مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

درمان بدون دارو وسواس افسردگی استرس نامینوس

250 بازدید
سوال شده نوامبر 30, 2021 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط کیمیا
سلام.
خواهرم  وسواس فکری و عملی OCD شدید و افسردگی شدید و استرس شدید و نامینوس داره. روانپزشک دارو میده. نمیخوره. میگه عوارضش زیاده. نمیتونم تحمل کنم.
واقعا چرا این قدر داروهای روانپزشکی عوارض زیاد دارن؟ نمیشه بدون دارو درمان شه؟
2 پاسخ
پاسخ داده شده نوامبر 30, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما کیمیا جان

نگرانی شما برای خواهرتان قابل احترام هست اما عزیزم در این مسیر بیماری های ایشان نیز عوارض روحی و جسمی کمی ندارند پس گاهی نیاز است که ما یک سری علایم معمول مثل سردرد چند روزه و یا بی قراری و بی خوابی یا پرخوابی و... را که می تواند علایم روزهای اول مصرف دارو باشد تحمل کنیم تا با شرایط بدنی ما همخوانی پیدا کند و روند درمانی بهتر شود .

در این مسیر بهتر است که کلا برای درمان هایی مشکلات روحی حتی اگر دارو درمانی هم صورت می گیرد در کنار آن روان درمانی نیز دریافت شود چون نیاز است که مشکلات روحی به صورت درونی و با بررسی علایم ایجاد شوند و احساسات و افکاری که فرد تجربه می کند مورد بررسی و درمان قرار گیرد .

در این مسیر بهتر است ایشان را تشویق به مراجعه به روان درمانگر کنید که نیاز به مصرف دارو نمی باشد در این مسیر می توانند نگرانی برای مصرف دارو را نیز با ایشان در میان بگذارند.
پاسخ داده شده مارس 26, 2023 توسط Rahnama حرفه ای (1,120 امتیاز)
سلام کیمیا بسیاری از افرادی که دچار وسواس اند یا به تعبیری بیماری وسواس یا حتی وسواس فکری فقط،آدمهای بسیار هوشمند،انسانهای بسیار شایسته و توانمند اند و صلاحیت داشتن زندگی های زیبا بانشاط معنادار و غنی را دارند ولی متاسفانه بنا به دلایلی درگیر این‌مسئله مغزی شدند...اطلاعاتی میدم‌شاید راهگشا باشه؛ در یکی از رویکردهای روانشناسی اشاره میشه که این بیماری نیست بلکه یک شرایط ذهنی ست یک شرایط خاص مغزیه و میشه مدیریتش کرد
به عبارتی یک بخشی از مغز کار خودش و درست انجام‌نمیده با دارو فقط رفع نمیشه یعنی گاهی اوقات در ترکیب دارو،انجام دادن رفتارهای خاص،نحوه برخورد با افکاری که به ذهنتون میاد امکان پذیره ولی در بسیاری از مواقع باید خودتون کاری و انجام بدید و یکسری کارهایی که انجام می‌دهید و هم‌باید انجام ندیدو تلورانس و سطح مقاومت خودتون و نسبت به فشار افکار بالا ببرید.
اتفاقی که در وسواس می افته:به طور مثال‌ دست را به شیئ زده میشه میبینی مرباست و اصطلاحا دست مربایی شده،اولین اتفاقی که می افته یک‌نجوای درونی و علامت که چیزی اشتباهه و باید اصلاح بشه و تولید اضطراب و نگرانی و اینکه برو خطا رو اصلاح کن اقدام به رفع اشکال.نکته ای که هست اینه که در افراد وسواس این قسمت درست کار نمیکنه یعنی به جای اینکه بلند شه اقدام کنه اصلاح کنه بعد دوباره بره کار بعدی بپردازه دوباره میمونه تو همین قسمت یعنی صدای ذهن میگه دوباره اقدام کن همینو دوباره اقدام کن یه جایی چرخ دنده هرز شده اصطلاحا درجازدن.حالا با تکنیک های رفتاری و فنون شناختی این حالت اتوماتیک مغز که ازبین رفته کمک میشه که خودتون بصورت دستی اینقدر انجام بدید تا تار و مسیر عصبی جدید ساخته بشه در مغز و بعد اتوماتیک میشه.
طبق قانون عصب شناختی هم‌ هر رد عصبی که بعد مدتی ازش استفاده نکنید از بین میره،این کاری است که انجام‌میشه در وهله اول.
واقعیت هایی که باید درباره وسواس به جای فرد وسواسی ترجیح اینه که روان رنجوران وسواسی،وسواس رنجشون میده اطلاق شه
-معمولا یک‌ مسئله مزمن و دیرپاست و قابلیت درمان قطعی نداره یعنی اینطور نیست که بیاد و سریع بره ولی میتونیم با ابزارهای نوین روانشناسی به زیبایی نشانگان وسواس و مدیریت بشه و شادابی ونشاط زندگی های معنادار غنی و...رو به ارمغان آورد.(براساس پژوهش های علمی یک رگه ژنتیک در وسواس وجود داره و از همه مهم تر مدارهای عصب شناختی در اثر تکرار و عادت و رفتارهای اجباری در مغز تشکیل شده
به عبارتی تا زمانی که این مدارهای مغزی حضور دارن همیشه پتانسیل و نیروی بالقوه ای پشت ذهن شماست که اون و به سمت انجام اعمال اجباری سوق بده و افکار زیاد اضطراب برانگیز یا ترساننده رو داشته باشه و...)

پس مثل دیابت که اگر بپذیره دارش،آنگاه سبک زندگیش و مدیریت میکنه و با این مدیریت تغذيه استراحت‌ کافی ورزش و...میتونه یک زندگی خوب سالم بانشاط  داشته باشه مثل هر آدم دیگه ای، فقط باید بتونید مدیریتش کنید.
_بر اساس تحقیقات نورولوژی  و اپی ژنتیک :
Neoroplasticity انعطاف پذیری عصبی مغز میتونه خودش و ترمیم کنه اگرچه آسیب دیده و اپی ژنتیک میشه با رفتارهایی که انتخاب میشه رفتارهایی که افکار و مدیریت میشه کرد با شیوه هایی که به افکار پاسخ داده میشه نه اینکه زیر سلطه افکار قرار بگیره،شیوه های اساسی مدارهای ذهنی و روی ژن اثر گذاشت.
پس متوجه شدی یک موضوع پایداره و باید بصورت پایدار با این مسئله کارکنه تا بتونه ابزارها و مهارت هایی که از علم نوین روان پزشکی و روان شناسی بالینی درمیاد و بتونه این شرایط و در تمام طول عمر مدیریت کنه.درمانی کجود نداره ولی مدیریت وجود داره و میشه این شرایط و به زیبایی مدیریت فعال کنیم.
ولی درمانش فرآیندی زمان بره و نیاز به وقت داره رهاش هم نباید بشه که مثلا ۶۰ ۷۰ درصد و برید رهانشه چون عود میکنه،عود کردن به‌ معنی برگشت به پله اول نیست اگر دوباره پروتوکل که گرفتید و بکار بره این دفع حیلی زود به جایی که بود میرسه یعنی نقطه بهبودی و برای این هم پروتوکل باید داشت.
_باید یک لایف استایل متعادل و متنوع داشته باشه،تنوع عنصر اصلی شادمانیه و سروتونین دوپامین که ترشح میشه احتمال اینکه افکار بتونن مسئله ایجاد کنن مدیریت میشه
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,017 سوال

27,721 پاسخ

29,298 دیدگاه

2,745 کاربر

سوالات مشابه
0 پاسخ 46 بازدید
سوال شده ژان 16, 2022 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط ماه نوش
1 پاسخ 67 بازدید
1 پاسخ 186 بازدید
0 پاسخ 132 بازدید
0 پاسخ 110 بازدید
سوال شده مارس 30, 2021 در آدرس بهترین مرکز مشاوره توسط بی نام
2 پاسخ 105 بازدید
1 پاسخ 64 بازدید
1 پاسخ 433 بازدید
سوال شده مارس 1, 2019 در آموزش جنسی و زناشویی توسط kh.72 ممتاز (100 امتیاز)
1 پاسخ 84 بازدید
...