مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

همسر بدبین و شکاک

103 بازدید
سوال شده اوت 3, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط هلما
سلام،یکسال ازدواج کردم،شوهرم بدبینی شدید داره بهم،توی رابطه هم منو سیلی میزد،تو این یکسال خیلیم سیلی بهم زده حتی خارج رابطه،اسم یه همکار آقا رو به اسم و فامیل ثبت کرده باشم میگه اون مرده کیه،با تو چیکار داره،هر بار همکار اقا باهام تماسگرفته اول شوهرم برداشته و گفته شما و کارتون چیه و بعد داده من گوشیو،بهم هشدار میده فلان مرد همسایه هیزه مراقب باش و...موارد زیاده از کاراش برای گفتن
خواهشا کمکم کنید
1 پاسخ
پاسخ داده شده اوت 3, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما هلما جان

درک میکنم که این شرایط برایت با فشار روحی زیادی همراه شده است اما در این مسیر نیاز است که حتما به این سبک رفتاری و شخصتیی همسرت توجه بیشتری کنی چون این مواردی که بیان می کنید می تواند نشان از اختلال شخصیت پارانوئید داشته باشد .

افرادی که اختلال شخصیت پارانوئید دارند، الگوی بلندمدت و فراگیر بی‌اعتمادی و سوءظن را به اطرافیان نشان می‌دهند. آنها تقریبا همیشه باور دارند که دیگران انگیزه‌های بد و پلید دارند و به دیگران شک دارند. آنها باور دارند که دیگران قصد فریب، صدمه و سوء‌استفاده از آنها را دارند ودنیا جای خطرناکی است. این در حالی است که هیچ شاهدی برای باور خود ندارند. اگرچه این امر که به دیگران به چشم تردید بنگریم تا اندازه‌ای طبیعی است و برای همه اتفاق می‌افتد، ولکن افرادی که اختلال شخصیت پارانوئید دارند سوءظن‌هایشان شدیدتر است و همه حوزه‌های زندگی آنها از جمله کار و روابطشان را شامل می‌شود و تقریباً همه جا و نسبت به همه کس وجود دارد.

اگرچه در ظاهر، آنها بسیار منطقی و واقع‌گرا و فاقد احساس به‌نظر می‌رسند، ولکن اغلب احساسات ناپایداری از خصومت، لجاجت همراه با زخم زبان را نشان می‌دهند. رفتارهای تدافعی و همراه با سوءظن آنها باعث واکنش خصمانه دیگران می‌شود. این واکنش دیگران باعث می‌شود فردی که اختلال شخصیت پارانوئید دارد تصورش مبنی بر آنکه دیگران رفتار دوستانه و مهربانانه‌ای با او ندارند تائید شود؛ در حالیکه رفتار خود فرد علت ایجاد این واکنش شده است. این امر فرد را در دور باطلی می‌اندازد که نمی‌تواند از آن خارج شود و هر رفتاری از سوی او، باورهایش را بیشتر تائید می‌کند.

از آنجایی که این افراد همواره به دیگران شک دارند و به کسی اعتماد نمی‌کنند، مجبور هستند که مستقل بوده و به‌خود متکی باشند. آنها به‌شدت کنترلگر هستند و نیاز دارند بر آنچه اطراف آنها می‌گذرد کنترل داشته باشند. آنها افرادی سخت، منتقد از دیگران و فاقد مهارت و توانایی همکاری با دیگران هستند و در برابر هرگونه انتقاد به‌شدت حساس بوده و آن را نمی‌پذیرند.

همسر پارانوئید شما همیشه خود را محق می‌داند و شما را بابت کارهایتان مدام سرزنش و تحقیر می‌کند. او هیچ وقت نقش خود را در مشکلات نمی‌پذیرد. دیگران از نظر شخصیت پارانوئید یا با او هستند و یا بر علیه او. اگر از شخصی که با او مشکل دارد طرفداری کنید شما نیز متهم به خیانت شده و دشمن محسوب می‌شوید. شخصیت پارانوئید احتمال زیادی دارد تا پرخاشگری‌های شدید از خود نشان دهد. در کنار یک شخصیت پارانوئید شما همواره احساس خطر می‌کنید.

هر قدر بیشتر تلاش کنید تا به یک شخصیت پارانوئید نزدیک شوید، او بیشتر گمان می‌کند که منظور شما از ایجاد صمیمیت، شناسایی نقاط ضعفش و بهره‌گیری از آن در موقع لزوم است. بنابراین شخصیت پارانوئید توانایی خودافشایی و صمیمیت ندارد.

در این مسیر البته این تشخیص گذاری احتمال می باشد اما در هرصورت با توجه به مشکلاتی که از نظر جسمی و روحی ممکن است به شما وارد شود نیاز است که باهم به روانشناس مراجعه کنید و بخواهید که حتما بعد شخصیتی و تست شخصیتی گرفته شود.
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,066 سوال

27,829 پاسخ

29,381 دیدگاه

2,918 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 141 بازدید
سوال شده فوریه 2, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 283 بازدید
سوال شده دسامبر 16, 2018 در زوج درمانی توسط نیل
3 پاسخ 334 بازدید
2 پاسخ 256 بازدید
2 پاسخ 146 بازدید
سوال شده فوریه 7, 2018 در مشاوره خانواده آنلاین توسط مرجان میرزایی
2 پاسخ 390 بازدید
1 پاسخ 135 بازدید
سوال شده مارس 9, 2019 در مشاوره خانواده آنلاین توسط بی نام
1 پاسخ 228 بازدید
1 پاسخ 308 بازدید
...