مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

روی پا گذاشتن کودک ۲ سال و سه ماهه

131 بازدید
سوال شده Mar 4, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
با سلام
مادری ۳۳ ساله هستم.کار نیمه وقت دارم و بیشتر وقتها در خانه ام.
یک ماه است که جای پسر ۲ سال و ۳ ماهه ام را جدا کرده ام.میدانم که دیر اقدام کردم.مشکل اینجاست که تا روی پا تکان ندهم نمیخوابد.اوائل مقاومت میکردم حتی یک شب ۱ ساعت گریه کرد و نگذاشتمش.شعر خواندم آهنگ گذاشتم حتی حاضر نشد سرش را روی بالشت بذارد.دورش را عروسک پشمی گذاشتم و ازش میخوام بغل کند.اما آخر مجبور شدم تسلیم شوم.حتی نمیگذاشت همسرم بهش نزدیک شود.نصف شبها هم بیدار شده و میخواهد بگذارمش روی پام.تا یک ساعت باید تکان بدهم تا بخوابد.
ازتون میخوام برای مشکلم راه حلی بدهید.
آیا اگه مقاومت کنم و نگذارم روی پام،تا چند ساعت گریه کندمشکلی ندارد
1 پاسخ
پاسخ داده شده Mar 4, 2019 توسط zahra.dehghan حرفه ای (88,840 امتیاز)
با سلام خدمت شما دوست عزیز

به نظر می رسد که شما از زمان کودکی این رفتار را برای خوابیدن او در نظر گرفته اید و این موضوع به صورت عادت برای او به وجود آمده است از سن یک تا ۳ سالگی، کودک بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت می‌خوابد. ترس از جدایی یا تمایل به بودن با مادر و پدر می‌تواند انگیزه کودک برای بیدار ماندن باشد.
زمانی از شب را که نشانه‌هایی از خواب در کودکتان دیده می‌شود یادداشت کنیدو سعی کنید این زمان را به عنوان ساعت خواب او در نظر بگیرید و آن را به صورت یک عادت تبدیل کنید.
شما نباید یک کودک ۲ یا ۳ ساله را به خواب در طی روز مجبور کنید. مگر این که واقعا خسته و بدخلق شده باشد.
والدین، برخی اوقات این تصور اشتباه را دارند که بیدار نگه‌داشتن کودک باعثمی‌شود که او هنگام شب، سر ساعت مناسب به خواب رود. در واقع،‌ کودکان اگر بیش از حد خسته باشند دیرتر و سخت‌تر به خواب خواهند رفت.
ایجاد یک ساعت خواب مقرر و همیشگی، به کودک کمک می‌کند که آرامش داشته باشدو برای خواب آماده شود. برای کودک نوپا، شاید زمان مقرر بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه نوسان داشته باشد و همراه فعالیت‌هایی مثل خواندن داستان، حمام کردن یا گوش دادن به موسیقی باشد که باعث آرامش او می‌شود.
هر کاری که شب‌ها برای به خواب رفتن فرزندتان انجام می‌دهید، هر چه که باشد، ‌کودک احتمالا اصرار دارد که هر شب تکرار شود. فقط اجازه ندهید که تشریفات قبل از خواب خیلی سخت و طولانی شود. به فرزند خود اجازه دهید که درزمان خواب یکسری انتخا‌ب‌ها داشته باشد مثلا انتخاب کند که چه لباسی می‌خواهد بپوشد،‌ چه عروسکی را با خود به رختخواب ببرد، چه موسیقی‌ را گوش کند. این موضوع به فرزند شما احساس کنترل و تسلط می‌دهد.
اما حتی کودکانی که خیلی خوب می‌خوابند هم در مواقع خاصی والدینشان را از خواب بیدار می‌کنند. خواب دیدن، در این سن شروع می‌شود و برای بچه‌های خیلی کوچک می‌تواند هشداردهنده باشد. کابوس‌ها هم برای کودکان ترسناک است چرا که آنها نمی‌توانند فرق بین خیال و واقعیت را تشخیص دهند. پس برنامه‌های تلویزیونی که فرزندتان تماشا می‌‌کند را با دقت انتخاب کنید خصوصا اگر قبل از خواب آنها را تماشا می‌کند.
در این موقعیت‌ها کودک خود را آرام کرده و او را در آغوش بگیرید. اجازه دهید که کودکتان راجع به رویاهایش با شما صحبت کند و تا وقتی که او آرام نشده در کنارش بمانید. سپس فرزندتان را به رفتن به رختخواب تشویق کنید. سعی کنید  در اتاق او را باز بگذارید و به او اطمینان بدهید هر زمانی که بیدار شد می تواند شما را صدا بزنید اگر به چیزی احتیاج داد یا نیاز به کمک خاصی نیاز داشته باشد. با توجه به اینکه فرزند شما به عادت روی پا خوابیدن در زمان طولانی عادت کرده است ممکن است زمان بیشتری برای شما طول بکشد تا فرزندتان به جدا خوابیدن و در تخت خوابیدن عادت کند بهتر است شما کمی صبور تر باشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید اگر شما به گریه های او توجه کنید و دوباره همان رفتار را تکرار کنید موفق به جدا کردن اتاق او نخواهید شد سعی کنید از داستان های با همین مضمون استفاده کنید و از کودکتان بخواهید بگوید مثلا الان قهرمان قصه چطوری می تواند در اتاقی جدا بخوابد ؟ از تشویق استفاده کنید چیزی را که خیلی دوست دارید در مقابل سه روز خوابیدن در اتاقش به او بدهید و بعد زمان را بیشتر کنید ، از چراغ خواب استفاده کنید مثلا چراغ خوابهایی که در سقف اتاق ستاره ایجاد می کنند و آهنگ می زند تا برای کودک جذابیت بیشتری داشته باشد.

درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
02122354783

شاد باشید
به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,063 سوال

27,825 پاسخ

29,380 دیدگاه

2,444 کاربر

سوالات مشابه
1 پاسخ 55 بازدید
1 پاسخ 194 بازدید
سوال شده ژوئیه 1, 2018 در مشاوره تحصیلی توسط سمانه
0 پاسخ 431 بازدید
سوال شده مارس 27, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
0 پاسخ 171 بازدید
سوال شده فوریه 11, 2020 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط مامان نیکا ممتاز (120 امتیاز)
2 پاسخ 374 بازدید
سوال شده فوریه 1, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط Delvin ممتاز (120 امتیاز)
2 پاسخ 135 بازدید
سوال شده سپتامبر 23, 2019 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
...