مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

افزایش قد بعد از ۱۶ سالگی

539 بازدید
سوال شده دسامبر 3, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط SBOS ممتاز (120 امتیاز)
سلام. من پسری ۱۵ سال و ۸ ماهه هستم و قدم ۱۶۴ است. از بچگی کوچکتر و ریزه تر از هم سن هام بودم. قد پدرم ۱۷۱ و قد مادر ۱۶۲ هست. ایا قد من میتونه به ۱۷۵ برسه؟؟؟
در کل سبک زندگیه سالمی دارم(دو ساله فست‌فود و چیزایی مثل چیپس و پفک نخوردم) ورزش هم معمولا میکنم. ولی قدم رشد جهشی ای که تو این سن میگیره رو نداشته و از دو سال قبل حدودا هر سال ۲-۳ سانتی متر رشد قد داشتم.
کسی با شرایط مشابه من دیدید که بعد از ۱۶ سالگی رشد جهشی قد اتفاق بیافته؟؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده دسامبر 4, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در کنار سبک غذایی و ورزشی و سبک خواب نیاز است که شما از نظر ژنتیکی نیز شرایط شما بررسی شود با توجه به اینکه بیان می کنید.

بهتر است در این مسیر به متخصص غدد مراجعه کنید تا شرایط جسمی شما بررسی شود در این مورد بتوانید تا زمانی که صفحه رشدی باز هست نتیجه گیری بهتری داشته باشید.

در بیشتر موارد، قد شما توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود. با این حال، اگر والدین شما هر دو قد کوتاه یا متوسط داشته باشند، به این معنی نیست که شما به همان سرنوشت دچار خواهید شد. قد یک ویژگی چندژنی است، به این معنی که تحت تأثیر طیف وسیعی از ژن‌ها قرار دارد. اگر افراد زیادی در خاندان خانوادگی شما وجود دارند، احتمال دارد که این ژن قد بلند به شما منتقل شده باشد.

هیچ راهی برای محاسبه دقیق قد تا بزرگسالی وجود ندارد. اما می‌توانید از این فرمول ساده برای تخمین پتانسیل قد خود استفاده کنید:

قد پیش بینی شده سانتی متر = (جمع قد والدین شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا - ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

میزان رشد بافت‌های بدن هنگام خواب افزایش چشمگیری می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود نوجوانان در حال رشد هر شب 11 ساعت بخوابند تا رشد بیشینه داشته باشند. خواب خوب شبانه، بین 8.5 تا 11 ساعت، تولید هورمون‌های رشدی را افزایش می‌دهد که پربازده‌ترین زمان رشدشان هنگام خواب است.

تغذیه سالم برای رشد مناسب کاملاً ضروری است، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما برای رشد و نمو کامل دریافت می‌شود. نکته اصلی تغذیه سالم، پایبندی به یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف غذا‌های نا سالم است. ویتامین‌ها، کلسیم و روی را در بیشترین حد ممکن در رژیم غذایی خود بگنجانیم. روی و کلسیم استخوان‌ها را قوی‌تر می‌کند و رشد را تحریک می‌کند. ویتامین‌ها نیز بهترین نتیجه را از هورمون‌های رشد استخراج می‌کنند، بنابراین مصرف میوه و سبزیجات را نباید فراموش کرد تا بدن ویتامین‌هایی بهبود دهنده‌* استفاده از هورمون‌های رشد را دریافت کند.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,816 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,544 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 107 بازدید
1 پاسخ 20 بازدید
1 پاسخ 219 بازدید
...