مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

ترس از تصمیم گیری

246 بازدید
سوال شده سپتامبر 9, 2021 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط بی نام
سلام.من یه پسر 27 ساله هستم  و از بیرون رفتن از خانه میترسم و به راحتی پامو از در بیرون نمیذارم.دیگه خسته شدم از اینکه با استرس بیرون میرم.من لیسانس دارم اما سر همین قضیه نتونستم تحصیل خوبی داشته باشم یا برم سر کار.اوایل تا همین چند سال پیش فکر میکردم همه اینطورن اما متوجه شدم فقط منم که اینقدر از فضای اجتماع ترس دارم.مشکله دیگه هم اینه که خیلی زود عاشق میشم یا احساسی ام.مثلا گاهی اوقات بدون دیدن چیزی یا فکر کردن به کسی،عاشق همسر آیندم میشم یا با دیدن فیلم احساسی معمولی (مثلا فیلم 50/50)اونقدر این حس عشق زیاد میشه که اشتهای خوردن خوابیدن و... از من گرفته میشه یا وقتی میرم بیرون و یه زوج رو میبینم به شدت از اینکه الان مجردم عصبانی میشم.بعد با آهنگ تند ،ورزش  ذهنمهو عوض میکنم البته گاهی اوقاتم با خ و د ا ر ض ا * * ،این کار یه شوک به من میده یه جور ریست مغز تا از حس عشق بیام بیرون.هنوز حرف زیاد دارم اما تا همین جا متوقف میشم و منتظر پاسختون میشم.خیلی ممنون که همچین فضایی واسه درونگرا ها هست.
1 پاسخ
پاسخ داده شده سپتامبر 9, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

این علایمی که بیان می کنید می تواند نشان از فوبیا یا هراس اجتماعی باشد که ترس غیر منطقی، شدید و مداوم از یک فعالیت یا وضعیت اجتماعی خاص است. در برخی از افراد، ترس تنها به یک یا دو موقعیت خاص محدود است، مانند صحبت کردن در عموم یا شروع گفتگو. اما بعضی دیگر بسیار مضطرب هستند و از هر وضعیت اجتماعی ترس دارند. سن شروع اختلال فوبیای اجتماعی بین 11 تا 19 سالگی است،

این شرایط حضور در اجتماع می تواند با اضطراب زیادی برای فرد همراه باشد و این باعث شود که بر عملکرد های او تاثیر منفی داشته باشد و نتواند مسیر ارتباطی، درسی، شغلی و... خود را به درستی طی کند.

 هراس اجتماعی عبارتند از:

احساس بد در موقعیت های اجتماعی با علائمی مانند خجالت شدید

سرعت ضربان قلب بالا و تپش قلب

حس سرگیجه در جمع

داشتن ترس مداوم، شدید و مزمن از تماشا و قضاوت دیگران

احساس خجالت و ناراحتی هنگام سخنرانی، صحبت کردن در یک گروه، انجام دادن یک کار مانند نواختن پیانو یا رقص در جمع

احساس ترس در صحبت با همکلاسی ها یا همکلاسی های خود (ترس از تماس چشمی و صحبت در گروه و…)

احساس اضطراب (خارش، دلتنگی ، تهوع ، و تعریق  ، احساس خجالت یا تحقیر)

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به ­صورت شدید، مداوم و مزمن از این­که مورد نگاه و قضاوت دیگران قرار بگیرند و به ­خاطر رفتار خود تحقیر یا شرم­‌زده شوند، می­‌ترسند. ممکن است این ترس آن­قدر شدید باشد که کار، درس یا سایر فعالیت­‌های فرد را مختل سازد. با این­که بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی درمی‌یابند که ترسشان بیش از اندازه و غیر منطقی است، نمی­‌توانند بر آن غلبه کنند.

آن­‌ها اغلب چند روز یا چند هفته قبل از شروع وضعیتی که از آن می‌­ترسند دلشوره می­‌گیرند. به ­علاوه، معمولا دچار عزت نفس پایین و افسردگی می­‌شوند. علل اضطراب اجتماعی همچنان در حال بررسی است.

در بعضی از موارد، اختلال اضطراب اجتماعی تنها به یک موقعیت مثل ترس از سخنرانی در جمع، محدود می­‌شود یا ممکن است فرد تنها زمانی­‌که کنار دیگران است دچار علائم اضطراب اجتماعی شود.

 کسی که دچار اضطراب اجتماعی است، آرام آرام از محیطهای اجتماعی فاصله می گیرد؛ ممکن است منزوی و خانه نشین شود و به فردی عصبی، افسرده و ناکارمد تبدیل گردد...

 عواملی مانند: وراثت، الگوهایِ رفتاریِ اشتباه والدین، تربیت نادرست، محیطِ رشد، نادیده گرفته شدن در کودکی، مصرف مواد، عواملِ کاهنده * اعتماد به نفس در سنین کم، آزارِ جنسیِ در سنینِ کودکی، عزت نفس آسیب دیده و... می توانند باعث اضطراب اجتماعی شوند.

در این مسیر نیاز است که شما حتما روند درمانی خود را تحت نظر روان درمانگر به صورت حضوری طی کنید تا در طی جلسات بتوانیم به شما کمک کنیم تا با شرایط روحی بهتر بتوانید مسیر رشدی بهتری را نیز تجربه کنید.

این میزان از خیالپردازی و بزرگنمایی احساسات نیز بی ارتباط با شرایط شما نمی باشد زمانی که نمی توانید در دنیای واقعی به احساسات و نیازهای واقعی خودتان پاسخ بدهید ذهن شروع به خیالپردازی و بزرگنمایی بیشتر این احساسات می کند تا هم به نیازهای شما تا حدودی پاسخ بدهد و هم نوعی اعتراض به این شرایط می باشد تا شما با تجربه این احساسات و نیازها برای ان کاری کنید.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,061 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,420 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 160 بازدید
1 پاسخ 126 بازدید
1 پاسخ 140 بازدید
0 پاسخ 112 بازدید
2 پاسخ 228 بازدید
3 پاسخ 145 بازدید
3 پاسخ 460 بازدید
سوال شده دسامبر 28, 2017 در قبل از ازدواج توسط ابی
2 پاسخ 1,023 بازدید
0 پاسخ 499 بازدید
...