مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

دخترم دوستی نداره

170 بازدید
سوال شده مارس 13, 2022 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط وحیده
با سلام.
من یه دختر ده ساله دارم. از ۴ سالگی به مهد رفته اوایل هم تو مهد نمیموند به سختی عادت کرد. در ۵ و ۶ سالگی به تدریج دوستانی داشت ولی بیشتر اوقات از دست اون دوستا ناراحت بود مثلا همیشه بازی که اونا میگن باید بازی کنم به حرف من گوش نمیدن یا برخی اوقات با این بازی نمیکردن. تا رسید اول ابتدایی دوباره تو مدرسه با دو تا دختر که بغل دستش مینشستن دوست شد چون تازه وارد بود تو اون مدرسه بقیه از آمادگی با هم بودن به جز دو سه نفر. که باز همون مشکل بازی رو در اول هم داشت بعدا هم من و هم خودش فهمید که اخلاق اون دو تا خوب نیست یکیش دروغگو بود و اون یکی با تهدید اینکه اینکارو کنی قهر میکنم . بهش گفتم با کسای دیگه دوست بشه میگفت فلانی همش قهر میکنه فلانی منو بازی نمیده. دوم هم تو اون مدرسه بود و تقریبا ۴ روز هفته گلایه هایی از این دست . تا این که مدرسه ها تعطیل شد و سوم رو به یه مدرسه دولتی بردم تو مجازی هم با یکی دوست شد ولی یه مدت بعد اون باهاش قهر کرد بدون علت. بعد امسال آوردم نزدیک خونه غیر انتفاعی تو مجازی چون باهاشون آشنا نبود در حد سلام و چطوری بود حالا که دو هفته هست مدرسه ها باز شده دوباره مشکل سابق اومد حالا هفته اول میگفت کنار فلانی هستم خوبه از این هفته همش گفت اون زیاد با من حرف نمزینه من با فلانی میخوام دوست شم پیش اون بشینم معلم هم جاهاشون رو عوض کرد حالا امروز اومد که اون دختر بدون علت با من قهر کرد و شروع به گریه که هیچ کس با من دوست نمیشه هر کی با یکی دوسته . به خدا نمیدونم چیکار کنم. منم بهش میگم وقتی به سن من برسی میفهمی دوست اینا ارزشی نداره همه دنبال منفعتشون هستن. تو رو خدا چیکار کنم میترسم افسرده و غیر اجتماعی بشه
1 پاسخ
پاسخ داده شده مارس 14, 2022 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام هست در این مسیر نیاز است که دیدگاهای خود کودکتان با صحبت با خود او مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم کمک کنیم مسیر تعاملی بهتری را بسازد اما مواردی که شاید به شما در رفع مشکل فرزندتان کمک بیشتری کند را در زیر بیان می کنیم.

1. در اول اینکه بهتر است اجازه بدهید او مسیر ارتباطی خودش را بسازد اینکه بچه ها پنهان کاری دارند و یا قهر می کنند یک روند طبیعی هست و اگر قرار باشد دائم دوستان او را انالیز کنید و با دقت زیادی بخواهید روابطش را کنترل کنید خب این می تواند هم حساسیت بیشتری برای او در روابطش ایجاد کند و هم استقلال او را در یک رابطه بگیرد .

خب قهر کردن در بازی و روابط کودک ها طبیعی هست همانطور که بعد از ان نیز با یک اتفاق ساده آشتی خواهند کرد پس بهتر است بجای دادن راحل برای قطع ارتباط اجازه بدهید که او خودش مسیر تفکر را طی کند و در اینگونه مواقع اگر می خواهید به او کمک کنید از او سوال کنید تا تفکراتش به چالش کشیده شود. مثلا اینکه بپرسید خب به نظرت میشه چظوری این رابطه رو دوباره به آشتی رسوند، به نظرت دوستت از چیا میتونه ناراحت شده باشه و...

2. فرزند شما یک کودک است و پذیرش دنیای کودکانه او از اهمیت زیادی برخودار می باشد پس بهتر است که اجازه بدهید او احساساتش را بیان کند و در اینگونه مواقع حتی اگر چیزی برای گفتن ندارید بهتر است تنها شنونده باشید.

اینکه به او بیان می کنید وقتی هم سن شما شد متوجه می شود که این روابط دسوتی ارزش ندارد ممکن است به او این حس را بدهد که شما شرایط او را درک نمکنید.

3. بهتر است که سعی کنید در روابط با خانواده و مخصوصا خودتان به او اجازه بدهید که احساساتش را بیان کند در کنار اینکه به هیچ عنوان از قهر و یا سرزنش کردن استفاده نکنید تا او فرصت بیان کردن داشته باشد .

در کنار اینکه یادبگیرد در زمان روبرو شدن با مشکلات می توان از تعامل استفاده کرد بجای گریه و یا قهر و...

در این مسیر گفتن قصه با همین موضوعات و اجازه برای کمک به شخصیت های داستان برای رفع مشکل می تواند کمک زیادی به کودک شما بکند.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,056 سوال

27,815 پاسخ

29,376 دیدگاه

2,764 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 145 بازدید
2 پاسخ 809 بازدید
3 پاسخ 1,894 بازدید
2 پاسخ 684 بازدید
6 پاسخ 2,610 بازدید
2 پاسخ 293 بازدید
2 پاسخ 363 بازدید
2 پاسخ 619 بازدید
2 پاسخ 475 بازدید
سوال شده فوریه 9, 2018 در قبل از ازدواج توسط منا جان
1 پاسخ 486 بازدید
سوال شده ژان 14, 2018 در دوستی یا نامزدی توسط دریا
...