مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

اتیسم و اسپرگر خوب اند یا بد؟

191 بازدید
سوال شده دسامبر 3, 2021 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط سارا
سلام.
ببخشید در مورد مشکلات خانواده های اتیسم میخواستم بدونم مگه اینا حمایت نمیشن؟ممنون میشم اگه لطف کنین جواب بدین.
تو مترو یه خانمی رو دیدم که میگفت پسرش اتیسمه(البته پسرشو ندیدم باش نبود.) و خیلی گلایه میکرد که دولت کمک نمیکنه و هیچکی به فکرشون نیست و زندگیشون سخته و... من اونجا هیچی نگفتم که یه وقت ناراحت نشه.. ولی حرفاش خیلی به نظرم عجیب بود. اما نمیتونم بگم دروغ میگفت. چون گریش دراومده بود. گریه هاش واقعی بودن. انگار منو که دید چون من سر یه چیزی شروع کردم به صحبت باش این قدر تو دلش غم و غصه بود که سفره دلشو وا کرد و شروع کرد به درد و دل کردن. برای همین کنجکاو شدم که بیشتر بدونم و این کنجکاوی منو به سایت شما کشوند.
البته من تاحالا اتیسمی ندیدم. ولی خیلی شنیدم اسم اتیسمو مثلا از تلویزیون خیلی شنیدم. مثلا خندوانه. یا بازیگرا خیلی درموردش گفتن و سفیر اتیسم شدن یا از روزنامه خوندم یا تو اینترنت خوندم کلی سایت درموردش نوشتن و حتی میگن اتیسم موهبت الهیه و انیشتین و نیوتن و...اتیسم و اسپرگر بودن و موفقیت هاشونو مدیون اتیسم و اسپرگر اند یا اتیسمی ها نابغه اند یا همایش گذاشتن کودکان اتیسم دانشمندان فروهشته. یا اپلیکیشن اتیسم ساختن که میگه اتیسم هدیه خداست چرا میخوای هدیتو پس بدی و... اصلا انگار هرکسی درموردش اطلاع رسانی میکنه. این همه کس و همه جا حمایتشون میکنن. اینا چه مشکلاتی مگه دارن؟ خانمه میگفت درمانشون خیلی گرونه ولی خب این همه خیریه اتیسم هست مگه کمکشون نمیکنن؟ اتیسم انجمن داره. ایران اتیسم چی کار میکنه؟ سایتای همه مراکز کاردرمانی و ارگوتراپی درمورد اتیسم بیشتر نوشتن تا اختلالات دیگه. این همه مرکز اتیسم هست. دولت و بهزیستی حتما حمایت میکنن. کلی سازمان اتیسم هست. من احساس میکنم این توجهی که به اتیسم میشه به سایر اختلالات و بیماری ها نمیشه. مثلا به اونی که سندروم داونه میگن منگل یا به اونی که اسکیزوفرنیه میگن دیوونه ولی به اونی که اتیسمه میگن نابغه. خیلی از مردمم میگن اتیسمی ها نابغه اند. همین باعث شده من فکر کنم اتیسم از بقیه اختلالات بهتره. البته شایدم از روی نااگاهی اشتباه فکر کردم.
خانمه میگفت دکترا وقتی بچه های مارو میبینن انگار کیف پول دیدن!!! میگفت بارها سرکیسمون کردن! کلی پول گرفتن و بچش هیچ پیشرفتی نکرده.
من نمیفهمم چه وضعیه؟ اصلا اتیسم خوبه یا بد؟ اسپرگر چه طور؟ خوبه یا بد؟ اگه باعث نبوغ میشن که خوب اند. اگه باعث نبوغ نمیشن، پس این ادم ها و سایت ها و صداوسیما چرا این همه از اتیسم تعریف و تمجید میکنن و میگن اتیسمی ها نابغه اند؟ مگه چی بهشون میرسه از این دروغ ها؟ اگه راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم.
2 پاسخ
پاسخ داده شده دسامبر 4, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

هردوی این موارد یعنی اوتیسم و اسپرگر از اختلالات دوران کودکی هستند که می توانند تا بزرگ سالی نیز ادامه داشته باشند و خب نیاز به درمان های خاص خودشان دارند در کنار اینکه می تواند در شدت های مختلف تجربه شود و بسته به شرایط کودک در این مسیر درمان طراحی می باشد و بله خب چون نیاز به درمان های طولانی مدت دارند ممکن است از نظر هزینه خانواده ها با مشکلاتی هم مواجهه شوند.

اینکه اوتیسم ها نابغه هستند اصلاح اشتباهی می باشد و این موضوع ارتباطی با نابغه بودن ندارد و تنها در تعداد محدودی ممکن است که در حس و عملکرد خاصی برتری داشته باشند اما در هرصورت این برای همه صدق نمی کند و شدت بیماری هم از اهمیت برخودار می باشد.

در هرصورت گاهی این واقعیت ها حذف می شود و می تواند دلایل مختلفی داشته باشند و اینکه این مکانیزم دفاعی انکار و عقلانی سازی چرا و به چه منظور به کار می رود را نمی دانیم اما واقعیت این است که این موارد اختلال و مشکل محسوب می شود و بهتر است که روند درمانی برای این کودکان هرچه زودتر طی شود چون زمان برای کودکان اوتیسم در مسیر رشدی و اموزش از اهمیت زیادی برخودار می باشد.

علائم افراد دچار اختلال طیف اوتیسم روی زنجیره قرار می­‌گیرد و از آن­جایی که سندرم آسپرگر امروزه جزو اختلال طیف اوتیسم قرار دارد، باورها بر این است که افراد دچار سندرم آسپرگر عملکرد بالایی دارند. افراد دچار سندرم آسپرگر از نظر کسب مهارت­‌های زبانی هیچ مشکلی ندارند اما ممکن است کسب مهارت­‌های حرکتی در آن­‌ها با تاخیر همراه باشد.

نشانگان آسپرگر از دوران کودکی خودش را نشان می‌دهد. اگر مادر یا پدر فرزندی باشید که دارای نشانگان آسپرگر باشد، متوجه خواهید شد که او در برقراری ارتباط چشمی دچار مشکل می‌شود. همچنین کودک شما در مواقعی که میان هم‌سن‌وسالان خود قرار می‌گیرد، دچار مشکلاتی از لحاظ برقراری ارتباط می‌شود. گاهی اوقات او نمی‌تواند یا نمی‌داند چه بگوید در حالی که هم‌سالانش به راحتی لب به سخن باز می‌کنند این موراد را مراقب های اصلی می توانند بهتر متوجه شوند.

او همچنین به نشانه‌های اجتماعی که هم‌سالان خودش آن را درک می‌کنند، بی‌توجه است. از جمله این موارد می‌توان به زبان بدن و همچنین تشخیص عواطف از روی صورت اشاره کرد. برای مثال او از درک عصبانیت مخاطب که با تکان دادن دست یا پا آن را ابراز می‌کند، عاجز است.

علائم اوتیسم معمولاً در اوایل کودکی ، بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی مشهود است. با این حال ، علائم ممکن است زود تر یا دیر تر ظاهر شوند. علائم اولیه ممکن است شامل تاخیر قابل توجه در زبان یا پیشرفت اجتماعی باشد این اختلال نسبت به آسپرگر شدت بیشتری دارد.

مشکلات ارتباط و تعامل اجتماعی شامل موارد زیر است:

مسائل مربوط به ارتباطات ، از جمله مشکلات به اشتراک گذاری احساسات ، به اشتراک گذاشتن علایق یا حفظ مکالمه قبلی و بعدی

مشکلات ارتباط غیر کلامی ، مانند مشکل در حفظ ارتباط چشمی یا خواندن زبان بدن

دشواری در توسعه و حفظ روابط

الگو های محدود یا تکراری از رفتار یا فعالیت ها شامل موارد زیر است:

حرکات تکراری ، جنبیدن یا الگو های گفتاری

پایبندی سفت و سخت به روال ها یا رفتار های خاص

افزایش یا کاهش حساسیت به اطلاعات حسی خاص از محیط اطراف خود ، مانند واکنش منفی به یک صدای خاص
پاسخ داده شده مارس 13, 2022 توسط اگاهی✓✓✓✓

اختلـــــــــــــــــــــال اتـــــــــــــــــــیسم 


اتـــــــــــــــــــیسم ناتــــــــــــــــــــــــوانی نیــــــــــــــــــست. بلکه یک توانــــــــــــــــــایی متفــــــــــــــــاوت اســــــــــت.smiley

به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,063 سوال

27,827 پاسخ

29,381 دیدگاه

2,106 کاربر

سوالات مشابه
3 پاسخ 189 بازدید
سوال شده اکتبر 23, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط سعید
3 پاسخ 114 بازدید
2 پاسخ 221 بازدید
سوال شده ژان 16, 2022 در مشاوره روانشناسی آنلاین توسط رها
6 پاسخ 872 بازدید
2 پاسخ 87 بازدید
5 پاسخ 929 بازدید
...