مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

لطـــــفا هر کــــــــس که میتونه جـــــــواب بده.#*★ دانشــــــــــــگاه▲●◆✦ (◉‿◉) (✪‿✪) (✷‿✷) (。◕‿◕。) (◔‿◔) (。♡‿♡。)

130 بازدید
سوال شده Mar 12, 2022 در مشاوره تحصیلی توسط اکرم༺༽༼༻ (◠‿◕) (. ❛ ᴗ ❛.) (。♡‿♡。) (◉‿◉)
سلام.
خواهر زاده من یک مشکل مغزی داشته از نوزادی. اصلا انگار با این مشکل به دنیا اومده ولی بچگیش زیاد مانع نمیشده و مدرسه عادی رفت و دیپلم انسانی با معدل بالای 18 گرفت از مدرسه عادی. ولی هر چی سنش بالاتر میرفت این مشکل بیشتر خودش رو نشون میداد و اذیت میکرد. خصوصا از وقتی به سنین جوونی رسیده که خیلی وضعش بدتر شده. الان خیلی وضعش بدتر از اون زمانیه که بچه بود و درس میخوند.
الان میخواد دانشگاه بره. اما شرایطش مثل جوون های دیگه نیست و مشکلات زیادی داره. خصوصا اصلا نمیتونه تحمل کنه که بهش فشار بیارن. بیش از حد عصبی میشه و ممکنه به خودش یا دیگران اسیب بزنه. در واقع میشه گفت بیماری روانی داره. دانشگاه های این دوره زمونه متاسفانه سر درس و نمره و امتحان و... خیلی سختگیری میکنن و فشار میارن به دانشجوها. دختر خواهرم زمانی دیپلم گرفته که کسانی که دانشگاه میخواستن برن باید سال چهارم دبیرستان(پیش دانشگاهی) رو میخوندن و این چون اون موقع نمیخواسته دانشگاه بره پیش دانشگاهی رو نخوند. یعنی مدرک پیش دانشگاهی نداره. تو ریاضی خیلی مشکل داره که از بچگی هم خیلی مشکل داشته و الان میگه هنر دوست داره و میخواد تو رشته هنر ادامه تحصیل بده. 24 سالشه.
چه دانشگاهی میتونه بره که بهش فشار نیارن و باهاش راه بیان چون مشکل مغزی و روانی داره و بهش سخت نگیرن؟
مثلا این بچه هایی که مدارس استثنایی درس میخونن مثلا عقب مونده ذهنی یا اتیسم هستن یا جوون هایی که بچگی هاشون سالم بودن اما اسکیزوفرنی یا سایر بیماری های روانی لاعلاج میگیرن تو جوونی، کدوم دانشگاه میرن؟ مثلا همون جور که مدرسه استثنایی هست، دانشگاه استثنایی هم وجود داره؟ و این که این دختر خواهرم مدارس عادی رفته. استثنایی نرفته. اما حالا وضعش خیلی بدتر شده نسبت به بچگی هاش که مدرسه عادی میرفته. این که مدارس عادی درس خونده مشکل ایجاد نمیکنه براش الان که بخواد دانشگاه متناسب با بیماری روانی و مغزیش بره؟
1 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 12, 2022 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

نگرانی شما برای خواهرزادیتان قابل احترام هست اما در این مسیر بهتر است که او روند درمانی خود را با روانشناس و روان پزشک طی کند و در کنار بهبود شرایط روحی در مسیر درمان گام بردارد و بتواند تا جایی که برایش امکان دارد مسیر رشدی خودش را دنبال کند.

در هرصورت اگر بخاطر سخت بودن بخواهید او را محدود کنید خب سوال این است که پس او چگونه حق زندگی کردن خواهد داشت؟ در صورتی که هرگونه بیماری که ایشان داشته باشد بازهم با طی کردن روند درمان می توان امیدورا بود که مسیر رشدی بهتری داشته باشد.
دارای دیدگاه Mar 12, 2022 توسط اکرم
سلام.
اما متاسفانه مشکل خواهرزاده من قابل درمان نیست.
شاید شما قبول نداشته باشید ولی این واقعیته که وقتی که شخصی اختلالی داره که باعث شده نتونه مثل افراد سالم باشه، اگه ما این شخص رو به زور بخوایم قاطی افراد سالم بکنیم، ظلم بزرگی در حقش کردیم. چون وقتی بین افراد سالمه، ازش انتظار میره مثل افراد سالم رفتار کنه و زندگی کنه. درحالی که این شخص نمیتونه و دست خودش هم نیست. چون بیماره. وقتی این فرد بیمار بین افراد سالمه مورد سرزنش قرار میگیره که چرا مثل بقیه نیست و خودش هم همش ناتوانی هاش و تفاوت هاش با دیگرانی که سالم اند به چشمش میاد و ناامید میشه. دیگران هم ممکنه اذیتش کنن چون مثل اون ها نیست.
مثلا بچه ای که مشکل ذهنی داره رو مادر میذاره مدرسه عادی و خوشحاله که بچه اش مدرسه مدرسه عادی میره. مردم حرف درنمیارن و... اما معلم تو کلاس هر مبحث رو سه بار میگه. بچه های عادی یاد میگیرن.  اما واسه این بچه هر مبحث باید صدبار گفته شه تا یاد بگیره. معلم کلافه میشه و میگه این چه بچه ای هست شاگرد من شده. این همه وقتم رو میگیره؟ حتی ممکنه با این بچه بدرفتاری کنه. این بچه هم میبینه همه همکلاسی هاش راحت یاد میگیرن. فقط این نمیتونه. ناامید میشه و احساس ناتوانی میکنه. بچه های دیگه هم ممکنه مسخره اش کنن و اذیتش کنن. در حالی که اگه مدرسه استثنایی میذاشتش مادرش، معلمی داشت که میدونست چه جوری باید به این بچه اموزش بده و هر مبحث رو صدبار میگفت. بقیه بچه ها هم صدبار نیاز به توضیح داشتن و مثل این بچه بودن. پس این بچه احساس ناتوانی و ناامیدی نمیکرد. بچه های دیگه هم مثل این بودن و اذیتش نمیکردن.
افراد رو باید با توجه به توانایی هاشون تقسیم بندی کرد و با توجه به توانایی هاشون ازشون انتظار داشت.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,061 سوال

27,824 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,572 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 393 بازدید
2 پاسخ 174 بازدید
1 پاسخ 101 بازدید
سوال شده ژان 11, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط s83 حرفه ای (400 امتیاز)
1 پاسخ 354 بازدید
3 پاسخ 124 بازدید
سوال شده ژوئیه 14, 2023 در اعتیاد و درمان ها توسط حسین ممتاز (100 امتیاز)
...