مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

سلام من پسرم ۱۴ سالمه . ۱۶۰ سانت هستم قدم تا چقدر دیگه رشد داره آخه پدرو مادرم هم قد بلند نیسن . تا ۱۸۹سانسلامت میرسم؟

440 بازدید
سوال شده اوت 26, 2021 در مشاوره خانواده آنلاین توسط بی نام
سلام من پسرم ۱۴ سالمه . ۱۶۰ سانت هستم قدم تا چقدر دیگه رشد داره آخه پدرو مادرم هم قد بلند نیسن . تا ۱۸۹سانسلامت میرسم؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده اوت 26, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مورد نیاز است که به متخصص غدد مراجعه کنید تا شرایط ژنتیکی و رشدی فعلی شما و تغذیه و... بررسی شود و به شما کمک شود تا بتوانید بهترین رشد ممکن را تجربه کنید.

عوامل زیادی در رشد قد تاثیر دارد که یکی از آنها ژن می باشد .ژن های هر دو والدین در تعیین قد و رشد پسران و دختران نقش دارند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، سطح فعالیت و همچنین تغذیه مادر در دوران بارداری نیز بر قد تأثیر می گذارد.

برای به دست آوردن متوسط رشد قدی پسران در بزرگسالی، روشی به عنوان روش میانگین وجود دارد که در آن از قد پدر و مادر به سانتی متر استفاده می شود. در این روش مجموع قد پدر و مادر به سانتی متر را تقسیم بر ۲ کرده و در نهایت عدد حاصل را با ۶ جمع می کنیم.البته دقت کنید که این عدد نسبی می باشد و بازهم نمی توان براساس این عدد نظر دقیق داد .

به عنوان مثال یک پسر را در نظر بگیریم که پدری با قد ۱۷۶ سانتی متر و مادری ۱۶۷ سانتی متری دارد. قد حدودی پسر به روش زیر محاسبه می شود:

۱۷۶ + ۱۶۷ = ۳۴۳

۳۴۳ ÷ ۲ = ۱۷۱.۵

۶ + ۱۷۱.۵ = ۱۷۷.۵  قد حدودی پسر

این روش ۶ الی ۱۰ سانتی متر خطا دارد.

توجه به موراد زیر در کنار مراجعه به متخصص غدد می تواند به شما کمک کند تا رشد بهتری را تجربه کنید.

۱. خواب کافی

وقتی صحبت از خواب آرام می‌شود، ناگفته پیداست که این یکی از مهمترین عوامل رشد سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان در حال رشد حداقل به ۸ ساعت استراحت شبانه نیاز دارند، ۱۱ ساعت می‌تواند در تقویت رشد سالم بسیار مؤثر باشد.

خواب کافی و با کیفیت بسیار حائز اهمیت است، زیرا بدن هنگام خواب رشد می‌کند و بافت جدید ایجاد می‌کند. مغز ما هورمون رشد را بطور خاص هنگامی که در چرخه عمیق و آرام خواب قرار داریم آزاد می‌کند؛ بنابراین، اگر خواب کافی ندارید، این امر می‌تواند منجر به تولید مقادیر اندک از HGH شود و از این رو شما را از رشد حداکثر قد باز دارد.

۳. ورزش منظم

انجام ورزش منظم یا بازی ورزشی مورد علاقه خود یکی از بهترین راه‌های افزایش قد است. کودکان و نوجوانان همیشه به انجام فعالیت‌های بدنی تشویق می‌شوند، زیرا این باعث تقویت روند رشد می‌شود. حتی اگر از سن ۱۸ سالگی گذشته باشید، هنوز می‌توانید قبل از رسیدن به اواسط بیست سالگی، چند سانتی متر را به قد خود اضافه کنید.

دلایل علمی که تأثیر فعالیت بدنی بر رشد را نشان می‌دهند بسیار ساده است. اگر بدن از نظر جسمی فعال باشد، به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارد. در نتیجه، افزایش در جذب مواد مغذی موجب بهبود روند رشد می‌شود. علاوه بر این، انجام ورزش منظم به تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند.

هنگامی که یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی، ورزش به طور منظم با هم ترکیب می‌شوند مطمئنا به رشد قد شما کمک می‌کند. برخی از بهترین ورزش‌ها و ورزش‌هایی که می‌توانند قد را افزایش دهند شامل موارد زیر است دقت کنید که قرار نیست ورزش های خاصی انجام بدهید اگر به محیط ورزشی دسترسی ندارید موارد ورزشی چون شنا،بارفیکس،یا ورزش های کششی که در اینترنت هم سرچ کنید می تواند به شما کمک کند.

• شنا کردن

یکی از بهترین تمرینات کامل بدن، شنا است یک ورزش عالی که می‌تواند به قد بلند‌تر کمک کند. شنا باعث کشیدگی عضلات می‌شود و اگر آن را از سنین پایین شروع کنید، به شما در رسیدن به قد بلند کمک می‌کند. با این وجود، شما باید حداقل ۲ ساعت در روز به مدت ۴ تا ۵ روز در هفته شنا کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

• تمرینات حلقه (بارفیکس)

آویزان شدن از یک نوار افقی با بازو‌های کشیده شده یک روش موثر برای افزایش قد است. برای انجام صحیح تمرینات بارفیکس، بعد از آویزان شدن از بارفیکس حدود ۱۰ ثانیه در همان حالت بمانید و این کار را چندین بار تکرار کنید.

برای کشش بهتر، پا‌های خود را به سمت بالا بیاورید تا موازی با زمین باشد و برای چند ثانیه در آن موقعیت خود را نگه دارید. اگر می‌خواهید این کار تأثیر مثبتی داشته باشد، باید چندین بار در هفته این حرکت را انجام دهید.

3. تغذیه

مقدار و نوع غذاهايي كه مي‌‌خوريد بر روي قد، رشد و سلامت شما تاثير دارد. براي دريافت كافي پروتئين و ساير مواد مغذي مهم، روزانه بايد گروه‌هاي غذايي مختلف و منابع غذايي گوناگون در برنامه غذايي شما وجود داشته باشد.

ضمن اين كه از برنامه غذايي مناسب استفاده مي‌‌كنيد، به توصيه‌هاي زير براي افزايش قد توجه كنيد:

● غذاهاي نشاسته‌اي مثل سيب زميين تنوري، نان و مربا، اسپاگتي يا غلات آماده مصرف انتخاب‌هاي مناسبي هستند ولي غذاهايي كه مقدار قند يا شكر زيادي دارند مناسب نيستند.

● سعي كنيد در هر وعده غذا، زياد نخوريد. پيشنهاد مي‌‌شود تعداد وعده‌هاي غذا را در روز به حدود 5 وعده برسانيد و حجم هر وعده را كم نمائيد.

● پروتئين‌هاي زود جذب و با كيفيت بالا مثل شير، ماست، پنير و مرغ يا ماهي مصرف كنيد.

● استخوان‌هاي شما براي رشد نياز به كلسيم، فسفر، منيزيم، يد، ويتامين A دارند. عضلات نيز براي رشد به پروتئين و كربوهيدارت نيازمندند. بنابراين براي بلند شدنقد و رشد استخوان‌ها و عضلات، رژيم معمول شما بايد غني از مواد زير باشد:

● كلسيم در شير و لبنيات، بادام و قندق، كنجد، كلم، اسفناج و باميه وجود دارد.

● فسفر در گوشت قرمز، مكيان، ماهي، زرده تخم مرغ، لوبياهاي خشك، آجيل، غلات، غلات كامل، نخود سبز، ذرت، شكلات و دانه‌ها فراوان است.

● منيزيم در سبزي‌هاي با برگ سبز تيره مثل اسفناج همچنين مغزها، دانه‌ها و برخي غلات كامل ديده مي‌‌شود.

● غذاهاي درياي تامين كننده خوب يد هستند و در كشور ما لازم است در مواردي كه نياز به مصرف نمك است، از نم يددار استفاده شود.
دارای دیدگاه فوریه 11, 2022 توسط بی نام
کاملا اشتباهه.به قد دایی هم ربط داره.در ضمن بارفیکس باعث بلند شدن قد نمیشه،فقط با تقویت عضلات کمر باعث خوش هیکل شدن میشه که قد رو بلندتر نشون میده.ورزش های درگیر کننده عضلات پا کمک کنندس که باعث ترشح تستوسترون و هورمون رشد میشن که قد رو هردو بلند میکنن.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,054 سوال

27,799 پاسخ

29,369 دیدگاه

2,734 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 295 بازدید
1 پاسخ 91 بازدید
سوال شده ژان 24, 2023 در مشاوره رایگان فردی توسط Gggggggg
...