مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

عشق و تعلق خاطر نوجوانی

147 بازدید
سوال شده Mar 21, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط ...
سلام میشه در مورد عشق نوجوانی بگید. فکر میکنم اگه تجربش نکنم پوچ میشم و از طرفی کسی ما رو درک نمی کنه و با هر کس صحبت میکنیم میگه درستو بخون ، دهنت بو شیر میده و یا ورزش کن و چیزای دیگه . چرا توی این دوره سخت باید تنها باشیم چرا اجازه نداریم مسیر رشد زندگیمون رو با هم طی کنیم چرا باید ۱۵ سال دیگه صبر کنم و حسم رو دفن کنم تا زمان ازدواج برسه؟ لطفا کمکم کنید .
1 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 22, 2021 توسط Aramis
ویرایش شده Mar 22, 2021
سلام دوست عزیز.خود من یک نوجوان ۱۶سالم،معدود بار به شدت شده از جنس مخالفی خوشم بیاد،اما وارد رابطه نشدم و فقط حساسیت پیدا کرده بودم این عشقها بشدت ذهنم رو مشغول میکردن و  احساس دلتنگی از فردی که چندین بار غیر منتظره دیده بودمش میکردم و هنوز هم احساساتی عاطفی به جنس مخالفی دارم اما سعی دارم با صحبت با خانواده،تحقیق و مطالعه،ورزش و رقص پرداختن به علایق هنری و این مسائل خودم رو سرگرم کنم و دیگه درباره اون فرد رویا های خیالی نکنم.پس من هم این احساسات رو تجربه میکنم و کرده ام.
از این بابت خوشحالم که با جنس مخالفی رابطه نداشتم و توی فضای مجازی با اونها مهمون صحبتهای بیهوده نمیشم و از برنامه های مفید استفاده میکنم.
حساسیت ،عاشقی و علاقه به جنس مخالف در نوجوانی بخاطر تغییرات هورمونی کاملا طبیعی هست،عشق های نوجوانی پایدار نیستند این موضوع توسط تحقیقات ثابت شده و اکثر عاشقی های نوجوانی به ازدواج ختم نمیشن و در صورت ازدواج منجر به طلاق،طلاق عاطفی،شانه خالی کردن از مسیولیتهای زندگی،مشاجرتهای همسران و...میشود.تجربه نکردن این عشقها غیرارادی هست و ممکنه شما یک لحظه از جنس مخالفی خوشتون بیاد.و این کاملا معمولیه برای شما که نوجوانید.درسته والدین و بزرگترها ممکنه ما نوجوانان رو درک نکنن،به این دلیل ک زمانه نوجوانهای امروزی تغییر کرده و با انقلاب رسانه ای و مجازی ما رشد کردیم و در حال رشدیم و نوجوانی انها با این حجم از پیشرفتها روبه رو نبوده،و کمی درک کردن رو سخت میکنه.ورزش کردن برای همه سنین پیشنهاد میشه اما برای نوجوانها بخاطر انرژی بسیار زیادی که دارن و برای دوری از مسائلی که ذهن رو  مشغول میکنن پیشنهاد میدن (چون ذهن نوجوانان ممکن هست در این دوارن بسیار مشغول مسائل حتی ریز و کم اهمیت بشه )که نوجوان ورزش کنه چون شادابی میبخشه و نوجوانی بهترین اوقات طلایی ورزش و تناسب اندام و داشتن رژیم غذایی غنی هست.
درسته شما شاید بخواهید با عشق خودتون زندگی رو بگذرانید اما تصمیمات نوجوانی بر پایه هوس و اشتیاق به جنس مخالف هستند و نوجوانان بسیار خیال پردازی جنسی درباره آینده خود،عشق خود،ازدواج،همسر و فرزندان خود میکنند،خود من هم اینرو بارها تجربه کردم و بعد ها متوجه بسیار دور بودن این رویاها شدم.دوست عزیز دقت کنی که زمان ازدواج برای همه یک زمان نیست،شاید نوجوانی در ۱۹سالگی آماده ازدواج باشد  و شاید جوانی در ۳۰سالگی،اما چیزی که حائز اهمیت هست این هست که بهتر هست ازدواج در نوجوانی رخ نده بابت تصمیمات هیجانی نوجوان.بهترین سنین ازدواج برای دختران۲۴ سال به بالا و پسران ۲۷سال هست.ازدواج های نوجوانی و عاشقی ها و روابط با جنس مخالف مشکلات بسیار بزرگی مثل  ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند ایدز بدلیل ناآگاهی نوجوانان از مسائل جنسی به صورت صحیح،بارداری ناخواسته،سقط جنین بدلیل عدم آمادگی فضای رحم تازه شکل گرفته در دختران نوجوان و کوچک بودن لگن خاصره برای نگه داری جنین و همچنین زایمان طبیعی برای مادرانی که زایمان طبیعی را انتخاب میکنند،افسردگی بعد از اتمام رابطه های عاشقی،طلاق به دلیل عدم سازش زوجین و درک تفاوتهای فردی و مسیولیت نپذیری همدیگر،عدم تحمل مسئولیت زندگی،خودکشی بابت مسئولیتها و فشارهای زندگی اعم از کار،تربیت و پرورش فرزند،خانه داری،همسرداری،تامین نیازها و...را به دنبال دارد.
عاشق شدن یک تحرک عاطفی است که در هر سنی رخ می دهد، اما برای نوجوانان کنترل احساسات حتی سخت تر است. تغییرات هورمونی، ناشی از تحولات مغز و بدن، به شدت در ایجاد احساسات شدید و جذابیت جنسی و عاشق شدن نوجوان نقش دارد.تحقیقات روان‌شناسان در حداقل سی سال اخیر نشان می‌دهد که عشقی که در نوجوانی و آغاز جوانی به دست می‌آید، تنها هیجانی زودگذر است و به سرعت از بین می‌رود. نوجوان دستخوش هیجاناتش است. یکی از این هیجانات علاقه‌ای است که به جنس مخالف نشان می‌دهد. این عشق از شناخت به دست نیامده و همین ماجرا را به تلخی می‌کشاند. بسیاری از نوجوانان طرف مقابلشان را حتی خود انتخاب نمی‌کنند. دوستشان که رابطه‌ای با جنس مخالف دارد، پیشنهاد می‌کند که او نیز با دوست طرف مقابلشان ارتباط برقرار کند. به همین سادگی. حتی داستان از دیدن چهره­ زیبا و فریفته‌شدن فرا‌تر می‌رود و فرد بدون آن­که فرد مقابلش را ببیند عاشق او می‌شود! انتظار دارید این دوستی پایان زودگذری نداشته باشد؟
عشقهای نوجوانی در اکثر موارد تنها پایه بر موارد ظاهری جنس مخالف مانند نوع پوشش،هیکل،وضعیت مالی،چهره،صدا و...رخ میدهد.

نوجوانان نمی‌دانند که هیجانشان برای آن­که بودنش توجیه شود، نیاز به استدلال دارد. برای همین شروع می‌کنند به استدلال‌بافی که این فرد مقابل، همان است که همیشه به دنبالش بوده‌اند. زمان به آن‌ها نشان خواهد داد که این­گونه نیست و حرف علمی روان‌شناسان بر پایه اصولی است.
just Friend  اصطلاحی است که بسیاری از پسران و دختران برای توجیه رابطه­ دوستیشان با جنس مخالف می‌گویند. این اصطلاح که معنای دیگر آن در نظر نوجوانان «دوستی پاک» است، به معنای آن است که می‌شود با یک فرد از جنس مخالف دوست شد، بدون آن­که انگیزه­ جنسی در میان باشد و ارتباط غیرشرعی و غیراخلاقی و در یک کلام «ناپاک» وجود داشته باشد. دکتر دیوید باس، به صراحت تاکید می‌کند که دوستی صرف با جنس مخالف امکان‌پذیر نیست. دوستی با جنس مخالف، تابع شرایط جنسیت زن و مرد است. جنس مذکر ـ آگاه یا ناآگاه ـ در رابطه­ دوستی با جنس مخالف به دنبال رابطه­ جنسی است و جنس مونث به دنبال یافتن حمایت عاطفی و روانی و اجتماعی. این دو انگیزه­ متفاوت دیری نمی‌پاید که نارضایتی ایجاد می‌کند و یا رابطه­ جنسی با اجبار برقرار می‌شود که احساس گناه و از دست دادن حمایت عاطفی را در دختر ایجاد می‌کند و او را از رابطه بیرون می‌برد و یا این رابطه ایجاد نمی‌شود که پسر رابطه را ترک می‌کند.

وقتی چنین موردی را برای نوجوانان گفتم، باور نمی‌کردم که تمامی آن‌ها ـ تاکید می‌کنم؛ تمامی آن‌ها ـ این مورد را نمی‌دانستند و به گونه دیگری فکر می‌کردند و باور داشتند و بر اساس آن رفتار می‌کردند.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,065 سوال

27,829 پاسخ

29,381 دیدگاه

2,162 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 178 بازدید
1 پاسخ 73 بازدید
1 پاسخ 353 بازدید
0 پاسخ 62 بازدید
سوال شده فوریه 16, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط B_h_s ممتاز (140 امتیاز)
1 پاسخ 80 بازدید
سوال شده فوریه 16, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط B_h_s ممتاز (140 امتیاز)
2 پاسخ 280 بازدید
1 پاسخ 97 بازدید
سوال شده اکتبر 5, 2022 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
1 پاسخ 201 بازدید
...