مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

رشد قد در سن 15 سالگیلا

223 بازدید
سوال شده فوریه 2, 2021 در روانشناسی کودک و نوجوان توسط بی نام
سلام پسری 15.3 ساله هستم قدم 169 سانتی متر است قد پدرم 173 و قد مادرم 164 هست میخاستم ببینم هنوز برای رشد قد وقت دارم یا نه اخه میخاستم برم باشگاه بسکتبال لطفا به من بگید قدمو بلندتر میکنه یا نه با تشکر
4 پاسخ
پاسخ داده شده فوریه 2, 2021 توسط بی نام
جا داشتن برای قد که هنوز داری ولی شنا بهتره که الانم بستست و بارفیکسم خوبه بری
پاسخ داده شده فوریه 3, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
سلام به شما دوست عزیز

در این مورد بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید چون رشد قدی شما اگر صفحه رشیدیتان باز باشد با ورزش می تواند بهبود پیدا کند که آن هم بهتر است ورزش هایی باشد که متناسب با شرایط شما و تحت نظر متخصص ورزشی باشد .

بخش اعظم رشد و همچنین دریافت وزن، در بازه سنی 12 تا 16 سالگی اتفاق می‌افتد و قد در شرایط طبیعی حدود 12 اینچ بلندتر می‌شود. رشد در طول این مدت اکثرا به دست و پا مربوط می‌شود و پاها و دست‌ها سریع‌ترین میزان رشد را دارند. مو در این دوران در سراسر بدن رشد می‌کند و تارهای صوتی نیز تغییر می‌کند. اتفاق دیگر این دوران بیش از اندازه چرب شدن پوست و بالا رفتن احتمال جوش زدن است. در هر حال بدن تا سن 18 سالگی کاملاً رشد می‌کند، پهنای شانه‌ها به بیشترین حد خود می‌رسد و بدن عضلانی‌تر می‌شود البته دقت کنید که این سنین بیان شده بسته به شرایط فرد می تواند متغییر باشد و بخاطر همین هر فردی باید برای بررسی رشد قدی خود صفحه رشدیش را توسط متخصص غدد بررسی کند.

یک ورش اندازه گیری برای قد وجود دارد اما بازهم اطمینان کامل برای آن وجود ندارد ژنهای هر دو والدین در تعیین قد و رشد پسران و دختران نقش دارند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، سطح فعالیت و همچنین تغذیه مادر در دوران بارداری نیز بر قد تأثیر می گذارد.

برای به دست آوردن متوسط رشد قدی پسران در بزرگسالی، روشی به عنوان روش میانگین وجود دارد که در آن از قد پدر و مادر به سانتی متر استفاده می شود. در این روش مجموع قد پدر و مادر به سانتی متر را تقسیم بر ۲ کرده و در نهایت عدد حاصل را با ۶ جمع می کنیم.

به عنوان مثال یک پسر را در نظر بگیریم که پدری با قد۱۷4 سانتی متر و مادری ۱۶۷ سانتی متری دارد. قد حدودی پسر به روش زیر محاسبه می شود:

۱۷4 + ۱۶۷ = ۳۴1

۳۴1 ÷ ۲ = ۱۷0/۵

۶ + ۱۷0.۵ = ۱۷6.۵  قد حدودی پسر

این روش ۶ الی ۱۰ سانتی متر خطا دارد.
پاسخ داده شده فوریه 3, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)
رشد قدی عوامل متفاوتی می تواند تاثیر گذار باشد که شما می توانید زمانی که آگاهی بیشتری داشته باشید بهتر نیز در این مسیر تصمیم گیری کنید :

رعایت یک رژیم غذایی متعادل و گنجاندن مخلوطی از ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدارت‌ها، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی اثری چشمگیر بر بیشینه ساختن رشد دارد. صرف سه وعده غذا در روز یا در صورت امکان شش وعده غذایی سبک‌تر در طول روز را فراموش نکنید و سعی کنید برنامه‌ریزی منظمی برای وعده‌های غذایی داشته باشید و تا حد امکان هر روز در زمان یکسانی غذا میل کنید.

1.ورزش منظم :هیچ دلیل متقنی وجود ندارد که ثابت کند ورزش و حرکت‌های کششی قد را پس از توقف طبیعی رشد و بسته شدن صفحه‌های رشد افزایش می‌دهد. بااین‌حال اگر هنوز در دوران بلوغ هستید، انجام دادن منظم ورزش‌هایی مانند شنا، یوگا و حرکت‌های کششی مناسب به فرایند رشد کمک خواهد کرد.

شیوه ایستادن بر روی ستون فقرات تأثیر می‌گذارد و به نوبه خود بلندی قد از این امر تأثیر می‌پذیرد. حفظ حالت اندامی مناسب به ارتقاء رشد کمک می‌کند؛ بنابراین شانه‌ها را عقب بدهید و چانه را بالا بگیرید، قوز نکنید و هنگام نشستن یا راه رفتن خمیده و دولا نباشید. حتی اگر رشدتان به پایان رسیده باشد، نیز حفظ حالت اندامی مناسب باعث می‌شود قد بلندتر به نظر برسید.

کشش‌های صبحگاهی به بلند قامت‌تر شدن کمک می‌کند، چرا که جاذبه زمین در طول روز بر بدن اثر می‌گذارد و به مرور باعث خمیده شدن بدن می‌شود. با انجام کشش‌های صبحگاهی می‌توان اطمینان حاصل کرد که در ابتدای روز بدن در بلندترین قد خود قرار داد. بدن پس از خواب در بلندترین قد خود قرار دارد و به کمک تمرین‌های کششی می‌توان شروع خوبی را در حالتی مناسب رقم زد.
پاسخ داده شده فوریه 3, 2021 توسط ravanshenasesite حرفه ای (135,540 امتیاز)

2.خواب کافی:میزان رشد بافت‌های بدن هنگام خواب افزایش چشمگیری می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود نوجوانان در حال رشد هر شب 11 ساعت بخوابند تا رشد بیشینه داشته باشند. خواب خوب شبانه، بین 8.5 تا 11 ساعت، تولید هورمون‌های رشدی را افزایش می‌دهد که پربازده‌ترین زمان رشدشان هنگام خواب است. دقت کنید که در مورد خواب شبانه صحبت می شود چون که هرمون در خواب شبانه ترشح می شود و نه روازنه .

3.دوری از عامل‌های بازدارنده رشد:سیگار، نوشیدنی‌های الکلی و استروئیدها تأثیر نامناسبی بر رشد دارد. دوری از این ماده‌ها کمک می‌کند تا رسیدن به قد بیشینه ممکن گردد. به علاوه کافئین خوابیدن را دشوار می‌سازد و فرد نمی‌تواند خواب کافی و مناسب داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر در نخستین مورد اشاره شد، رژیم غذایی برای رشد در سن بلوغ بسیار مهم است، بنابراین باید از سوءتغذیه یا تغذیه ناسالم پرهیز کرد.

4.دریافت مواد مغذی:مواد مغذی نقش مهمی را در میزان قد فرد و همچنین تعیین زمان توقف رشد مردان ایفاء می‌کند. همگی باید سعی کنیم تا ویتامین‌ها، کلسیم و روی را در بیشترین حد ممکن در رژیم غذایی خود بگنجانیم. روی و کلسیم استخوان‌ها را قوی‌تر می‌کند و رشد را تحریک می‌کند. ویتامین‌ها نیز بهترین نتیجه را از هورمون‌های رشد استخراج می‌کنند، بنابراین مصرف میوه و سبزیجات را نباید فراموش کرد تا بدن ویتامین‌هایی بهبود دهنده‌ی استفاده از هورمون‌های رشد را دریافت کند.

به مشاوره آنلاین روانشناسی خوش آمدید، مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران و مشاوران مجرب و منتخب کانون مشاوران. مطالب با مضامین توهین آمیز به ادیان، دین اسلام و عقاید و استفاده از کلمات رکیک را گزارش دهید تا حذف شود.
مشاوره تلفنی حضوری آنلاین
۰۲۱-۲۲۲۴۷۱۰۰
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

17,065 سوال

27,829 پاسخ

29,381 دیدگاه

2,892 کاربر

سوالات مشابه
2 پاسخ 907 بازدید
سوال شده اکتبر 5, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 199 بازدید
2 پاسخ 688 بازدید
1 پاسخ 120 بازدید
سوال شده نوامبر 13, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 361 بازدید
1 پاسخ 172 بازدید
سوال شده ژوئیه 28, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط محدثه
1 پاسخ 285 بازدید
1 پاسخ 80 بازدید
سوال شده اوت 18, 2020 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
0 پاسخ 281 بازدید
سوال شده اکتبر 2, 2019 در مشاوره رایگان فردی توسط بی نام
1 پاسخ 137 بازدید
سوال شده ژوئن 25, 2021 در مشاوره رایگان فردی توسط سعید
...