاطفی خیال پردازی شدید است.

تخیلات دریچه‎های اطمینان بخش برای رهایی موقت از مشكلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیاها هستند. تخیل گرایی كه نقطه آغاز آن در دوره نوجوانی است به مرزهای جوانی نیز راه می یابد و تا حدود زیادی در رفتار و منش جوانان تأثیر می گذارد.

جوانان از این موضوع آگاهی دارند كه درعالم خیال به واقعیت های دنیای خارج دسترسی نیست با این وجود به‎عالم خیال رو می كنند زیرا در این شرایط است كه احساس نوعی آرامش نسبی می كنند. بدون شك تخیلات موجب تقویت نیروی ذهن و اندیشه و موجد خلاقیت های هنری ، فكری وعملی می شود اما لازمه آن جهت دادن و تمركز بخشیدن به این نیرو است اما خیالبافی زیاد، مانع از درک واقعیت ها می شود و نمی توانید آن ها را همان گونه که هستند٬ در یابید؛ در نتیجه٬ مانع از ایجاد ارتباط مطلوب با محیط خود می شوید. افزون بر این٬ با خروج از عالم خیال و ورود به عالم واقعی٬ مشکلات را بزرگ تر و بدتر از آنچه هستند٬ میبینید و در نتیجه دچار اضطراب و ناامیدی می شوید؛ بنابراین بکوشید علل این رفتار را بیابید و آن را کاهش دهید و این مسیر نیاز به شناخت احساسات و افکار دارد .

برای بهبود این شرایط در کنار شناخت شرایط سنی و افکاری که دارید مسیر زیر می تواند کمک کننده باشد .

1.تخیل‌های گوناگون و خیالبافی در نوجوانان ممکن است زمینه‌های زیادی داشته باشد. شناسایی آنها ممکن است کمی مشکل باشد. اما با نوشتن اینکه چه عواملی باعث می شود که بیشتر به خیالپرازی بپردازید می توانید آنها را بهتر مدیریت کنید و عوامل تحریک کننده را کاهش بدهید .

2.قبل از شروع این خیالات زمینه بروز آن را از بین ببرید. به این معنا که ناکامی‌ها یا آرزوهای دست نیافتنی را فراموش کنید. افکار بهتری را جایگزین آن‌ها کنید. مثل مرور یک خاطره هدفگذاری کنید و در کنار اینکه نیاز است که علایق خودت را بشناسی مثلا ورزش ، هنر، موسیقی و... و سعی کنید که به این علایق در برنامه روزانه خودت بیشتر توجه کنی .

3.یکی دیگر از راهکارهای مقابله با خیال‌پردازی این است که اهداف کوتاه‌مدت تعیین کرده و برای رسیدن به این اهداف زمان مشخص کنید؛ مثلا برای خواندن یک کتاب آن را به صفحات یکی‌دوصفحه‌ای تقسیم کنید و برای خواندن هر صفحه زمان خاصی را در نظر بگیرید.دقت کنید که زندگی شما نیاز به برنامه ریزی دارد برنامه ای که به علایق و اولیت های شما در آن توجه شود و حتی زمانی نیز برای خیالپردازی مشخص شود البته این زمان محدود مثلا در اول 20 دقیق در تایم مشخصی مثلا 9 شب می باشد البته بهتر است قبل از خواب نباشد و در طول روز اگر این خیالات در ذهن شما آمد با نوشتن کلیات بر روی یک برگ اجازه بدهید در زمان مشخص شده به آن فکر کنید .

به مروز این زمان را کاهش بدهید تا بتوانید به میزان متناسبی از خیالپردازی آن هم هدفمند و با شناخت مسیر پیش رویتان پیش بروید .

تعیین اهداف ورزشی برای نوجوانان می‌تواند جذاب باشد. رسیدن به سطوح مختلف آمادگی بدنی را در نظر بگیرید. برای رسیدن به هر سطح پاداش و جایزه‌ای در نظر بگیرید. با این کار تا حدود زیادی فرصت خیالبافی در نوجوان را گرفته و واقعیت را جایگزین آن کرده‌اید.

فعالیت همیشگی و مشغول بودن به یک کار مفید، راهکار خوبی برای مقابله با خیالبافی در نوجوانان است. نه فقط نوجوان که هر فردی در هر مقطع سنی. به طور مثل حتی وقتی در مسیر هستید گوش دادن به پادکست، کتابخوانی یا هرکاری که انسان  را از وارد شدن به دنیای خیال وامیدارد.

4.روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید.ارتباطات اجتماعی، رفت و آمد، گردش‌های گروهی، طبیعت‌گردی، کتابخوانی‌های دسته جمعی، رویدادهای اجتماعی و مسافرتهای جمعی همه می‌توانند در کاهش خیالپردازی‌های افراطی موثر باشند
دارای دیدگاه اوت 1, 2021 توسط بی نام
سلام چرا این راهم آسیب زا است و چه آسیبی میرسوند؟
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,815 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,061 کاربر

سوالات مشابه
0 پاسخ 196 بازدید
8 پاسخ 2,339 بازدید
...