مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

خدا چیست و آیا ادیان و دین اسلام قابل اعتماد هستند؟

307 بازدید
سوال شده می 3, 2023 در مشاوره مذهبی توسط بی نام
سوالم چند مرحله داره.

اول در مورد وجود خداست. برهان هایی که برای وجود خدا بیان میشن معمولا بر اساس تصورات انسان ها ساخته شدند. یعنی چون انسان ها فکر میکنن هر چیزی که منظمه یه ناظمی داره. چون فکر میکنن هر معلولی علتی داره(هر چند این جمله خودش باگ داره مثل اینه که بگیم هر مفعولی فاعلی دارد. از کجا میفهمید یه چیزی معلول هست یا خیر؟). به صورت خلاصه بخوام بگم در واقع آدما تمایل دارن هر جا که علتی براش ندارن یا هر جا که براشون سوال پیش میاد و جوابشو نمیدونن یه جوابی بسازن. اینو به وضوح میشه توی افسانه ها و داستانا و حتی ادیان شرقی دید.

دوم در مورد پیامبران هست. هیچ دلیلی وجود نداره که اون خدایی که عامل به وجود آمدن جهانه همون خدایی باشه که با انسان ها ارتباط برقرار میکنه. اصلا چرا ارتباط برقرار کنه؟ همونطوری که حیوانات با غریضشون متوجه میشن باید چیکار کنن انسان ها هم متوجه میشن. چرا باید وقتی دعا میکنم با خدای ناظم مثلا ارتباطی برقرار بشه؟

اگه پاسختون در این مورد معجزات پیامبران هست باید بهتون بگم که قبل از این پیامبرایی که میشناسیم هم افسانه های زیادی وجود داشتن و مردم اون زمان فکر میکردن راسته ولی ما الان باور نمیکنیم. الان من بهتون بگم یه پیامبری زمان ما وجود داره که آدما رو نصف میکنه نصفشون میره یه طرف نصف دیگشون میره یه طرف دیگه باور میکنید؟ حتی اگه از نزدیک هم ببینید بازم فکر میکنید حقه ای در کاره. پس چرا از معجزات اطمیان دارید؟ علتش این نیست که میترسید از اینکه باوراتون غلط باشه؟

اگر هم به قرآن میخواید اشاره کنید همون طوری که خیلیا بودن که قبولش داشتن خیلیا هم قبولش نکردن و خود من نمیدونم میشه بهش گفت معجزه یا نه. به نظرم در حد کتاب ادبی خوبه. بازم شاید اشتباه کنم. همان طور که متخصصانی بودن که معجزه دونستنش برعکسشم وجود داشته.

سوم در مورد دینی هست که به ما رسیده. فرض کنید این شبهات اول و دوم رو گذاشتم کنار و دین رو پذیرفتم. واقعا فکر میکنید هیچ خطایی در رسیدن دین به دست ما وجود نداره؟ همین که این همه فرقه وجود داره نشونه پر از خطا بودنشه. (میتونستم چند تا از خطاهای شیعه که با نص قرآن در تضاده و تو کتابای درسی آموزش میدن رو بنویسم اما جاش نیست.)

حالا سوال اصلی که دارم اینه به نظرتون با این همه تزلزل دینی که به دست ما رسیده منبع درستی برای تصمیم گیری یا حکومت یا زندگیه؟ خیلی وقتا احکام با عقل در تضادن (هر چند نمیپذیرید و توجیه میکنید) اما به نظرم واقعا نمیشه و نباید انقدر بهش تقدس داد و بهش اعتماد کرد. نظر شما چیه؟
2 پاسخ
پاسخ داده شده می 3, 2023 توسط بی نام
پاسخ به سوال شما بسیار پیچیده است و نیاز به بحث های طولانی دارد. اما به طور کلی، دین به عنوان یک سیستم اعتقادی و فرهنگی، تاثیرات بسیاری در جامعه و زندگی افراد داشته است و همچنان هم دارد. اما باید توجه داشت که دین نباید به عنوان یک منبع تصمیم گیری برای حکومت و زندگی در نظر گرفته شود، بلکه باید با توجه به شرایط واقعی جامعه، از دین به عنوان یکی از منابع مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، باید به دین با اندازه گیری و تحلیل منطقی نگریست و از تعصبات و افراط گرایی در این زمینه پرهیز کرد.
پاسخ داده شده 10 مارس 2024 توسط Amir20gnchelsi حرفه ای (460 امتیاز)
من شما رو دعوت میکنم به دوره مجازی دو بی دو  و دوره بی نهایت این دو دوره رایگان می‌تونه جواب سوالاتون باشه  سوال1 وجود خدا با استفاده از این مسئله معلوم میشه فکر کن تو یه جزیره وارد میشی همه افراد جزیره بدون هیچ نوع ثروت و حتی منابع غذایی هستند ولی زنده ،نیازمند ولی زنده شما با خودت فکر می کنی که حتما کسی هست  که خیلی پولداره و این جزیره رو  غذا میده چون اگه حتی یکروز دیر کنه همه میمیرم مسئله وجود خدا هم اینطوری بیان میشه که ما همه انسانیم و نیازمند پس باید یک خدای بی نهایت و بی نیاز باشه تا اونهمه موجودات که از خودشون چیزی ندارن زنده باشن و پایدار حتما سوال پیش میاد که ما نیاز هامون رو از طریق همدیگه حل می کنیم ولی نیازمند از نیازمند باعث به وجود اومدن دور میشه
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,063 سوال

27,829 پاسخ

29,381 دیدگاه

2,635 کاربر

سوالات مشابه
0 پاسخ 70 بازدید
سوال شده دسامبر 13, 2023 در مشاوره مذهبی توسط Amiralibabai_1 ممتاز (100 امتیاز)
2 پاسخ 239 بازدید
2 پاسخ 187 بازدید
سوال شده سپتامبر 15, 2020 در مشاوره مذهبی توسط مبینا
4 پاسخ 332 بازدید
سوال شده ژان 18, 2020 در مشاوره مذهبی توسط کامیار
1 پاسخ 196 بازدید
سوال شده اوت 25, 2018 در مشاوره مذهبی توسط بی نام
2 پاسخ 161 بازدید
1 پاسخ 110 بازدید
سوال شده دسامبر 21, 2020 در مشاوره مذهبی توسط بی نام
0 پاسخ 69 بازدید
0 پاسخ 77 بازدید
سوال شده ژوئن 7, 2020 در آدرس بهترین مرکز مشاوره توسط بابونه حرفه ای (2,920 امتیاز)
5 پاسخ 539 بازدید
...