مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

دخترم به شدت لجبازه

105 بازدید
سوال شده فوریه 22, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
سلام ووقت به خیر
دخترم ۳سالشه وفوق العاده لجبازه.باشنیدن هرچیزی که خلاف میلش باشه گریه میکنه ووسایل روبه اطراف پرتاب میکنه.وقتی میریم بازاربیشتروقتمون صرف خریدن تنقلات وآروم کردن اون میشه.دیگه تقریبا خونه نشین شدیم.چندباررفتیم مسافرت امامجبورشدیم برگردیم تالااقل مزاحم بقیه نباشیم. برای داشتن هرچیزی فورا میزنه زیرگریه واونقدرگریه میکنه تایاخریده بشه یازیرگریه خوابش ببره.به هیچ حرفی گوش نمیده.وقتی میگیم این کاررونکن عمداًهمون کارروانجام میده.اطرافیان میگن زیادی لوسش کردید.
ممنون میشم راهنماییم کنیدچی کارکنم که لااقل اینقدرگریه نکنه ویه کم به حرفهامون گوش بده.ویادبگیره که هرچیزی که خواست نمیشه فوراً خریده بشه.
1 پاسخ
پاسخ داده شده فوریه 23, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
با سلام خدمت شما دوست عزیز

به نظر می رسد که فرزند شما از این رفتار برای رسیدن به خواسته خود استفاده می کند و متوجه شده است که از طریق فریاد زدن ، پرخاش، پرتاب کردن و... می تواند توجه شما به خود جلب کند . کودک متوجه می شود که در جمع می تواند با این رفتارها بیشتر به خواسته های خود برسد و سعی می کند زمانی که در جمع قرار دارد از موقعیت خود استفاده کند و این رفتار کودک بخاطر لجبازی با شما نمی باشد بلکه رفتار اشتباهی است که در او شکل گرفته است . بهتر است حتی در جمع به رفتارهای اشتباه او توجه نکنید و سعی کنید که او را بغل کنید و به یک محیط آرام تر و بدون حضور دیگران ببرید و به او بگوید که رفتارش اشتباه است و به دلیل اینکه رفتار درستی نداشته است نمی تواند به خواسته خود برسد و یا برای او توضیح بدهید که امکان به دست اوردن این خواسته در زمان فعلی وجود ندارد فرزند شما به سنی رسیده است که می توانید به او صبر کردن را یاد بدهید بهتر است مثلا از خواسته های کوچک استفاده کنید و بگویید اجازه بده مثلا ظروف را بگذارم آشپزخانه می آییم و وسیله مورد نظرت را به شما می دهم و ... سعی کنید رفتارهای هرچند کم ولی درست او را تشویق کنید و به او دقیقا بگویید که مثلا این بستنی را به تو می دهم چون با صدای آرام خواسته خود را بیان کردید . سعی کنید از قصه استفاده کنید و مشکلات فرزندتان را به صورت قصه بیان کنید و از او بخواهید که با شما همراهی کند مثلا بگویید به نظرت الان سارا برای اینکه از مادرش بستنی درخواست کند می تواند چگونه این موضوع را بیان کند ؟ بگذارید ذهن او راحل های مختلفی را پیدا کند . از ستاره استفاده کنید و برای رفتارهای مثبت او به او ستاره بدهید و به او بگویید که وقتی ستارها پنج تا شد برایتان مثلا فلان چیز را می خرم دقت کنید که جایزه باید برای او جذاب باشد از این طریق او صبر کردن و رفتار درست را آموزش می بیند و در سری بعد میزان ستارها را کمی بیشتر کنید . دقت کنید که برای حذف رفتارهای نادرست نیاز به صبر و آرامش به همراه زمان می باشد و شما نباید توقع داشته باشید با چند روز در رفتار دخترتان معجزه رخ بدهد بهتر است به روند خود ادامه بدهید و تداوم داشته باشد تا به نتیجه برسید . بهتر است خودتان از فریاد زدن و یا تنبیه بدن او خوداری کنید چون می تواند باعث افزایش رفتار اشتباه او شود و از آن به عنوان الگو استفاده کند بهتر است محکم نه بگویید و حتی اگر گریه شدید بود برای او با آرامش توضیح بدهید و بگذارید اگر بازهم گریه کرد ادامه بدهد اگر شما اذیت شوید و به او خواسته اشتباهش را بدهد این رفتار در او تثبیت می شود و باز تکرار می کند اما زمانی که متوجه شود با داستان و بازی و صحبت شما که چه رفترای را انجام بدهد که به خواسته خود برسد کم کم آن را جایگزین دادو فریاد می کند.برای این موضوع می توانید به صورت حضوری به روانشاس مراجعه کنید تا رفتارهای دختراتان مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد.

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
02122354783

شاد باشید
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,061 سوال

27,823 پاسخ

29,379 دیدگاه

2,632 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 145 بازدید
سوال شده Mar 1, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط ☆لیلا☆ ممتاز (120 امتیاز)
1 پاسخ 156 بازدید
سوال شده سپتامبر 13, 2020 در مشاوره خانواده آنلاین توسط بی نام
1 پاسخ 613 بازدید
1 پاسخ 168 بازدید
2 پاسخ 255 بازدید
...