مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

وسواس شدید در انجام واجبات

128 بازدید
سوال شده دسامبر 23, 2020 در مشاوره مذهبی توسط بی نام
سلام من نوجوان ۱۹ ساله * هستم که سال هاست درگیر وسواس شدید در انجام نماز ، غسل و وضو هستم از خیلیا کمک خواستم که کمکم کنن بهم مبگن که مثل مردم عادی باش یا بهش اعتنا نکن ، اینا رو مبدونم اما موقع عمل نمیتونم بهش عمل کنم مثلا موقع غسل ۲۰ دقیقه طول میکشه که انجام بدم از بس اب میریزم که به تمام بدنم بریزه همه * اینا رو هم میدونم که میکن باید با ۵/۶ لیتر غسل کرد یا نمازم ۱۵/۲۰ دقیقه طول میشکه چون هی تکرار میکنم که اشتباه نباشه تلفظام و ایستادن بعد رکوع که واجبه این قدر وایمیستم که نکنه شاید یک بار تکون خورده باشم و وضوهم پنج دقیقه طول مبکشه از بس دست میکشم که هی حس میکنم اب نرسیده مثلا  میرم فیلمای تلفظ نماز نگاه میکنم یا میگیرم کم و بیش اما موقع نماز هی تکرار میکنم از ته حلقم ، خسته شدم میدونم کار شیطون لعنتی هست کاری کرده من اینجوری بشم کع وقتی میخوام نماز کنم چون میدونم سختمه انگار مرگم میشه نماز کنم خیلی کلافم از تون خواهش میکنم کمکم کنید که بتونم نجات بدم خودمو بعضب مشکلات وسواسمو برطرف میکنم باز یک چیز دیگه میاد سراغم از بس محکم حرفا رو میگم موقع نماز سردرد میشم خواهش میکنم کمکم کنید لطفا حرفای کلیشه بهم نگید من میخوام خودمو نجات بدم .ممنون
1 پاسخ
پاسخ داده شده دسامبر 23, 2020 توسط Khahar حرفه ای (27,740 امتیاز)
سلام

دین اصلا سخت گیری نداره و بر اساس اصل سادگی در میان مردم محبوب بوده. این تاکیدات شما به بعضی موارد هست که آزارتون یده در صورتی که از نظر دین پذیرفته شده نیست. مگه لاضرر و لا ضرار فی السلام رو نشنیدید.

با مراجعه به روانپزشک می تونید دارو درمانی کنید. ببینید این دارویی که میدهند نه عوارض دارد، نه خواب آور هست و نه نایاب. خیلی از افراد استفاده می کنند و  اتفاقا برای وسواس موثر هست.

کتاب آیت الله مظاهری در باب راه های درمان وسواس رو میتونید دانلو کنید و بخونید. اگر یقین داشته باشید که مرجع ، فرد عالمی هست که باید در تکالیف به وی اقتدا کرد پس باید آنچه رو که حکم کرده انجام بدید. شما می تونید پخش نماز از افراد مشهور در تلویزیون رو ببینید ، ایا خودوشن رو خفه می کنند؟ آیا به شیوه خاصی حروف ور ادا می کنند یا بیش از حد طولش میدن؟ حتی اگر دقت کنید فردی که اصفهانی یا ترک هست بالهجه نماز میخونه و این ابدا مشکلی نداره. مهم حضور قلب هم هست. اون قدر نباید به ظواهر توجه کنید که از عمق و معنای نماز غافل بشید. ضمنا شک کثیرالشک باطل هست. شما اگر یکدور رساله مرجعتون رو بخونید متوجه میشید که به شک بعد از عمل نباید توجه کرد. حتما رساله مرجع  رو تهیه بفرمایید. آنچه که بسیار توصیه شده نماز اول وقت و با حضور قلب هست. هیچ جا به سختی و عسر و حرج تاکید نشده.  مواردی که اشاه کردید نشون میده درک و اطلاع درستی از احکام ندارید  و صرفا یک سری مسائل رو شنییدید.

در نماز حتی میشه یک گام به اطراف قدم برداشت. اما صورت باید رو به قبله باشد.  پیامبر در میانه نماز امر به تغییر قبله رو دریافت کردند و تغییر جهت دادند. در واقع شما فکر کردید باید مجسمه باشید در صورتی که باید به شیوه متعارف نماز بخونید. و مهم داشتن ارامش در نماز هست نه جست و خیز. یعنی اگر تازه واردی آمد فقط متوجه شود شما در رکوع هستید و حالت نماز دارید. مگر نشنیده اید که تیر را از هنگام نماز از پای امام  در آوردند، یا مومنین در نماز اشک میریزند . مگر شما ماجرای سجده طولانی پیامبر رو نشنیدید؟ این ها نشون میده ملاک ما مجسمه بودن نیست بلکه بر هم نخوردن حالت نماز هست.

برای وضو هم همین امر صدق میکنه. نباید اونقدر کارتون رو تکرار کنید که از حالت وضو خارج بشید. دعای وضو رو حتما میدونید چی هست؟؟ یک وضو در حد همین دعای کوتاه و یک دقیقه ای باید طول بکشه. علما و مراجع ما همه اگر قرار بودند به شیوه * شما عمل کنند که همه دین زده  میشدند و مصیبت بود. با این که ریش دارند اما دستی میکشند و تمام.

این مواردی که گفتید بعضی ناشی از نا آگاهی و ندونستن هست و بعضی وسواس فکری. حتما به پزشک مراجعه کنید. چون دارویی که تجویز می کنند برای درمان وسواس واقعا موثر هست. و به راحتی بعد از یک مدت میتونید رهاش کنید. عوارض نداره و قیمتش هم کم هست.

موفق باشید.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,063 سوال

27,829 پاسخ

29,381 دیدگاه

2,992 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 88 بازدید
2 پاسخ 331 بازدید
0 پاسخ 171 بازدید
0 پاسخ 103 بازدید
1 پاسخ 284 بازدید
1 پاسخ 458 بازدید
سوال شده دسامبر 19, 2019 در آموزش جنسی و زناشویی توسط parinaz74 ممتاز (140 امتیاز)
1 پاسخ 63 بازدید
3 پاسخ 524 بازدید
...